Problem Volvo 850

• Thread starter Thread starter crm
  • Start date Start date

crm

HONDA
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
GSXR 1000 -06
JAJA inge bilforum men ja frågar ändå.

Nån som har ide vad som kan va fel på bilen.

Den är "ibland" lite svårstartad på morognen om det är kallt "har motorvärmare".

1 gång vägrade den starta men då la ja i backen och körde den 1 meter på startmotorn och sen testa å då starta den direkt. Har gjort detta 2 ggr å varje gång har den startat direkt.

Ibland när man kör så stänger sej bilen bara av men går igång lika fort igen "halv sekund", men ibland dör den helt. Och kan va lite svårstartad har hänt 2 ggr.

När den dör och startar lika fort igen så blinkar lambda lampan till.

Och nu imorse vägra den starta överhuvud taget inte heller när ja mkom hem från jobbe ville den starta.

Då testa vi rulla igång den men de ville den inte heller, men då lös lambda lampan hela tiden, men så vitt ja vet ska bilen starta och gå även om lambdan är ur funktion.

stiften är helt nya . Volvo 850 glt -94

mvh:va

Lamdan är troligtvis trasig.
Anledning: Bilen är svårtstartad då lambdan skickar fel värden till databox och mosar in mer bränsle, stifften orkar inte tända allt bränsle, därav bilen surar.

Tror jag iaf! :va

Lyser lamda lampam när bilen går ?

Det sitter hydraliska lyftare som kan tappa oljetrycket och krångla som bara den.. Låter den kompressionslös eller anorlunda än förut när du försöker starta

Last edited:
ah ja får beställa en ny sån. men kom med mer speculationer om nån är kunnig?

nope de gör den inte

Last edited:
kom på en till sak.. kolla startspärren ( det måste en verkstad göra med rätt utrustning)

Är det nu när det är kallt som den börjat krångla ?

där sa du nått. när ja kolla så var det lite lite olja. ska va mellan dem 2 sträcken och de var vid det understa.

och ja de är bara dem dagarna det är kallt den krånglar,"MEN INTE ALLA KALLA DAGAR" men har motorvärmare som sagt.

där sa du nått. när ja kolla så var det lite lite olja. ska va mellan dem 2 sträcken och de var vid det understa.

och ja de är bara dem dagarna det är kallt den krånglar, men har motorvärmare som sagt.

Äldre 850 är känsliga på oljenivån, fyll på

Det kan det vara kortis eller glappkontakt i en kabelmatta i motorummet. Fukt och is gör att kablarna rör sig och har dom nötts sönder så kan dom jorda sig själva..

varför skulle motorn dö, när han är ute och kör om det är startspärren. :va

Sen kan du ju bara gå och göra ett avgasprov på tex volvo så vet du ju om lamdan är trasig!
Eller om det luktar på avgaserna, eller om du ser att det är väldigt sotigt runt avgasaröret.

Kom ihåg att ju längre du kör med trasig lambda så kan dyra grejjor gå sönder!
/mvh jonas

ah fyllde på oljan förut. .

Lite svårt göra avgastest nu när den inte startar =(
kablar osv kan kolla det. ska även titta hur det ser ut runt avgas systemet.

ah fyllde på oljan förut. .

Lite svårt göra avgastest nu när den inte startar =(
kablar osv kan kolla det. ska även titta hur det ser ut runt avgas systemet.

Jaha stratar den inte alls nu då?
Ok, jag kanske fatta fel.
Men går startmotorn runt?

Och en annansak är väl att startspärr kom på volvo 850 -95?
Eller är jag ute och cyklar?
Kanske är en import?

varför skulle motorn dö, när han är ute och kör om det är startspärren. :va

Sen kan du ju bara gå och göra ett avgasprov på tex volvo så vet du ju om lamdan är trasig!
Eller om det luktar på avgaserna, eller om du ser att det är väldigt sotigt runt avgasaröret.

Kom ihåg att ju längre du kör med trasig lambda så kan dyra grejjor gå sönder!
/mvh jonas

Om inte lamda lampan lyser konstant så vill jag minnas att det inte är fel på den heller. När lamdan går sönder så går insprutningen in i limphome och motorn borde starta ändå.

( Nu kan det ju vara den iaf )

Nej nu startar den inte alls.
Jo exakt startmotorn batteri osv är det inga fel på.
startspärrar osv vet ja inget om. nej ingen import va ja vet.
nej tycker oxå lambdan borde lysa hela tiden om den är trasig, och som du säger så går insprutningen in i limphome om inte lambdan funkar å då borde bilen starta ändå? Därför ja är skeptisk till det är lambdan men de kanske kan va den iallfall?

fördelare osv kan de va nått sånt?

GsxrAbuser;2755283 Och en annansak är väl att startspärr kom på volvo 850 -95? Eller är jag ute och cyklar? Kanske är en import?[/QUOTE skrev:
Mjaaaä 96 blev det standard har jag för mig, men är det larm på bilen så är det startspärr :va

Eller,, nu blev jag osäker

EDIT
Nu är olsson trött efter en hård dag på jobbet. Volvo original startspärr gör så att inte startmotorn går runt. Gör om gör rätt..

Kolla kamaxelgivaren

Last edited:
det sitter larm. men problemet att den itne startar borde vell hänga ihop med att den dör när ja kör ibland och det borde vell inte vara startspärren.

hur kolla kamaxelgivare?

Hör med Japps här på SH. Han är volvotekniker på Bilia i Lund.
Han kan säkert ge en vink om vad det kan vara.

Har du läst av felkoderna via uttaget i motorrummet

exakt vi kan lämna startspärren, för då skulle inte startmotor snurra.
Men kolla kamaxelgivare som det heter på volvo.
På min bmw heter det trigger givare.
¨Vart sitter kamaxelgivaren på volvon? Vänstersidan?

Lambdalampan är väll en "samlingslampa" för både lmm och lambda?
Tycker ändå att din bil borde starta men sen stanna, om det är fel på lambdasonden. Har du varit ute och kört med trasig sond så kan iofs stiften ha blivit så dåliga att dom inte kan starta en kall motor.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti