Problem vid installation av Power Commander..

Stephen

Action figure sold separately
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Världsmetropolen Sthlm
Hoj
Letar ny...
Bränslepumpen får ingen ström

Jag har i vinter installerat en power commander.
Idag när jag tog ut hojen så ville den inte starta. :4skrika
Bensinpumpen brukar gå igång i ungefär 10 sek när man sätter på tändningen på min R1:a. Det är en 02:a. Nu gör den inte det. Vi testade att köra med startkablar men det fungerade inte heller då. Startmotorn rullar och så men inte bränslepumpen. Vad har jag gjort för fel?? :(

Om det är någon som är felkopplat så brukar det stå ett felmeddelande på displayen men det gör det inte nu... :va
Är soppapumpen helt enkelt körd?? JAg monterade ner hela hojen i vintras och även tanken och tog ut soppapumpen. Satte tillbaka allt som det ska vara och jag kollade även i verkstadsmanualen att det satt rätt...

Vad har jag gjort som är så fel??? :brinnerup
Hjälp..........
 
Last edited:
Nu är jag inte 100 men PC3:an skall inte ha något med soppapumpen att göra.
Du har givetvis kollat dödarknappen?

Kolla även glapp i kontakterna, annars testa att köra soppapumpen på 12 v och se att den lirar!

/F
 
Märkligt....
Jag installerade också en powercommander på R1 -02 i vinter.

Jag följde bara dom medskickade instruktionerna och vips så var det klart.
Fanns ju bilder och allt, bara titta och göra likadant.

Kontakterna är ju gjorda så att det INTE ska kunna gå och koppla fel....
Så var det iaf på min Powercommander III R.

Bensinpumpen ska gå igång direkt när du vrider på nyckeln.
Så du måste av misstag ha ryckt ut någon sladd...

Kolla igenom alla kopplingar igen!
 
Söder skrev:
Märkligt....
Jag installerade också en powercommander på R1 -02 i vinter.

Jag följde bara dom medskickade instruktionerna och vips så var det klart.
Fanns ju bilder och allt, bara titta och göra likadant.

Kontakterna är ju gjorda så att det INTE ska kunna gå och koppla fel....
Så var det iaf på min Powercommander III R.

Bensinpumpen ska gå igång direkt när du vrider på nyckeln.
Så du måste av misstag ha ryckt ut någon sladd...

Kolla igenom alla kopplingar igen!
JAg hörde att du installerat en du också...
JAg har satt mitt batteri på laddning och jag hoppas det kan vara det...
Stod ute i nästan 3 timma och meckade innan fingrarna var blåa....
Ska fortsätta imorgon...
Jag har också kopplat som det står.... Det ska ju inte gå att koppla fel...
JAg blir tokig... Jag är såååååååå arg på allt just nu....

JAg har kopplat rätt men soppapumpen vill inte...
Ska förbi MC-varuhuset imorgon och fråga Sören om det inte vill... Han kan det mesta vad gäller R1...

Ingen annan som har nån idé??
 
Stephen skrev:
Stod ute i nästan 3 timma och meckade innan fingrarna var blåa....

JAg har kopplat rätt men soppapumpen vill inte...
Ska förbi MC-varuhuset imorgon och fråga Sören om det inte vill... Han kan det mesta vad gäller R1...
Stod ute och mecka?!?!?! :va
Det är ju därför man har hojen i vardagsrummet, varmt å skönt... :hihi

Har du testat det Felix skrev. Koppla ström direkt på pumpen och kollat att den överhuvudtaget fungerar??

Tänk på vilket dag det är idag... Passa dig för Sörens svar.

Good luck!
 
Stephen skrev:
1. ...JAg har satt mitt batteri på laddning och jag hoppas det kan vara det...
2. Stod ute i nästan 3 timma och meckade innan fingrarna var blåa....
...
1. Nej. Startmotorn går ju som den ska såvitt jag förstod. Och den tar typ 20 eller 100 ggr mer ström än pumpen.
2. Vad klagar du över? Jag åkte till Västerås (SBP) i morse med knarren! 1/2 minus när jag åkte hemifrån, inte många plus när jag kom tillbaks! :fatta!
Men nu är den ju besiktigad. :tummenupp

Försök koppla in en liten lampa eller en spänningsmätare i kontakten till pumpen så du ser om du har spänning till pumpen. Så vet du sen om du ska felsöka elen i knarren eller om du ska byta pump.

Edit: Eller ström direkt på pumpen som Söder föreslog.
 
Robban_C skrev:
1. Nej. Startmotorn går ju som den ska såvitt jag förstod. Och den tar typ 20 eller 100 ggr mer ström än pumpen.
2. Vad klagar du över? Jag åkte till Västerås (SBP) i morse med knarren! 1/2 minus när jag åkte hemifrån, inte många plus när jag kom tillbaks! :fatta!
Men nu är den ju besiktigad. :tummenupp

Försök koppla in en liten lampa eller en spänningsmätare i kontakten till pumpen så du ser om du har spänning till pumpen. Så vet du sen om du ska felsöka elen i knarren eller om du ska byta pump.

Edit: Eller ström direkt på pumpen som Söder föreslog.
Tack för svaren grabbar. JAg var nere och monterade ström direkt på pumpen och det fungerade inte. Nu vet inte jag om det har gått någon säökring eller så men det får iaf ingen ström. KAn ju vara soppapumpen som gått och då blir det dyrt. :(

Robban: Ni gubbar tål ju mer kyla än oss unga veklingar. :D
 
Stephen skrev:
Tack för svaren grabbar. JAg var nere och monterade ström direkt på pumpen och det fungerade inte. Nu vet inte jag om det har gått någon säökring eller så men det får iaf ingen ström. KAn ju vara soppapumpen som gått och då blir det dyrt. :(

Robban: Ni gubbar tål ju mer kyla än oss unga veklingar. :D
Om du drog ström direkt från batteriet med två kablar till pumpens kontakt utan att pumpen gick igång så är pumpen åt skogen. Kopplade du ström någon annanstans ifrån så vet du ju inte om det går via en trasig säkring?

ELLER så är det en membranpump som på FZR1000 och gamla Saab 2-takt. Dessa pumpar startar endast om det inte finns soppatryck efter pumpen, dvs mot förgasarna. De går alltså inte konstant. Sådana pumpar förekommer endast på vissa förgasarhojar och jag vet ju inte vilken sort som sitter på din hoj. Men jag gissar på att det är en roterade pump som går konstant och matar överskottsbränslet tillbaks till tank i en returledning.

Kan för övrigt nämna att jag frös som satan!
Men visst fan lät det bra i mitt förra inlägg! :D
 
Robban_C skrev:
Om du drog ström direkt från batteriet med två kablar till pumpens kontakt utan att pumpen gick igång så är pumpen åt skogen. Kopplade du ström någon annanstans ifrån så vet du ju inte om det går via en trasig säkring?

ELLER så är det en membranpump som på FZR1000 och gamla Saab 2-takt. Dessa pumpar startar endast om det inte finns soppatryck efter pumpen, dvs mot förgasarna. De går alltså inte konstant. Sådana pumpar förekommer endast på vissa förgasarhojar och jag vet ju inte vilken sort som sitter på din hoj. Men jag gissar på att det är en roterade pump som går konstant och matar överskottsbränslet tillbaks till tank i en returledning.

Kan för övrigt nämna att jag frös som satan!
Men visst fan lät det bra i mitt förra inlägg! :D
Jag drog inte direkt från batteriet. Det vågar jag inte eftersom jag inte är riktigt hemma på det där med el och så... Jag hoppas så in åt norden att det är nån säkring eller nåt sånt som har gått.. Annanrs blir det dyrt som satan...
Ringde och hörde vad en ny soppapump skulle kosta...
5786:- :fatta! :(

Den ska lämnas in nu. Jag har inte kunskaperna för detta har jag märkt.
Varför ska det hända just mig?? :4skrika :6surkart
Hur pass känsliga är pumpar egentligen??
JAg tog ju som sagt av tanken i vintras och monterade av pumpen. Det fick ligga till i februari då jag monterade på den.

Visst lät det bra i ditt första inlägg, det håller jag absolut med om... :lol
Men jag tror inte att jag själv skulle ha tagit hojen om det var så kallt.
 
Är soppapumpen kass ring Greven i Skene han brukar ha det mesta till bra priser.



Stephen skrev:
Jag drog inte direkt från batteriet. Det vågar jag inte eftersom jag inte är riktigt hemma på det där med el och så... Jag hoppas så in åt norden att det är nån säkring eller nåt sånt som har gått.. Annanrs blir det dyrt som satan...
Ringde och hörde vad en ny soppapump skulle kosta...
5786:- :fatta! :(

Den ska lämnas in nu. Jag har inte kunskaperna för detta har jag märkt.
Varför ska det hända just mig?? :4skrika :6surkart
Hur pass känsliga är pumpar egentligen??
JAg tog ju som sagt av tanken i vintras och monterade av pumpen. Det fick ligga till i februari då jag monterade på den.

Visst lät det bra i ditt första inlägg, det håller jag absolut med om... :lol
Men jag tror inte att jag själv skulle ha tagit hojen om det var så kallt.
 
Stephen skrev:
Jag drog inte direkt från batteriet. Det vågar jag inte eftersom jag inte är riktigt hemma på det där med el och så... Jag hoppas så in åt norden att det är nån säkring eller nåt sånt som har gått.. Annanrs blir det dyrt som satan...
Ringde och hörde vad en ny soppapump skulle kosta...
5786:- :fatta! :(

Den ska lämnas in nu. Jag har inte kunskaperna för detta har jag märkt.
Varför ska det hända just mig?? :4skrika :6surkart
Hur pass känsliga är pumpar egentligen??
JAg tog ju som sagt av tanken i vintras och monterade av pumpen. Det fick ligga till i februari då jag monterade på den.

Visst lät det bra i ditt första inlägg, det håller jag absolut med om... :lol
Men jag tror inte att jag själv skulle ha tagit hojen om det var så kallt.

Jag hjälper dig felsöka om du vill.
Steg 1: Dra två kablar direkt från batteriet till pumpen (koppla alltså isär kontaktstycket som förbinder pumpen med kabelstammen).
Avrapportera sen om pumpen går då!

Sen måste vi få fram info om din hoj har fuggar eller insprut, det vet inte jag men det kanske du vet?
Vill också veta om pumpen sitter separat eller inbyggd i tanken.
Jag kan kolla om vi kan få mer hjälp här (Silwer)
 
Robban_C skrev:
Jag hjälper dig felsöka om du vill.
Steg 1: Dra två kablar direkt från batteriet till pumpen (koppla alltså isär kontaktstycket som förbinder pumpen med kabelstammen).
Avrapportera sen om pumpen går då!

Sen måste vi få fram info om din hoj har fuggar eller insprut, det vet inte jag men det kanske du vet?
Vill också veta om pumpen sitter separat eller inbyggd i tanken.
Jag kan kolla om vi kan få mer hjälp här (Silwer)

Han har insprutning.
Tyvärr skaffade jag ju min R1 i höstas och har knappt tagit av kåporna på den (den är en förgasarvariant med).
Pumpen sitter ihop med tanken(antar att det är så på hans insprutare med) och det borde ju som ni säger funka att tvångsköra den direkt med 12v och se om den pumpar ur bensinen ur tanken, ställ nåt under bara.
Annars finns ju självklart ett relä nånstans med, det kan ju vara kasst med?

glodde lite i serviceboen till min, pumpen ska gå att mäta upp resistansen i med, mellan svart/blå tåt och svart tåt ska man ha 4-30ohm vid 20 grader.

I ignitor unit, en tändbox under sadeln bakom batteriet (ser ut som styrboxen i mina ögon).
I denna enhet sitter en styrkrets för pumpen, så funkar både bränslepumpen och även relät (och givetvis säkringen är hel) så kan denna enhet vara kass, den låter rätt dyr i mina ögon.
 
Last edited:
Koppla bara sladdarna på pumpen först och sen på batteriet,
att gnistra kring krånglande bränslepumpar är inte en bra idé.
 
gthyni skrev:
Koppla bara sladdarna på pumpen först och sen på batteriet,
att gnistra kring krånglande bränslepumpar är inte en bra idé.
Helt rätt. Ha gärna brandsläckare tillgängligt också.
Men man kanske inte måste plocka isär slangarna.

Hursomhelst, ut och meka och avrapportera här sen!
 
Silwer skrev:
det är väldigt olika hur länge den behöver gå, har hojen stått hela vintern kan den hålla på och brumma en bra stund,
Silwer, det gäller väl förgasarförsedda hojar? Dvs där det handlar om att fylla flottörhusen? En inspruthoj ger ju tryck till spridarna direkt.
Normalt sett styrs ju pumptiden av databoxen (oftast även på förgasarhojar) och den tiden är ju alltid en och samma för en given hoj. Kan självklart variera mellan olika hojar.

Och ang brandsläckare kan det vara värt att nämna att det SKA vara en pulver- eller skumsläckare. Halon är också bra men de finns väl inte många kvar nu, de går ju hårt åt ozonskiktet.
Vattensläckare ska alltså absolut INTE användas då de medför att bensinen (som flyter ovanpå vattnet) sprids ut över större yta och alltså förstorar branden.
 
Robban_C skrev:
Silwer, det gäller väl förgasarförsedda hojar? Dvs där det handlar om att fylla flottörhusen? En inspruthoj ger ju tryck till spridarna direkt.
Normalt sett styrs ju pumptiden av databoxen (oftast även på förgasarhojar) och den tiden är ju alltid en och samma för en given hoj. Kan självklart variera mellan olika hojar.

det har du rätt i tänkte aldrig så långt, på min med förgasare varierar det så klart i och med hur mycket pumpen måste fylla inan den slår ifrån.
Även min hoj har en styrning för pumpen i styrboxen.
 
Det ante mig. Har nyligen rensat fuggarna på min FZR från ärg :gnissla så jag har hört pumpen några gånger kan jag säga.
Men nu är den ju SBP:ad för två år framöver. :tummenupp
 
Tack för alla svar..
Hojen är inlämnad på verkstad. Jag testade en del av det ni föreslog men inget fungerade så jag beslöt mig för att lämna in den...
Besked om hur pass dyrt det blir kommer i nästa vecka....
 
Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Back
Top