Problem vid ägarbyte

Brillor

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2008
Ort
Handen
Hoj
07 Kawasaki z750
Tjena! Är på G att köpa hoj, men har en liten fråga...
Har sett ut hojen som jag vill ha, idag står den på ett företag, men det är en privatperson som säljer....

Firman hade bytt in hojen och skulle sälja den, när någon stackare välte den och skrapade kåpor, fotpinnar och slipon... Hur som helst, firman står som ägare, och den här killen har nu bytt kåpor, målat och bankat under tid åt firman då dom ej fick ut något på sin försäkring. Så som jag förstår det har han fått ett bra pris på hojen, säljer den mer nu som fixad och klar, till ett högre pris, och får själv behålla mellanskillnaden. Ägarpappret skrivs hos firman, och jag betalar killen, fullpris för hojen.
Men vad händer om han sedan inte betalar dem, utan behåller allt. Enlkigt Vägverket kan företag häva ägarbytet om dom ej får betalt, (även privatpersoner, men det kostar...) och ett företag som omsätter bra med pengar ser nog till att anmäla. Då har jag förlorat mina pengar plus att jag ska betala firman för hojen, få ingen, betala för två!


Konsumentverket säger att dom helst skulle se att pengarna betalas till den säljande firman, och att dom sedan betalar privatpersonen....låter inte som att han skulle gå med på det då firman då istället kan strunta i att ebtala honom...
Den lösningen som finns är ju kvitton på allt, men skulle det verkligen räcka?
 
Träffas på den aktuella firman i fråga och gör upp affären där. Se till att du får kvitton både från killen och från firman där det klart framgår att alla fått sitt och att hojen är till fullo betald.

The one and only way...
 
Skit i hojen om den inte är unik. Finns många fina bågar, ingen ide att hålla på och strula med sånt där.
 
mmm. har precis snackat med konsumetverk....mm. och alla säger att det är bäst att betala firman, alternativt betala firman det pris dom har sagt till honom, och sedan betala honom mellanskillanden, men det landar på att endå betala firman rubbet.
 
Självklart betalar du ägaren och ingen annan. Ägaren i detta fallet är ju firman och då betalar du till firmatecknare som är den personen som får skriva på pappret åt dig. Ingen annan.
Men som redan påpekats så verkar det ju lite struligt så varför inte skita i det hela och leta vidare? Du har ju hela vintern på dig och folk kommer behöva sälja inom kort.
 
Kan inte annat än tycka att det låter som bäddat för krångel.
En seriös firma skulle nog knappast krångla till det på det sättet.
Ska du nödvändigtvis ha just den hojen så betala till firman, firmans deal med föregående ägare är inte ditt bekymmer!
 
Firman står som ägare och du skall därför köpa hojen av firman. Du skall med andra ord betala till firman som sedan skriver på ägarbytet att du köpt hojen. Mellanhavanden mellan firman och den tredje stackaren är inte ditt problem.

Alternativt köper du hojen av den tredje stackaren men då måste han först bli registrerad som ägare och du skall begära att få se kvitto på att hojen är till fullo betald av honom.

Med andra ord. I första hand tycker jag att du skall köpa hojen av firman och låta dom lösa sina mellanhavanden på egen hand.

Du skall i vart fall inte betala några pengar för en hoj till någon som inte är registrerad som ägare till hojen i fråga. Det vore att be om att bli blåst på pengar.
 
Det låter lite som en bluff faktiskt! Om en person stog utanför MC-affären och erbjöd sig att sälja deras hojjar som mellanhand hade jag nog dragit öronen åt mig.
 
Låter som sagt skumt, men betala inte ett öre till nån som inte står som ägare!
 
har nog kommit fram till en lösning nu.... snackade med en oberoende på firman som sa att killen har betalat för hojen och att deras rutiner är att aldrig sälja en hoj som ej är fungerande på papper, eftersom den stått utan regelbunden besiktning ville dom inte skriva över hojen....nu när den är fixad och klar och jag sa att den är besiktigad skall dom ordna med ägarbytet, till kille som lagade den. När det är klart ringer jag vv och kollar... och sen betalar jag den "nye" ägaren, skriver köpekvitto och ägarpapper.... sen borde inget kunna störa....
 
har nog kommit fram till en lösning nu.... snackade med en oberoende på firman som sa att killen har betalat för hojen och att deras rutiner är att aldrig sälja en hoj som ej är fungerande på papper, eftersom den stått utan regelbunden besiktning ville dom inte skriva över hojen....nu när den är fixad och klar och jag sa att den är besiktigad skall dom ordna med ägarbytet, till kille som lagade den. När det är klart ringer jag vv och kollar... och sen betalar jag den "nye" ägaren, skriver köpekvitto och ägarpapper.... sen borde inget kunna störa....

Om jag har hängt med i turerna har alltså en mc-firma ägt en skadad hoj, låtit en privatperson fixat upp den och sålt den till honom som säljer den vidare till dig? Låter som ett lysande sätt för mc-butiken att slippa stå med garanti på en lagad hoj anser jag.
 
som jag fattat det så står firman som ägare men en privatperson säljer till dig? verkar konstigt.. kanske inget nu men kan bli problem senare. jag hade letat vidare, du har tid på dig att hitta en annan hoj. att någon stackare har vält den låter som en bortförklaring.

jag har gjort misstaget en gång då köpkåtheten tog över och det ångrar jag än idag...

Om jag har hängt med i turerna har alltså en mc-firma ägt en skadad hoj, låtit en privatperson fixat upp den och sålt den till honom som säljer den vidare till dig? Låter som ett lysande sätt för mc-butiken att slippa stå med garanti på en lagad hoj anser jag.
håller med.
 
Om jag har hängt med i turerna har alltså en mc-firma ägt en skadad hoj, låtit en privatperson fixat upp den och sålt den till honom som säljer den vidare till dig? Låter som ett lysande sätt för mc-butiken att slippa stå med garanti på en lagad hoj anser jag.

Är helt inne på din linje. Firman säljer en hoj utan några garantier via en privatperson.

KÖP EN ANNAN HOJ!!
 
Enligt Vägvärket så:mattias

Har du köpt eller sålt ett fordon? Då ska du och den andra parten göra en anmälan om ägarbyte.

Observera! Från och med den 1 juni 2008 gäller nya regler vid ägarbyte av fordon till personer utan svenskt personnummer. Se mer information nedan!

En anmälan om ägarbyte måste komma in till oss inom tio dagar från överlåtelsen på det senast utfärdade registreringsbeviset. Om det tar längre tid för oss att få anmälan, registrerar vi inte det ägarbytesdatum som anges i anmälan utan istället det datum vi får in anmälan. Den nya ägaren ska teckna en trafikförsäkring, om fordonet är trafikförsäkringspliktigt. Försäkringen ska gälla från det ägarbytesdatum som anmäls. Tänk på att den tidigare ägaren är ansvarig för fordonet tills ägarbytet registreras.

Skulle ett ägarbyte ske den aktuella månaden då fordonsskatten ska betalas övergår skattskyldigheten inte till den nya ägaren även om ägarbytet sker före det att skatten förfaller till betalning.

Tyvärr inträffar det att vi får ta emot anmälningar om ägarbyte som innehåller felaktiga uppgifter. I ett sådant fall kan ett ägarbyte inte genomföras och den gamla ägaren kvarstår då i vägtrafikregistret med stora kostnader som följd. Du har ett ansvar för att se till att ägarbytet genomförs. Därför bör du kontrollera att motparten är den person som han eller hon utger sig för att vara. Du bör också se till själv att anmälan läggs på brevlådan och verkligen skickas in till Transportstyrelsen.

Om du köper eller säljer ditt fordon till en fordonshandlare, kan han eller hon ofta göra ägarbytet via datoruppkoppling mot Transportstyrelsen. Någon anmälan via registreringsbeviset är då inte nödvändig.
Registreringsbeviset

Ett ägarbyte måste alltid göras på det senast utfärdade registreringsbeviset i original. Från 2 september 2004 finns en ny typ av registreringsbevis som består av två delar. Om du inte har fått det nya registreringsbeviset kan du fortfarande använda det gamla. Har du fått ett nytt? Då ska anmälan om ägarbyte göras på del 2, den gula delen. Läs mer om registreringsbeviset genom att klicka på länken Registreringsbevis till höger.
Anmälans innehåll

Anmälan om ägarbyte ska innehålla

* köparens personnummer, organisationsnummer eller annat tilldelat nummer
* köparens namn
* köparens adress i Sverige
* datum för äganderättens övergång
* underskrifter av både säljare och köpare.

Vid ägarbyte till underårig ska anmälan även innehålla

* vårdnadshavarnas personnummer, namn och underskrifter
* uppgift om vem av vårdnadshavarna som ska registreras.

Anmälan om ägarbyte skickas till

Transportstyrelsen
701 81 Örebro
När köparen eller säljaren är underårig

Om köparen eller säljaren är underårig, måste båda vårdnadshavarna godkänna anmälan om ägarbytet. Om godkännandet saknas, kräver vi in det innan ägarbytet registreras. Vi genomför alltså inte ägarbytet utan godkännandet.
Ägarbyte till underåriga fordonsägare

Barn kan inte ensamma stå som registrerade ägare till fordon som de inte har förarbevis eller körkort till. (Detta gäller inte släp som kan dras av fordon som den underårige har förarbevis eller körkort till.)

Ett ägarbyte till den underårige ska godkännas av samtliga vårdnadshavare. Det ska även framgå på anmälan vem av vårdnadshavarna som ska registreras i vägtrafikregistret som ansvarig för försäkring, skatter och avgifter för fordonet. Vårdnadshavarnas personnummer, namn och underskrifter samt uppgift om vem som ska registreras i vägtrafikregistret ska anges i fältet ”Övrig anmälan” på Del 2 av registreringsbeviset. Får inte Transportstyrelsen uppgifterna som nämnts ovan, kommer anmälan inte att registreras.

När den underårige och vårdnadshavaren har registrerats är det vårdnadshavaren som ansvarar för och undertecknar anmälningar på registreringsbeviset. Byte av vårdnadshavare och datum för bytet ska anmälas i fältet ”Övrig anmälan” på Del 2 av registreringsbeviset. Anmälan måste komma in till oss inom 10 dagar från den angivna dagen.

När barnet fyller 18 år eller skaffar förarbevis eller körkort till fordonet, tas vårdnadshavaren med automatik bort ur vägtrafikregistret. Barnet blir från detta datum ansvarigt för trafikförsäkring, skatt och avgifter samt eventuella parkeringsanmärkningar.
Påställning i samband med ägarbyte

Om du i samband med ett ägarbyte även ska ställa på ett fordon är det viktigt att du tänker på i vilken ordning du gör dina anmälningar till oss om du vill att den nya ägaren ska bli den skattskyldige.

Du kan inte begära påställning från ett datum bakåt i tiden, vilket du kan göra med ett ägarbyte. Påställningen gäller från och med den dag vi registrerar din anmälan. I normalfallet är det den dag som anmälan kommer in till oss, eller det datum framåt i tiden som du anger i din anmälan. Det är alltså viktigt att du ser till att ägarbytet sker före påställningen eller att datumet för ägarbytet blir detsamma som datumet för påställningen.

Om du anmäler påställning via någon av våra självservicetjänster den 11 mars för att sedan posta din ägarbytesanmälan där det framgår att fordonet bytte ägare den 12 mars kommer skattskyldigheten att vara kvar på dig som tidigare ägare. Om det däremot av din ägarbytesanmälan framgår att fordonet även bytte ägare den 11 mars kan Skatteverket pröva om skattskyldigheten kan övergå till den nya ägaren. Du måste då själv kontakta Skatteverket och begära att skatten ska omdebiteras.

Om du anmäler påställningen direkt på registreringsbeviset i samband med ägarbytet blir den nya ägaren skattskyldig.
Mer information om påställning
Avställning i samband med ägarbyte

Om du ställer av ett fordon behöver du inte längre betala fordonsskatt. Finns det överskjutande (överbliven) fordonsskatt återbetalar vi den. Återbetalningen gör vi till den person som är registrerad som ägare vid avställningstillfället. Om fordonet avställs i samband med ett ägarbyte återbetalar vi skatten till den nya ägaren.

Avställningen räknas från den dag då en fullständig anmälan kommer in till Transportstyrelsen. Observera att detta kan innebära att fordonet är påställt från dagen för ägarbytet (enligt anmälan) och fram till dagen för avställningen (anmälans ankomstdatum). Detta betyder att den nya ägaren under denna tid är skattskyldig.
Mer information om avställning
Leasingfordon

Om fordonet omfattas av ett leasingavtal på minst ett år ska detta registreras. Du anger då det på registreringsbeviset och bifogar en kopia på leasingkontraktet. Om du säljer ett leasingfordon, godtar vi anmälan endast om leasinggivaren godkänt överlåtelsen eller om anmälan görs direkt av leasinggivaren.
Avbetalningsköp

När en företagare säljer ett fordon på avbetalning (kreditköp med förbehåll om återtaganderätt) inom sin verksamhet, ska uppgifter om det registreras i samband med ägarbytet. Du som köper ett begagnat fordon har alltid ett ansvar att kontrollera fordonets bakgrund innan du genomför affären. Om den tidigare ägaren inte fullföljt sina kreditåtaganden, riskerar du att få betala fordonet två gånger.
När köparen är en person utan svenskt personnummer

För att ett ägarbyte ska kunna registreras måste den nya ägaren ha ett svenskt personnummer. Om han eller hon saknar detta kan man ansöka om ett så kallat samordningsnummer. Det går bra att ansöka i samband med ägarbytet och då bifoga en skriftlig begäran samt uppgift om personens adress i Sverige. Till anmälan om ägarbyte ska en kopia på personens identitetshandlig bifogas. Observera att ett LMA-kort inte är en giltig identitetshandling.

För mer information kontakta vår kundtjänst för fordonsfrågor på 0771-14 15 16.

Mer information om samordningsnummer kan du få på Skatteverkets webbplats.
Skatteverket
När säljaren är ett dödsbo

Om du köper eller säljer ett fordon från ett dödsbo, görs en anmälan om ägarbyte precis som vanligt. En dödsbodelägare, boutredningsman eller annan representant från dödsboet undertecknar anmälan.
Traktor och terrängvagn

En anmälan om ägarbyte som avser en traktor eller en terrängvagn ska innehålla en uppgift om hur fordonet används. Transportstyrelsen måste kunna bedöma hur fordonet ska beskattas och därför krävs det att anmälan innehåller en redogörelse för användningen. Observera att ”klass 2” eller ”jordbrukstraktor” inte är en tillräcklig uppgift.
Taxi och annan yrkesmässig trafik

När ett ägarbyte görs av ett fordon som används som taxi och som även i fortsättningen ska användas som taxi, ska det noteras i anmälan. Om fordonet inte längre ska användas som taxi, måste taxiskyltarna lämnas in till Transportstyrelsen eller länsstyrelsen för att ägarbytet ska genomföras. Tänk på att ett fordon som upphör att användas i taxitrafik måste registreringsbesiktas inom en månad från upphörandet.

Ska fordonet användas i annan yrkesmässig trafik? Ange det i anmälan. Vi vidarebefordrar din anmälan till länsstyrelsen.
:fakta
 
Om de verkligen vill få hojen såld så säger du till dem att de får lösa detta och när de har löst det så kan de ringa dig så du kan komma o göra affären på ett normalt och fungerande sätt. tro mig det sätter fart på dårarna ifall de vill bli av med hojen.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top