Problem med YPVS Boxen på TZR

cool2000

hojlös
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne/Lund/Lilla Harrie
Hoj
Önskar mig något nytt...
Var precis ute och garaget och kollade lite på maskinen. Då jag fick förr mig att kolla lite på YPVSen. Alltså den motordrivna avgasporten. Vad jag har förståt och utgått från är att denna skall röra sig när man gasar eller kör. Alltså ju mer man gasar så ska den öka och tvärtom.

Problemet är nu att den rör på sig när jag vrider på tändningen hela vägen fram och tillbaka. Men när jag gasar upp den till exempelvis 10 000 så rör den sig inget alls.

Jag har kollat lite sladdar och så och kommit fram till detta:

Alla sladdar har kommunikation mellan Motorn och styrboxen, Det finns en sladd som ökar i spänningen ju mer man gasar och det kommer ju då från CDI boxen.

Har inte tänkt på det från nu men det är fruktansvärt trött på låga varv och den orkar inte på alla dom höga växlarna.

Gjorde då följande slå på tändningen och lät den snurra hela vägen till andra sidan (eller heter det helt öppet?) Stängde av innan den hann tillbaka och bröt sedan strömmen till styrboxen. Efter en provkörning kunde jag konstatera att den inte hostar alls vid 5000 – 6000 varv och att den drar mycket jämnare på botten. Men den orkar inte dra mer än 8000-9000 varv.

Någon som vet vad som mer kan vara fel eller det är bara till att byta ut hela styrboxen till YPVSen
 
Sparka bort alls elektronisk styrning och ställ avgasporten antingen högst upp eller lägst beroende på vilken karaktät du vill ha.
 
Borsiin skrev:
Sparka bort alls elektronisk styrning och ställ avgasporten antingen högst upp eller lägst beroende på vilken karaktät du vill ha.
Jag antar att han vill ha ypvs:en fungerande. Jag skulle inte vilja åka utan den.

Cool. Det låter rätt konstigt det där. Jag vet inte om ypvs:en ska röra sig när man bara varvar på tomgång. Den bör ju göra det men jag har för mig att min inte heller gör det. Kan se efter.
 
Borsiin skrev:
Sparka bort alls elektronisk styrning och ställ avgasporten antingen högst upp eller lägst beroende på vilken karaktät du vill ha.

Ursäkta men vet du vilken "karaktär" man får i lägasta läget?
Vill man att hojen ha effektdippen (där effekten avtar) vid runt 7k varv, så kör med den stängd. Men det skulle inte jag rekommendera.
 
Jag fick prova vasterix (Heter väl så?) styrbox och det fungerade direkt. Så jag hittade en fungerande idag på skroten i helsingborg den går nu som en klocka igen. Fick ge 500 kr för den jämfört med nypris som är va 3600 kr.

Jo den ska röra sig om man står och gasar på tomgången... Kan jag stolt sig :tummenupp
 
ypvs..

cool2000 skrev:
Var precis ute och garaget och kollade lite på maskinen. Då jag fick förr mig att kolla lite på YPVSen. Alltså den motordrivna avgasporten. Vad jag har förståt och utgått från är att denna skall röra sig när man gasar eller kör. Alltså ju mer man gasar så ska den öka och tvärtom.

Problemet är nu att den rör på sig när jag vrider på tändningen hela vägen fram och tillbaka. Men när jag gasar upp den till exempelvis 10 000 så rör den sig inget alls.

Jag har kollat lite sladdar och så och kommit fram till detta:

Alla sladdar har kommunikation mellan Motorn och styrboxen, Det finns en sladd som ökar i spänningen ju mer man gasar och det kommer...

jag tror jag också har fel på min ypvs, men jag vetifan hur jag ska göra? någon som har lust att förklara väldigt enkelt? kör med en yamaha tzr -90...

tackar
 
Det går ju att fixa nåt snygg reglage på styret så att man lätt kan reglera porten själv medans man kör. Blir säkert lättare att köra lugnt och ekonomiskt till jobbet om man själv måste öppna porten.
 
PacMan skrev:
Det går ju att fixa nåt snygg reglage på styret så att man lätt kan reglera porten själv medans man kör. Blir säkert lättare att köra lugnt och ekonomiskt till jobbet om man själv måste öppna porten.


Eller koppla en switch till varvräknaren, när nålen når 7000 slår den till switchen och den svarta faran far iväg med en rysande fart :yoparty :gnissla :tungan
 
verkar vara ganska vanligt fel på TZR:en... vad anger tillverkaren för livslängd på YPVS systemet?
 
Awweboy skrev:
jag tror jag också har fel på min ypvs, men jag vetifan hur jag ska göra? någon som har lust att förklara väldigt enkelt? kör med en yamaha tzr -90...

tackar

haha du tog upp tråden precis ett år senare :D
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top