Problem med växlar och blinkers!

Inteno

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2012
Hoj
KTM Duke 125 -11
Tjena! Har precis klarat mitt A1-kort och skall nu ut på vägarna med min Duke 125.

Men jag har två problem!
Det första: Växlarna går inte alltid i som dom skall! Detta gäller 1,2 och friläge. Står jag i friläge och skall lägga i 1an så hoppar den i snabbt och sedan ur igen, jag får kanske lägga i den 2-3 gånger innan den hoppar i som den skall.

Samma säg gäller när jag kör på 1an och skall lägga i 2an, den hoppar i snabbt men sedan ur igen och hamnar i friläge och där får jag också peta till den 2-3 gånger innan den kommer i som den skall! Samt från 2an är det ibland svårt att få i friläge, den hoppar vanligtvis till 1an och tvärtom! Hojen har just nu gått 3,1 mil kan det bero på att den gått så lite som att växlarna är så här och dom måste slitas in?

Mitt andra problem är att blinkersen bara funkar när motorn är avstängd! Vad kan detta bero på?

Mvh, en kille som vill ut å köra!

Angående växlarna, är det en ny hoj som bara gått 3,1 mil är det antingen fel på växellådan eller så är du för snäll när du växlar, för hoppa ur tycker jag definitivt inte de ska hålla på att göra. Hoppar växlarna ur om du petar i växlarna lite hårdare?

Angående växlarna, är det en ny hoj som bara gått 3,1 mil är det antingen fel på växellådan eller så är du för snäll när du växlar, för hoppa ur tycker jag definitivt inte de ska hålla på att göra. Hoppar växlarna ur om du petar i växlarna lite hårdare?

Måste va något fel. Har provat trycka i dom hårdare å lösare. Ibland kan dom gå i som dom skall! Vet inte om man skall testa spänna kopplingen eller nåt?
Skall ta en tur sen så får testa då, men vill få ordning på blinkersen först!

Borde det inte vara garanti kvar på en så ny och lågmilad pjäs?

Borde det inte vara garanti kvar på en så ny och lågmilad pjäs?
Jodå men har lite svårt och ont om tid till att åka in med den!

Men ringde precis till butiken och frågade honom. Om blinkersen sa han att jag skulle ladda batteriet i några timmar för det kan va dåligt med kräm i den och att det inte vill ge tillräckligt med kräm. För jag märkte igår att startmotorn inte gick så "snabbt" som den gjort tidigare. Och blinkersen har fungerat prima förut.

Om växlarna sa han att jag skall ändra läget på växelpinnen för det kan va så att min fot är i vägen för pinnen när den skall tillbaka till sitt läge och då kan växlarna hoppa ur sa han.

Växellådan får du på köpet när du har en KTM. Jag har en RC8R och kompisen en 690 Duke. Samma sak där. Kan vara ett rent helvete att få i växlar ibland. På min RC8 har jag dock bytt slavcylindern till kopplingen till en Oberon och det gjorde susen, dessvärre finns inte denna till 125 Duke. Ofta handlar växlingar om vana och varje hoj är olika så förvänta dig inte att veta exakt hur / när du ska växla efter bara en handfull mil på hojen.

Vad gäller blinkers så låter det definitivt som ett garantiärende. Då kan du även ta upp växellådan på samma gång, om det mot förmodan skulle vara något med den.

Växellådan får du på köpet när du har en KTM. Jag har en RC8R och kompisen en 690 Duke. Samma sak där. Kan vara ett rent helvete att få i växlar ibland. På min RC8 har jag dock bytt slavcylindern till kopplingen till en Oberon och det gjorde susen, dessvärre finns inte denna till 125 Duke. Ofta handlar växlingar om vana och varje hoj är olika så förvänta dig inte att veta exakt hur / när du ska växla efter bara en handfull mil på hojen.

Vad gäller blinkers så låter det definitivt som ett garantiärende. Då kan du även ta upp växellådan på samma gång, om det mot förmodan skulle vara något med den.

Får väl ka in med den imon om inte blinkersen hoppar igång under dagen!

Får väl ka in med den imon om inte blinkersen hoppar igång under dagen!

Laddade batteriet fullt och då hoppade blinkersen igång. Stängde av packade ihop allt å skulle ut å åka och då funkade dom inte längre... måste va fel på batteriet?

Är det originalblinkers eller bytt till nåt eftermarknads?

Det är orginal!

Hojen har inga problem med att starta då eller så? Att den inte riktigt vill hoppa igång? Orkar den starta då är det med största sannolikhet inte batteriet utan något annat som ställer till det.

Ta in hojen till handlaren där du köpte den och be dom kolla vad det kan vara. Svårt att säga vad det skulle kunna vara såhär på rak arm. Kan vara nån liten skitgrej som ställer till det.

Angående blinkersarna:
När motorn är igång så är säkert även t.ex. strålkastaren och bakljus igång. Som drar ström. Är då batteriet eller laddningen inte i bra form så kanske det inte finns ström nog för att driva blinkersarna också. Medan om motorn är avstängd så kanske strålkastare fram och bakljus är avslagna så då räcker strömmen för att driva blinkersar.

Man borde inte ha det problemet på en hoj som gått 31km. Har man det så kan det vara t.ex. att batteriet har gett upp efter att hojen stod något år på en firma innan den såldes.

Hojen har inga problem med att starta då eller så? Att den inte riktigt vill hoppa igång? Orkar den starta då är det med största sannolikhet inte batteriet utan något annat som ställer till det.

Ta in hojen till handlaren där du köpte den och be dom kolla vad det kan vara. Svårt att säga vad det skulle kunna vara såhär på rak arm. Kan vara nån liten skitgrej som ställer till det.

Den startar utan problem! Kan ju va jord fel för de kan ju ställa till med märkliga proböem. Men vet inte vart den sitter jordad!

Den startar utan problem! Kan ju va jord fel för de kan ju ställa till med märkliga proböem. Men vet inte vart den sitter jordad!

Precis, troligtvis något jordfel. Vars jorden sitter kan dock vara svårt utan att kolla i handboken.

Precis, troligtvis något jordfel. Vars jorden sitter kan dock vara svårt utan att kolla i handboken.

Hittar inget om jorden där! Men det är batteriet det är jag säker på! För jag ladde det fullt igen och då funkade blinkersen! Stängde av och startade då funkade den inte. Men drog ut å körde och efter en stund hoppade dom igång igen!

Problemen har börjat lösa sig! Batteriet skall få laddas under natten då det börjar bli bra nu. Och växellådan har jag kommit underfund med! har märkt att jag måste trycka till växelpinnen och sedan hålla kvar den till man hör att växeln kommit i, är så van vid att köra cross där man bara behöver dutta till snabbt som attan och dom kommer i!

Hör av mig imon kväll med en ny rapport!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT