Problem med triumph speed triple...

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
Går och är lite sugen på en speed triple, runt 99-02 mer har jag inte råd med...Har idag en R1;a och har alltid haft japanska hojjar. Nu till frågan, vad går sönder på en Triumph?? Allt eller just ingenting?? Mycket beror naturligtvis på de tidigare ägarna men tanken är lite ifall det är engelsk skit som inte tål att köras i regn eller?? Går de att serva själv eller måste du lämna in:confused: ?? Alla tips o tankar är välkomna.:)

Jag har en -03 som jag tog ut -04, så det är den modellen jag har mest erfarenhet av (2002 till 2004). Tror jag har kört ungefär 2400 mil nu och jag kör den ganska hårt som jag tycker en bushoj ska köras. Jag har inte haft något som gått sönder, bara normala slitsaker som på vilken hoj som helst.

Det som är lite av en barnsjukdom på den modellen (och kanske äldre?) är att vatten kan komma in till ett av tändstiften och orsaka överslag med taskig gång som följd. Det märks direkt när det uppstår och är lätt åtgärdat. Du undviker problemet helt genom att du i början av sommaren ser till att det finns värmetåligt tätningsfett runt tändhatten. Det är inga problem att köra i regn. :)

Vad det gäller service är det väl också ganska standard, eventuellt ventiljusteringen som kan vara lite lurig om jag kommer ihåg rätt. Men det förutsätter att justering faktiskt behövs. Jag servade min på verkstad pga garantin, samt även sista servicen som var den stora. Nästa gör jag nog själv.

Jag har en -03 som jag tog ut -04, så det är den modellen jag har mest erfarenhet av (2002 till 2004). Tror jag har kört ungefär 2400 mil nu och jag kör den ganska hårt som jag tycker en bushoj ska köras. Jag har inte haft något som gått sönder, bara normala slitsaker som på vilken hoj som helst.

Det som är lite av en barnsjukdom på den modellen (och kanske äldre?) är att vatten kan komma in till ett av tändstiften och orsaka överslag med taskig gång som följd. Det märks direkt när det uppstår och är lätt åtgärdat. Du undviker problemet helt genom att du i början av sommaren ser till att det finns värmetåligt tätningsfett runt tändhatten. Det är inga problem att köra i regn. :)

Vad det gäller service är det väl också ganska standard, eventuellt ventiljusteringen som kan vara lite lurig om jag kommer ihåg rätt. Men det förutsätter att justering faktiskt behövs. Jag servade min på verkstad pga garantin, samt även sista servicen som var den stora. Nästa gör jag nog själv.

Det som du skriver om tändstiften det sker även på en R1:a. Men där fick jag byta kabel och hatt för där gick vattnet in mellan kabeln o hatten. Det är ju lite trångt där stift brukar sitta så det blir "lite" vinkel på kablarna.....sett på flera ställen att just ventilerna ska vara tråkiga att kolla. Är det mycket jobb eller specialverktyg som krävs?? Kollade mina ventiler nu på R1:an och det går med motorn i ramen men frågan om det inte varit lättare att ta ur den.....men det gick!!

Jeg har haft en Daytona 595 (955cc), Sprint RS och nu en Sprint ST (06)

Jeg har änu inte haft problemer med nogle av dom. Service är 1500kr for 1000mil och ~3000sek for 2000mil ...inte specielt mycket.

Vi har kört race i ERF med en Daytona 955, helt uten problem med motoren. (2½ sæson) .. Växellådan gik sönder i sista race på Anderstorp. Men, det var efter 15 races dvs...15x6 timer for fuld speed....det är väl ok ?

Jeg har haft en Daytona 595 (955cc), Sprint RS och nu en Sprint ST (06)

Jeg har änu inte haft problemer med nogle av dom. Service är 1500kr for 1000mil och ~3000sek for 2000mil ...inte specielt mycket.

Vi har kört race i ERF med en Daytona 955, helt uten problem med motoren. (2½ sæson) .. Växellådan gik sönder i sista race på Anderstorp. Men, det var efter 15 races dvs...15x6 timer for fuld speed....det är väl ok ?

Ok, var inne på 955i.net o kollade runt lite. Verkar som de har problem med ecu, de mappar om hojjarna varannan dag!!! Står massa tips om att köp en tuneboy annars kan du inte åka och massa bla bla om att de tappar minnet i ecu;n. Nåt du upplevt eller är det bara skitsnack??

Nåt du upplevt eller är det bara skitsnack??

Nej, det har jeg aldrig oplevet og kender ingen med de problemer. Jeg kender den danske Triumph forhandler i københavn og han kører selv Speed Triple. Det gör dessutom Kristoffer (NEC #67)... Dom har inte haft problemer med deres speedtriples

Ok, var inne på 955i.net o kollade runt lite. Verkar som de har problem med ecu, de mappar om hojjarna varannan dag!!! Står massa tips om att köp en tuneboy annars kan du inte åka och massa bla bla om att de tappar minnet i ecu;n. Nåt du upplevt eller är det bara skitsnack??

Vill man ha ut den sista pollen ur motorn så är tuneboy kung, men annars är det ok med de standard mappningarna som finns. En graj som kan hända enl Triumph verkstaden själva är att om man gasar iväg fullt spett med kall motor så kan motorn gå konstigt ett tag då nått med mappningen sker som påminner om att den går med Choke och inte går tillbaka. Detta försvinner efter några mil eller om man startar om hojen igen, Detta har jag aldrig själv upplevt då jag brukar inte gasa på ordentligt till man ser att tempen börjar rör på sig.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!