Problem med skinnställ!

Netech

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2006
Hoj
Honda cbr600rr
Jag köpte ett dainese skinnställ förra året under våren och de var mitt första ställ jag köpt.. Jag köpte de från yamaha center i göteborg.. fick hjälp av en kille i ca 1 timme och vi prova en massa ställ..

och nu problemet.. jag prova en 46:a och jag fick knappt på den, jag är 182cm och väger 74kg.. Han sa att den kommer att passa perfekt efter ett tag.. men nu har jag haft den en hel säsong och jag tycker den e alldeles för liten fortfarande.. va ska man göra? e de rätt storlek (46) när jag är 182cm lång 74kg?? Ringde de i dag och fråga va jag ska göra och de sa att jag ska fetta stället ett flertal gånger.. så ska de bli bra.. känns som att jag behöver storlek 48-50.

tacksam för hjälp!

Jag köpte ett dainese skinnställ förra året under våren och de var mitt första ställ jag köpt.. Jag köpte de från yamaha center i göteborg.. fick hjälp av en kille i ca 1 timme och vi prova en massa ställ..

och nu problemet.. jag prova en 46:a och jag fick knappt på den, jag är 182cm och väger 74kg.. Han sa att den kommer att passa perfekt efter ett tag.. men nu har jag haft den en hel säsong och jag tycker den e alldeles för liten fortfarande.. va ska man göra? e de rätt storlek (46) när jag är 182cm lång 74kg?? Ringde de i dag och fråga va jag ska göra och de sa att jag ska fetta stället ett flertal gånger.. så ska de bli bra.. känns som att jag behöver storlek 48-50.

tacksam för hjälp!

182 i ett 46-ställ låter inte som någon höjdare... sitter alla skydd exakt där de ska?

är det delat / lr ett helställ??

oavsett tycker jag att det låter som det är en/två storlekar för litet!!
jag 183 / 79 och har 52 på delat och 52 på helstället för bana ( och 54 helställ för motard)

JA du.. De är lite svårt att svara på... men Säljarna har ju rätt i att skin oftast blir lite större igenom användning.. Och din kroppstorlek är de svårt att avgöra imot eftersom alla ställ är lite olika i storlekarna..
Men jag skulle göra exakt som jag gör med alla mina kängor när jag knallar in dom.. Dra in överflödigt med fett i stället.. ha de på dig en stund..(ganska länge) gör lite övningar som benböj osv.. så de sträcker på sig lite...
så ska du få de större... (kanske har en polare som är lite större.. bara trockla in honom/henne i de några timmar. =) )
Sista tipset jag kan ge är kanske lite drastiskt.. men på rena läderkängor funkar de... doppa sakerna i Varmt vatten i badkar eller dyl... ha de på tills de torkar typ... ...
Eller så går du till en skomakare eller skinnhandel och kollar vad dom kan göra...

hmm de är ett delat ställ.. ja alla skydd sitter där de ska.. men kör man i ca 20 min så somnar benen och man får värk i armarna.. de är sömmarna som är värst..

JA du.. De är lite svårt att svara på... men Säljarna har ju rätt i att skin oftast blir lite större igenom användning.. Och din kroppstorlek är de svårt att avgöra imot eftersom alla ställ är lite olika i storlekarna..
Men jag skulle göra exakt som jag gör med alla mina kängor när jag knallar in dom.. Dra in överflödigt med fett i stället.. ha de på dig en stund..(ganska länge) gör lite övningar som benböj osv.. så de sträcker på sig lite...
så ska du få de större... (kanske har en polare som är lite större.. bara trockla in honom/henne i de några timmar. =) )
Sista tipset jag kan ge är kanske lite drastiskt.. men på rena läderkängor funkar de... doppa sakerna i Varmt vatten i badkar eller dyl... ha de på tills de torkar typ... ...
Eller så går du till en skomakare eller skinnhandel och kollar vad dom kan göra...

Skinnställ töjer sig EN storlek oftast.... inte mer... han bör ha minst 50 från början...
Ring å klaga. Det skulle jag gjort

hmm de är ett delat ställ.. ja alla skydd sitter där de ska.. men kör man i ca 20 min så somnar benen och man får värk i armarna.. de är sömmarna som är värst..

46? Är det ett damställ?
Jag är 179,5 och har ett 52 Dainese och får gå som en skurkärring.
/Fredde

Hur sitter det när du kör?
Jag är 186/80kg och har ett Daineseställ i storlek 50. Sitter löjligt obekvämt när jag står upp, men på hojen är det perfekt.

jo jag har klagat idag.. snacka med någon chef.. helt sjukt, hon tyckte att 46 kan vara för stort!! hon säger väll så för att de inte vill att den ska bytas in och att de inte har gjort något fel!

de sitter inte alls bra när jag kör.. gör ont i armar och ben..

Last edited:
jo jag har klagat idag.. snacka med någon chef.. helt sjukt, hon tyckte att 46 kan vara för stort!! hon säger väll så för att de inte vill att den ska bytas in och att de inte har gjort något fel!

de sitter inte alls bra när jag kör.. gör ont i armar och ben..
Storlek 46 e ju min storlek (168cm/65 kg), alldeles för litet till dig!!

ja du. svårt att säga.... men jag e 180 cm 97 kg och jag har ett dainese t-age strl 52. Satt tight i början men nu sitter det som gjutet. 46 låter litet på dig.... borde vara en 48, (jobbar i mc butik i stockholm) men det hänger ju lite på kroppsform också. Men min spontana reaktion är att det är för litet.

Men vad fan, hur får du ens på dig det? Jag som är ca 175 cm kort tycker att det är ganska jobbigt med en 46:a... Nej, stå på dig tycker jag!

46 låter litet. jag är 178 och väger 72kg, nästan som du. jag kör med ett delat i stl 50. med ryggskyddet är det gode perfekt, skulle kanske komma i ett 48 men det är ju lite skillnad mellan olika märken oxå. hoppas att det löser sig,

Storlek 46??? Jag är 183 cm och väger 70 kg, storlek 50 sitter perfekt på mig.

Varför vill alltid säljare i hojbutiker vara så j***l duktiga besserwissar och alltid tvinga en att prova en storlek mindre än vad man har. Trots att man kört hoj i över 10 år blir man behandlad som en total novis av dessa självutnämda "experter", suck!

Sälj stället till en pygme och köp ett i din egen storlek på nätet!:tummenupp

Storlek 46??? Jag är 183 cm och väger 70 kg, storlek 50 sitter perfekt på mig.

Varför vill alltid säljare i hojbutiker vara så j***l duktiga besserwissar och alltid tvinga en att prova en storlek mindre än vad man har. Trots att man kört hoj i över 10 år blir man behandlad som en total novis av dessa självutnämda "experter", suck!

Sälj stället till en pygme och köp ett i din egen storlek på nätet!:tummenupp

för att gubbar och noviser köper ställ som är förstora. Med resultatet att skydden vrider sig vid en marksyning med person-skador som följd.

Jag på 180/87 passar in bra på 50, du borde ha minst en storlek större låter det som.

Jag hade också ett liknande problem med mitt helställ. Jag blev rekommenderad 48 (181cm, 77 tränade kilo). Jag hade ett helvete första månaden men jag löste det genom att gå runt med stället, huka, hoppa, några flikflak sen satt den som ett plåster på ett hårigt bröst :D
Nu funkar det så att stället sitter kanon när jag kör men är besvärligt när jag går.

Med tanke på att jag är 180 och känner mig som en krokig tant när jag går med storlek 48 så känns det som om du är lite för lång för 46 :näsblod , jag skulle ha klagat och krävt byte!

tror ni att man kan byta om man tjatar tillräckligt?? skulle gjärna vilja byta.. man kan ju åka upp till gbg och visa hur den sitter, har kvitto och allt sånt.. tycker att de borde gå för jag har ändå köpt hoj m.m av de för över 100.000kr.. och stället kosta ca 8000kr mycket pengar för ingenting när de e inte passar..

tror ni att man kan byta om man tjatar tillräckligt?? skulle gjärna vilja byta.. man kan ju åka upp till gbg och visa hur den sitter, har kvitto och allt sånt.. tycker att de borde gå för jag har ändå köpt hoj m.m av de för över 100.000kr.. och stället kosta ca 8000kr mycket pengar för ingenting när de e inte passar..

Du bör försöka fortsätta få det bytt.
Jag tror dock att du har en riktigt svår match framför dig - ingen handlare kommer vilja byta efter ett helt år.

Ett bättre alternativ för dig kan nog vara att försöka få det sålt och sen köpa ett motsvarande ställ i rätt storlek till ett bättre pris från t.ex. tyskland.

(OT: Om inte handlaren ger med sig. Kanske man borde förvänta sig förresten, då man ju får så mycket bättre service hos en handlare i sverige :rolleyes: )

Lycka till.

ta en bild o visa hur det sitter ,,
jag kan föreställa mig hur det sitter ,, jag hade ett st,50
som var tajt från början och det blev inte bättre av att jag åkte till tjeckien en vecka med god mat o öl,, det resulterade i att jag fick till mina kamraters glädje ha ryggskyddet på UTSIDAN av skinnstället på vägen hem ,,
182cm och då nästan 94kg.
ta en bild vet ja.

tacksam för hjälp!

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...