problem med ny ktm

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Åhh, blir så trött. har inte ens kört 30 mil än och redan börjas det krångla.
Var ute nyss på en liten sväng när hojen dog för mig, "va redan slut i tanken" tänkte jag. Slog på reserven och drog igång hojen, startade direkt men jag tyckte den lät lite orolig/ojämn på tomgången.

Körde iväg och efter 5 min så dog hojen igen. Varje gång som man frikopplar så dör hojen för mig, inte så lite jobbigt vid rödljus etc.
Dog säkert 10 gånger för mig innan jag kom hem.

Men när jag kom hem så började hojen ticka, precis likadant som i den här filmen. Men då stängde jag av direkt.
(inte min hoj alltså, men likadant ljud)

Film
http://sporthoj.years2.com/missljud.divx

Tråd
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=148526&highlight=film+ktm

Vafan kan det vara, blir så trött på krångel. Ska ringa Bike imorgon också.

Last edited:
Under inkörningen av LC4an så kan den vara lite si å så med tomgången...

om tomgången blir jäkligt låg så kan dekompen börja klicka.:gnissla

prova höja tomgången lite och se om det blir bättre...:tummenupp

kan hända att du får köra med en aning hög tomgång tills den är inkörd.

fenomenet med tomgången släpper efter ett tag, efter 100 mil och ventilsjustering så är det nog lugnt.

ha de / Matte

Under inkörningen av LC4an så kan den vara lite si å så med tomgången...

om tomgången blir jäkligt låg så kan dekompen börja klicka.:gnissla

prova höja tomgången lite och se om det blir bättre...:tummenupp

kan hända att du får köra med en aning hög tomgång tills den är inkörd.

fenomenet med tomgången släpper efter ett tag, efter 100 mil och ventilsjustering så är det nog lugnt.

ha de / Matte

Var faktiskt inne lite på samma spår där. Hur justerar jag tomgången, är det plastskruven som sitter på vänster sida om förgasaren? (sitter på jobbet)
Hoppas att det är så enkelt.:gnissla

Har justerat tomgången lite nu, och nu dör den iaf inte, men den hänger sig ofta på lite högre varvtal när man släpper på gasen.
Ibland måste man knicka till med gasrullen för att den ska varva ner.
Gah Irriterad nu, Bike svarar inte och jag lyckades bränna sönder mina joggingbrallor mot avgassystemet:mad:

Min 660 var likadan, när man släpper gasen så håller den kvar på varv ett tag. Har hört andra som har haft samma problem med sina nya LC4, det brukar försvinna efter ett tag...

2888724 Har justerat tomgången lite nu, och nu dör den iaf inte, men den hänger sig ofta på lite högre varvtal när man släpper på gasen.
Gah Irriterad nu, Bike svarar inte och jag lyckades bränna sönder mina joggingbrallor mot avgassystemet:mad:
Äh sluta gnälla, det försvinner snart. :tummenupp

Har justerat tomgången lite nu, och nu dör den iaf inte, men den hänger sig ofta på lite högre varvtal när man släpper på gasen.

Det var ett jäkla gnäll må jag säga! Du har ju en sprillans ny hoj som måste köras in, Är inne på min 4:e LC4 och fått leva med lite ojämn gång i början men sen släpper det. Har inte stört mig heller på allt kickande för i slutändan lär man sig det till slut! Känns som om du ska ha en annan hoj istället kanske en Honda FMX eller en Yamaha XT660? :D

Såja var snälla nu, e ju min första motard:tungan jaja om ni säger att det är normalt så är det väl det. Får väl se ifall det blir bättre efter första servicen.

Och NEJ jag borde inte ha XT :mad:
Dessutom så skulle jag nog kunna hitta en hel del nybörjarfrågor från er med ifall jag skulle söka ;)

Men klart man börjar undra när hojjäveln dör 10 ggr på en halvtimma, eller:va

Mvh FUBAR (nästa Mingves kanske):D

Såja var snälla nu, e ju min första motard:tungan jaja om ni säger att det är normalt så är det väl det. Får väl se ifall det blir bättre efter första servicen.

:rofl

Det är lugnt faktiskt, de gör så. Jag lyckades ju med konststycket att köra första 200 milen med min 625:a med choken i. Den gick ojämt på tomgången men inte så mycket värre än så... :hihi

Den ordnar till sig i sinom tid, fast räkna med en 150 mil innan den blir helt ok.

S
Dessutom så skulle jag nog kunna hitta en hel del nybörjarfrågor från er med ifall jag skulle söka ;)

Men klart man börjar undra när hojjäveln dör 10 ggr på en halvtimma, eller:va

Inga problem sök på mig! :D

:rofl

Det är lugnt faktiskt, de gör så. Jag lyckades ju med konststycket att köra första 200 milen med min 625:a med choken i. Den gick ojämt på tomgången men inte så mycket värre än så... :hihi

Den ordnar till sig i sinom tid, fast räkna med en 150 mil innan den blir helt ok.
:D :D :D

Att gasen hänger sig kan bero på tjuvluft vid insugsgummit. Lätt att det hamnar på sniskan under inkörningen. Kolla upp och dra åt! :)

Hade nog oxå undrat och blivit lite "paranoid" om en ny hoj dör 10 ggr på en halvtimme. Om det nu är så vanligt att lc4:or beter sig så innan de är inkörda så borde ju rimligtvis säljaren berätta detta vid köpet så man inte går och oroar sig samt blir förbannad. Hur som helst så lycka till..:tummenupp

Att gasen hänger sig kan bero på tjuvluft vid insugsgummit. Lätt att det hamnar på sniskan under inkörningen. Kolla upp och dra åt! :)

Tackar för tipset, ska jag kolla upp :tummenupp

Hade nog oxå undrat och blivit lite "paranoid" om en ny hoj dör 10 ggr på en halvtimme. Om det nu är så vanligt att lc4:or beter sig så innan de är inkörda så borde ju rimligtvis säljaren berätta detta vid köpet så man inte går och oroar sig samt blir förbannad. Hur som helst så lycka till..:tummenupp

Japp, lite info hade faktiskt inte skadat. tack.

Last edited:
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...