Problem med Mek. Varvräknare, utsliten ? Z750 från -73

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Hallå !

Söker lite renoverings tips till en Z750 twin från -73 eller vad det nu var för årsmodell.

Det är en mekanisk varvräknare som drivs med wire från kammen.
Wiren är så gott som ny och den pressade ändan håller rätt dimension,
MEN i själva varvräknaren är det utslitet så där den fyrkantiga ändan av wiren skall passa som handsken är den numera ca 0.5-0.8mm större.

Först var jag inne på att fylla i lite epoxilim och putta i wiren, låta det stelna och hoppas på det bästa, men då jag för 1ggn skull tänkte till så kanske det är att "kasta skit i fläkten" ? För om det inte fungerar eller slutar fungera efter ett tag så står man där med massa epoxi som är svårt att få bort.

Ska jag tvätta wiren och testa att löda samt ta fram nagelfilen ?

Vettiga tips ?

Någon som fixat dylika problem på tex hastighetsmätare?
 
Fungerar varvräknaren ?
Det är väl inte så att den axel i varvräknaren som ska snurra med wirens hastighet har nypt och det är därför hålet är för stort ?

Kanske varvräknaren först behöver lite service, fett / olja t.ex. (kanske räcker)
och sedan hade hade jag inte tvekat för epoxi.
Fodrar lägre temperatur att få bort än lödtenn.
Om det fortfarande strular.
 
Det finns ett Företag i Leksand som reparerarbla. "gamla" Hastighets- och Varvräknare.
Har själv anlitat dom med suveränt resultat.

Instrument JIGE AB Falun
www.instrumentjige.se
0247 - 101 16

/KentW
 
Jag har nå'n gång lyckats att fixa problemet, genom att med en väldigt duktig tång, klämma vajern över diagonalen, så att den kvadratiska änden 'blivit en romb.
 
Jag har fixat det till en hastighetsmätare. Jag lindade ett varv med mycket tunn mässingsplåt runt fyrkanten på wiren. Det var en plåt för shimsning som var 0,02 mm tjock. Det passade på det berömda håret sedan.
 
Vaxa vajeränden med flytande hårdvax sen epoxy i hålet, vaxet gör att epoxyn inte biter på den vaxade ytan. Man brukar använda denna metod då man plastbäddar gevärsstockar för att lådan inte ska fastna i epoxyn.
 
Kan också gå i god för dem. Om du inte nämnt dem hade jag gjort det. Anlitade dem så sent som i våras.

Dom har jag vart i kontakt med innan då jag hade en Implala -58 jag tog hem från FL som lade av precis efrer reg.bes *phu* .... men då jag flög över till det knasiga landet i väster igen så köpte jag en renoverad där istället.

Varvräknaren är ju felfri annars, som tidigare inlägg kanske påpekade att man behövde serva den, men den går så lätt och fint så...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top