Problem med lyse KTM 450 EXC -04

Robe

Två fötter på jorden, ett hjul i marken!
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Uppsala/ Sthlm
Hoj
450 EXC, Monkey K1
Hallå!

Har renoverat hojen och ska snart besiktia härligheten inför säsongen men har stött på ett (litet?) problem.

När jag provade hojen förra veckan så funkade hel/halv ljus och bromsljus felfritt. Men så glappade det lite och sen la det av helt.

Blinkers, tuta, startmotor funkar fortfarande utan konstigheter, det är framlyckta och baklyckta som lagt av.

Har mätt lite här och var men kommer inte underfund med vart felet är. Det är ju en sånt jävla ormbo!
Det verkar ju vara nått slags glapp eftersom det funkade innan, blinkade och sen la det av. Eller kan det vara nått med likriktaren? Men då borde inte blinkers heller fungera?

Jag funderar på om något gått sönder om jag råkat koppla hel-/halvljus på motsatt sida? Är det säkringarna vid luftburken som skulle gå om det blir en kortis? I vilket fall som helst är de säkringarna hela.

Förstår att det kan vara i princip vad som helst, men finns det något "basic" att börja med att kolla över? Tycker att det är rätt krångligt att mäta över glödlampor, man får så konstiga värden?

Är det någon som sitter på ett komplett kopplingschema med färgkombinationer?

//Robin
 
Den gudsförgätna omkopplaren på styret är roten till 90% av allt ont i KTM elsystem. De resterande 10% är undermålig kabeldimension och helljusindikatorn...
 
  • Gilla
Reaktioner: SGM
Som du säger så litar jag inte riktigt på den där omkopplaren. Men jag tycker det är svårt att veta vilken spänning man ska få på de olika kablarna när jag mätar på omkopplaren. Knappen för tutan glappar lite (funkar 2/3 tryck) så det kan ju vara nått lurt med resten av omkopplaren oxå!

cpkossa: Tack som tusan!
 
Last edited:
Har nu mätt lite här och var och summrat sladdarna från regulatorn över omkopplaren och fram till lyset och det verkar fungera. Men så mätte jag den vita och den gula sladden som går från generatorn (statorn, lidningarna) som går in i regulatorn när jag hade hojen igång och de gav ingen ström alls. Iofs hade jag voltmetern inställd på DC kom jag på NU... Det ska nog mätas med AC?

Ett enkelt test för att se att generatorn fungerar är väl att koppla ur batteriet och kicka igång hojen och se om den startar. Om den startar så lever väl generatorn och om den inte startar så är den död.

Eller är jag helt trött nu? :)
 
Har nu mätt lite här och var och summrat sladdarna från regulatorn över omkopplaren och fram till lyset och det verkar fungera. Men så mätte jag den vita och den gula sladden som går från generatorn (statorn, lidningarna) som går in i regulatorn när jag hade hojen igång och de gav ingen ström alls. Iofs hade jag voltmetern inställd på DC kom jag på NU... Det ska nog mätas med AC?

Ett enkelt test för att se att generatorn fungerar är väl att koppla ur batteriet och kicka igång hojen och se om den startar. Om den startar så lever väl generatorn och om den inte startar så är den död.

Eller är jag helt trött nu? :)

Du är trött...

Statorn ger AC och generatorn har inget med tändningen att göra
 
Ny vecka, på´t igen!

Har bytt ut strömbrytaren för ljuset men fortfarande inget ljus. Dyr var den oxå! :död

Har mätt lite mer och jag har jord på alla tre sladdarna som går till glödlampan fram oavsett vilket läge jag har switchen i. Glödlampan glöder bara vääldigt svagt, se bild.

Jag mätte spänningen över batteriet när hojen var avstängd och då låg den på 13 volt. När jag startade hojen med startmotorn så gick spänningen ned till 12.75 och sen steg den långsamt upp till 13 igen men ingen spänningsökning när jag varvade motorn. Spänningen borde väl stiga när hojen är igång och generatorn genererar ström?

Alternativt funderar jag på om det är likriktaren som gett upp? Om jag kopplat framljuset fel eller något liknande, vad är det som tar stryk då? Säkringarna vid startreläet?

Tycker att det är så skumt eftersom allt fungerade fint i början när jag monterade ihop hojen. Sen glappade det och sen dog det helt. Så antingen nått så simpelt som en dålig jordpunkt eller så är det något allvarligare, generatorn eller likriktaren?

Help meee! :)
 

Bifogat

  • DSC01477.jpg
    DSC01477.jpg
    227.5 KB · Visningar: 142
  • DSC01476.jpg
    DSC01476.jpg
    231.8 KB · Visningar: 320
  • DSC01475.jpg
    DSC01475.jpg
    234.3 KB · Visningar: 111
Har du testat att byta eller koppla bort de lampor som krånglar? En trasig glödlampa borde kunna dra ner spänningen i hela eller delar av systemet.
Vad mäter du för spänning över lampan förresten?
 
Jag har mätt framlampan och den är hel (har även provat en annan glödlampa) och den lilla lampan (varselljuset) är även den hel.
Det skulle i så fall vara om glödlampan bak är sönder... eller den lilla lampan som tänds när helljuset är påslaget. Ska kolla de två imorgon!

Får ingen spänning alls ur någon av sladdarna till framljuset som det är just nu :/
 
Jag har mätt framlampan och den är hel (har även provat en annan glödlampa) och den lilla lampan (varselljuset) är även den hel.
Det skulle i så fall vara om glödlampan bak är sönder... eller den lilla lampan som tänds när helljuset är påslaget. Ska kolla de två imorgon!

Får ingen spänning alls ur någon av sladdarna till framljuset som det är just nu :/

Vet att tråden är old, men måste ändå veta hur du löste detta... har nåt liknande på min KTM nu, fast det ligger mellan 36-40b till framlamporna och inget ljus ändå... ??
 
Vet att tråden är old, men måste ändå veta hur du löste detta... har nåt liknande på min KTM nu, fast det ligger mellan 36-40b till framlamporna och inget ljus ändå... ??

Har du 36-40V fram till lampan förstår jag att du inte får den att lysa, det lär väl vara 12V lampor.
 
Har du 36-40V fram till lampan förstår jag att du inte får den att lysa, det lär väl vara 12V lampor.
Bara för att det finns SPÄNNING behöver inte lampan lysa.
Med en av dagens multimetrar med 10Meg inresistans räcker det med lite inducerad spänning för att få ett mätvärde alldeles åt h-e...
Grundläggande mätteknik.
Lasta med nånting, en 1W lampa eller liknande och mät sen.
Troligen är då spänningen nära noll..
Finns det några extra 100tals ohm i framledningen nånstans får man också hög spänning, men ingen ström som räcker att försörja en lampa..
 
Mycket troligt att voltregulatorn/likriktaren har gett sig.
(jag har ingen aning om hur elsystemet på en sån där ser ut, om det är en enkom belysningsspole som skickar vild AC till lampan som på en moped, men det har jag svårt att tro)

Bara för att det finns SPÄNNING behöver inte lampan lysa.
Med en av dagens multimetrar med 10Meg inresistans räcker det med lite inducerad spänning för att få ett mätvärde alldeles åt h-e...
Grundläggande mätteknik.
Lasta med nånting, en 1W lampa eller liknande och mät sen.
Troligen är då spänningen nära noll..
Finns det några extra 100tals ohm i framledningen nånstans får man också hög spänning, men ingen ström som räcker att försörja en lampa..

Det brukar räcka med kabelresistansen som "last" för att få någorlunda trovärdiga mätvärden
 
Last edited:
Mycket troligt att voltregulatorn/likriktaren har gett sig.
(jag har ingen aning om hur elsystemet på en sån där ser ut, om det är en enkom belysningsspole som skickar vild AC till lampan som på en moped, men det har jag svårt att tro)



Det brukar räcka med kabelresistansen som "last" för att få någorlunda trovärdiga mätvärden

Ska testa felsöka den på nåt sätt... =)
 
Finns ju ett elschema tidigare i tråden. Nåt som jag (och en hel del andra) missat.
Blir liksom enklare då..

Har ett elschema hemma som medföljde. Men allt ser så mycket enklare ut på papper vid detta tillfället. :tungan Skulle få ut en ny voltregulator samt ett blinkersrelä som saknades på garantin. Så hoppas det hjälper då, annars ge jag fan i elsystemet.. =)
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top