Problem med luftning av främre bromsar R1

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors!

Skulle lufta bromsarna på nya bygget under helgen, delarna består av:

BT1100 Främre Bromsok (samma som R6/R1).
Bromspump samt grepp ifrån R1, med tillhörande bromsslangar.
R1 gaffel som allt är monterat på (inte för att det spelar ngn roll).

Lyckades aldrig få upp ngt bromstryck med originalslangarna trots nästan 3 timmars luftande. Slängde på ett par gamla bromsslangar som låg och skräpade ifrån en XVS 1100 (Dragstar). Lyckades här få upp visst tryck, dock extremt dåligt, knappt ngn bromsverkan alls.

Testade att byta packningar, letade efter läckage, skruvade isär kopplingar m.m. under luftningen för att leta luftbubblor.. Inget fungerade.

Nu sitter Dragstar slangarna på bara för att ge hojjen ngn form av bromsar inför mässutställningen på torsdag.

Min fråga är nu vad som kan vara problemet?! Kan pumpen läcka i infästningen (den lilla pipen som sticker ut) som kopplas till slangen för behållaren?

Har försökt felsöka, men hittar fasiken inget fel. Tacksam för hjälp! :(

När du väl får bromsverkan, hålls då trycket eller skunker bromshantaget sakta?
Om bromsvätskan smiter tillbaka kan tätningen på kolven i pumpen vara slut.

Annars kan det vara så pass illa att någon koppling på vägen har en luftbubbla som vägrar lossa.
Prova att skaffa en pump och tryck upp vätskan från oken och upp. Det brukar få med sig besvärliga luftbubblor.

Tryck in vätskan nerifrån.
Kan bli blaskigt jobb men funkar oftast.
Du har ventilerat behållaren på handtaget? = lyft på locket?
Huvudcyl (= den vid handtaget) är i gott skick?
Rengjord, tät? Kollad? Bromskolvarna på oket täta?
Just frambromsen kan om man har lite tur, lufta sig själv, rätt väl!
Förutsätter att slangarna inte har några böjar där luft kan stanna.

När du väl får bromsverkan, hålls då trycket eller skunker bromshantaget sakta?
Om bromsvätskan smiter tillbaka kan tätningen på kolven i pumpen vara slut.

Annars kan det vara så pass illa att någon koppling på vägen har en luftbubbla som vägrar lossa.
Prova att skaffa en pump och tryck upp vätskan från oken och upp. Det brukar få med sig besvärliga luftbubblor.

Det lilla trycket jag får upp stannar kvar, så handtaget sjunker inte. Det bubblade dock lite i behållaren när jag pumpade för att få upp tryck. Kan detta innebära att tätningen är slut?

Hur menar du att jag skall skaffa en pump och köra vätskan åt motsatt håll? Kopplar inte riktigt :3freak

Har lyft på locket så det sitter inte på. Har dock inte rengjort cylindern..
Vet du om det går att plocka bort den lilla "pipen" som sticker ut ifrån cylindern? Brukar väl sitta en liten låsbricka där? Men hittar ingen på denna.
Kolvarna läcker inte vad jag kan se, ingen olja verkar läcka ut ngnstans. Hojjen har stått i 2 dagar sedan sist och samma kassa (dock befintliga) bromstryck finns kvar. Kanska kan vara en idé att rengöra cylinden?

En idiotfråga:
Behållaren som sitter är inte original utan en som jag hade sedan tidigare. Slanganslutningen är densamma, men vet icke om hålet är lika stort i anslutningen till slangen. Inte fasiken kan detta spela ngn roll?

Tack för hjälpen boys! :Bugar

Ett tips.
Plocka isär huvudcylindern och titta på kolven eller rättare sagt dem småa gummiringarna på den. Möjligtvis är någon av dem slitna och då uppstår problemet du beskriver.

Gör ren cylindern med diskvatten och torka ur. Är det skador i cylindern skall du kunna se dem med blotta ögat.

Finns renoveringssatser att köpa. Jag har en ligger som är av eftermarknadstyp och som kostade....220 kr (mellan tummen och pekfingret).

Lycka till / Peter

Hur menar du att jag skall skaffa en pump och köra vätskan åt motsatt håll? Kopplar inte riktigt :3freak

Tack för hjälpen boys! :Bugar

Jo, det jag menar är att du skall skaffa någonting som gör att du kan trycka upp bromsvätskan från luftningsnippeln på oket istället för att fylla via behållaren.
Detta gör att luften pressas ut uppåt istället för att dras med neråt av bromsvätskan.

Just R1-bromsar är nog dom jävligaste jag har bytt bromsvätska i :( Man får stå å pumpa i decennier innan det händer något, det enda rätta är att trycka in vätskan nerifrån :tummenupp
Jag köpte sprutor på apoteket, kostade inte många spänn. Sen tog jag 4-5mm gummislang, 2cm lång, och satte fast på sprutan med en slangklämma. Sen var det bara att suga upp bromsvätska i sprutan, sätta på luftningsnippeln, öppna den och tömma sprutan. 3-4ggr per sida, sen var det fullt! Visst får man lufta nån sväng om man gör så också, men det gick väldigt fort å smidigt :tummenupp

Klockrent tips! Får pipa förbi apoteket ngn dag och köpa mig en knarkarspruta ;)

Klockrent tips! Får pipa förbi apoteket ngn dag och köpa mig en knarkarspruta ;)

Haha! Ja, mig frågade dom vad jag skulle ha sprutan till när jag köpte. Tycker inte jag ser så farligt sleten ut :rolleyes:

En fråga till, vet inte riktigt hur det ser ut i din bromsvätskebehållare, men om det sitter en "gummituta" under locket, har du plattat till den efter fyllning/luftning så att den kan ta in ny luft ovanpå tutan och trycka på med?

Jag får förklara mig tydligare om du inte förstår min virriga fråga

Haha! Ja, mig frågade dom vad jag skulle ha sprutan till när jag köpte. Tycker inte jag ser så farligt sleten ut :rolleyes:

En fråga till, vet inte riktigt hur det ser ut i din bromsvätskebehållare, men om det sitter en "gummituta" under locket, har du plattat till den efter fyllning/luftning så att den kan ta in ny luft ovanpå tutan och trycka på med?

Jag får förklara mig tydligare om du inte förstår min virriga fråga
Ja, dom vill inte alls sälja sprutor om man passar på å fråga om dom har något som renar T-sprit samtidigt :D

Gummituta + lock brukar jag alltid ta av när jag luftar bromsar, så att man inte får konstiga baksug mm.

Skaffa en bromsvätskeluftare som du koplar till kompressorn, så att du suger ur oljan nere vid bromsoket (va noga med att fylla på ny uppe i koppen så den inte suger ner ny luft). Någon har föreslagit en spruta. Och det funkar nog det med.

Sen använder du den om och om igen. När bromsvätskan i flaskan är slut återanvänder du den som samlats i bromsluftaren. Sen kör du så några varv på varje sida.

Avsluta allt med att öppna en ny burk bromsvätska och fyll på med så att du suger ut den gamla. Den gamla kommer att ha sugit åt sig fukt när den kommer i kontakt med luften, så den e bara kasta.

Om det fortfarande inte blir bra finns det ett annat litet knep för att få bort bubblor som fastnar.
Du trycker in bromshantaget och spänner fast det med ett spänband.
låt det sitta så en timme eller två. och sen släpper du på grejjerna och luftar igen. Vet inte riktigt varför det fungerar, men det gör det.

Lycka till

Om det fortfarande inte blir bra finns det ett annat litet knep för att få bort bubblor som fastnar.
Du trycker in bromshantaget och spänner fast det med ett spänband.
låt det sitta så en timme eller två. och sen släpper du på grejjerna och luftar igen. Vet inte riktigt varför det fungerar, men det gör det.
Det hänger väl ihop med att vätska under tryck inte kan "absorbera" lika mycket luft, alltså bubblar den ut och stiger upp, så man kan lufta ut den sen :)

FETING!
Spruta o underifrån som sagt jag har en liten grej som jag placerar på koppen så man kan skjuta egenom 2dl med en gång så samlas det upp fint i en flaska vid koppen.

Jag har prexis varit och köpt en spruta på apoteket, och tänkte kirra bromsarna på min Kawa genom att skjuta in ny vätska från oken. Två n00b-frågor:

- Hur mycket bromsvätska kan man räkna med att framkretsen rymmer? Mellan tummen och pekfingret alltså.

- Ska jag tömma på bägge sidorna innan jag börjar trycka in ny saft? Hur löser man det faktum att det på sida nummer två blir en enorm luftspalt upp till grenen?

Ovanstående kanske är uppenbart för er som kan, men inte för mig som jobbar med data!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti