problem med ljudinspelning på datorn, hjälp snälla.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hej!
Har köpt mig en mikrofon (shure pg48. vanlig line-in mikrofon, ej usb) och försöker nu spela in ljud och tal via audacity. har dock råkat på problem och behöver akut hjälp:
-volymen på det inspelade är skitlåg. har försökt ändra inställningarna överallt, både i audacity och i realtek men inget hjälper. man får verkligen skrika om man vill att det ska höras.
- om man försöker spela upp musik i exempelvis mediaplayer och samtidigt spela in ljud i audacity så verkar det som om micken spelar in även det som spelas upp. spelar ingen roll om man håller för micken eller har den jättelångt borta från högtalarna, uppspelningsljudet kommer med på inspelningen ändå. och det på megavolym! satan vad det dånar! inga problem med volymen där inte, snarare tvärtom... vafan är detta för nåt??:va

hjälp snälla:)

Har du ändrat i windows egna ljudkontroller?

ändrat vad menar du? har gått igenom de flesta inställningarna... en annan skum sak är att micken inte dyker upp som ny enhet när man kopplar in den, det står bara "en kontakt har satts i" och sen finns den inte att hitta någonstans. men den funkar i ljudtesterna och om man spelar in utan att spela upp samtidigt...

edit: fixat! av någon anledning var alternativet "inspelning - källa: cd-volym" förhandsvalt, så innan man lyckades hitta och avmarkera det så spelades även det man spelade upp in automatiskt. men nu är det fixat:) tack ändå!:)

ändrat vad menar du? har gått igenom de flesta inställningarna... en annan skum sak är att micken inte dyker upp som ny enhet när man kopplar in den, det står bara "en kontakt har satts i" och sen finns den inte att hitta någonstans. men den funkar i ljudtesterna och om man spelar in utan att spela upp samtidigt...
Windows ljudinställningar genom t.ex. kontrollpanelen. Under "ljud och ljudenheter".

Om du går på fliken "Röst" där så kan du se om rätt enhet används för det inkommande ljudet. Klickar du sedan där på knappen "Volym" så får du upp ett par reglar du kan dra lite i och testa.

Det är väl klart att det inte står någonstans i att mikrofonen är en enhet. Den kopplas in via 3,5mm. Hade den kopplats via USB så hade den blivit en enhet för då hade den antagligen haft någonslags inbyggt ljudkort. Nu använder den istället datorns ljudkort och det är det som är enheten.

Windows ljudinställningar genom t.ex. kontrollpanelen. Under "ljud och ljudenheter".

Om du går på fliken "Röst" där så kan du se om rätt enhet används för det inkommande ljudet. Klickar du sedan där på knappen "Volym" så får du upp ett par reglar du kan dra lite i och testa.

Det är väl klart att det inte står någonstans i att mikrofonen är en enhet. Den kopplas in via 3,5mm. Hade den kopplats via USB så hade den blivit en enhet för då hade den antagligen haft någonslags inbyggt ljudkort. Nu använder den istället datorns ljudkort och det är det som är enheten.

det fanns bara realtek HD audio manager att välja där så...

men jag lyckades som sagt hitta felet och nu funkar det så bra så:)

aha, ok... hade för mig att det iallafall brukade stå mikrofon hittades när man kopplade in mina andra och att man sen kunde hitta den bland alternativen i de menyer du nämnde, men jag kanske minns fel då... eller så betyder det ingenting i fråga om enheter. är inte så haj på datorer...:rolleyes:

Vad e de som e så jäkla klart med det??? jag e in å ut med både högtalare å lurar för jämnan på 3,5 å det frågas hej vilt om jag ska acceptera.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT