Problem med LED blinkers.

Manni76

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2013
Hoj
2000 Kawasaki ZX-9R
Hej,

Nu har jag fått det problemet som kommer när man byter från glödlampa till LED.
Det blinkar utav bara den!

Så här ser det ut:
Hojen är en Kawa zx9r -00.
Den har Biltemas mini monterade bak med antagligen Biltemas effektmotstånd parallell kopplade. Ett paket på ca 9 Ohm till vardera blinkers.
Fram satt det vanliga glödlampor som hade rostat sönder och tanken var att byta till glöd där med. Men, butiken skickade av misstag LED variant som jag blev varse av när jag efter en dags meckande kopplade in och näst in till fick ett eppelepiskt anfall:mad:.

Kontaktade butiken och dom var snälla och skickade motstånd som kompensation. Men antagligen har dom skickat för lägre Watt-tal på glöden än dom jag hade på. Min fråga är om det är enklare att byta relä eller köpa större motstånd?
Ser på Biltemas sida att dom har relä för Europeiska och Japanska bilar. Vilket funkar?
Och jag kan inte hitta var reläet sitter på hojen.

Tacksam för om någon kan hjälpa mig få rätt på problemet!
//Martin

Ett relä i alla dagar. Oftast klarar led-reläen både glöd/led så om man byter i framtiden så behöver man inte tänka.
Säger igen, relä :)

*edit... relä alla dagar i veckan menade jag så klart....trött igen

Last edited:
Goddagens!
Nu har jag hittat reläet! Tack Peanutboy!

Av med tanken och där satt det. Nu kommer följdfråga:
Som den taskiga bilden visar används 2 stift. Är det brukligt att behöva klippa av originalkontakten för dessa typ av ingrepp? L resp B står för?.
Vad jag läst i andra inlägg så måste Biltemas jordas separat och det blir inget problem men finns det ingen eftermarknad av relä som passar rakt av?

//Martin

414.jpg417.jpg

Använt Biltema 42-140 relä som klarar upp till 100W, ner LED-blinkers.
Dvs blinkfrekvensen påverkas inte av belastning LED, 20W, 40W, 100W blinklampor, samma blinkhastighet.
Men rätt mycket mekande.
För att få dit 42-140 på Suzukin SV650S.
Det finns skäl många använder motstånd parallellt med LED.
Bara koppla in och hitta en plats sätta motstånden på. Största problemet med motstånd.
För motstånd blir rejält varma. Jag hade "motstånd"
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning-och-lampor/Halogen/G4-2-st-350191/
antagligen 10W eller 20W (parallellt med LED.)
Instoppade i krympslang. Placerade på kåpstaget framför styrhuvudet.
Och när jag stod med min nyinhandlade Suzuki vid ett rödljus och blinkade började det komma upp rök framme vid instrumenten. Krympslangen gav upp.

jag köpte ett relä för nippon bilar idag och det fungerade med led/diod blinkers,ca 80;. sek för det reläet har jag för mig.

Nog för att sökfunktionen är usel, men någon av dom 600 trådarna angående ledblinkersar på SH borde ju tom dyka upp på eniro eller hitta.

Jag fick aldrig biltemas relän att fungera, sen om det är för att det ska jordas eller att bilrelän har en separat signal det har jag inte en aning om.

Men så här : har ditt original-relä två pinnar, köp ett LED-relä med två pinnar.
(kolla ebay, finns mängder av billiga fungerande relän i alla dess former)

De "motstånd" som biltema säljer är klippt värdelösa till hojar.
Och enda anledningen att köra sånna motstånd är om blinkersrelät är inbyggt i något annat, som t.ex en ECU eller i instrumentpanelen själv. Alternativt om du har en själv-avstängare som är lastberoende (som på t.ex Yamaha XJ modellerna)

Nyheter
En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen