Problem med KTM Super Duke 990R -12

SebbeL

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2012
Hoj
Honda CB600F -93
Tjo,

Märkte nyligen att om jag ger fullt gaspådrag ifrån 1-3 tusen varv så drar den inte iväg utan han varvar upp till 8-9 tusen varv. Efter en sekund så går den ner och sen så kommer man iväg som vanligt.
Utöver det så går den som en klocka, gasar jag "normalt" så varvar han helt normalt under hela gaspådraget. Lika med om jag ligger runt 5 tusen varv och drar fullt gaspådrag så sticker man iväg som vanligt.

Men just när man ligger på 1-3 tusen var och drar fullt, då sticker varven iväg i nån sekund och sen går det som vanligt. Kan jämföra det men om man skulle dra full gas på grus och man tappar fäste.

Försökte förklara så tydligt som möjligt så hojta gärna till kan jag försöka skriva om det. Om något känner igen det eller har någon aning vad det kan vara så är det mycket uppskattat.

De låter som sagt som kopplingsslir!? De som inte stämmer så bra med kopplingsslir är att den drar iväg bra från 5000v. Kopplingsslir brukar ju komma när vridmomentet är som starkast typ vid 6500-8000varv ,,där borde den slira som ett tok och gå i varvstoppen omedelbart om du håller full gas. Pådrag från 1000-3000varv borde inte ge kopplingsslir..................:va
Viken typ av olja kör du?
Du kör väl inte bilolja?

Håller med gällande varvantalet. Vet själv när man kört bil med kass koppling och man gasar fullt på hög växel med höga varv så släpper den. Dock tvärtom i mitt läge, om jag ligger på höga varv nu och gasar fullt så är det inga problem alls. Just mellan 1-3 tusen varv när det känns av.

Gjorde nyligen ett oljebyte samt byte av oljefilter. Ingen aning vad som körde på innan men kört på Castrol Power 1 Racing 4T 10W-50 helsyntet.

Håller med gällande varvantalet. Vet själv när man kört bil med kass koppling och man gasar fullt på hög växel med höga varv så släpper den. Dock tvärtom i mitt läge, om jag ligger på höga varv nu och gasar fullt så är det inga problem alls. Just mellan 1-3 tusen varv när det känns av.

Gjorde nyligen ett oljebyte samt byte av oljefilter. Ingen aning vad som körde på innan men kört på Castrol Power 1 Racing 4T 10W-50 helsyntet.
Castrol är känd för att skapa kopplingsslir på olika modeller. Jag fick det på min gsxr k6 bla.
Byt olja från castrol och prova.

Visste inte om det gällande Catrol. Bra att veta i framtiden! Tänkte beställa olja och kika på KTMSHOP.se och där rekommenderar dom Motorex TOP SPEED 4T 15W-50. Någon som vet hur det skulle funka eller har några tidigare erfarenheter med den?

Jag kör med Motul 10W-60 tro den heter 3000, inga problem so far.:Bugar

Castrol har jag inte heller någon bra erfarenhet av och de man kan läsa om den låter inte bra heller de är en billig olja så den går bort direkt i mitt tycke. Om du har råd så köp Motul 300v factoryline 15w-50 eller 15w-60. Den kör jag i min ktm sm990 och kopplingen är enormt smoode och växlarna går i som de vore smör i lådan. Den oljan är hutlöst bra i alla tester jag läst om den största fördelen är att den har mycket zddp (zink) i sig vilket är skitbra för växellådor och kamaxlar mm.
Payback 5w-50 racing "känns lika bra i lådan och den har liknade mängd zddp.
Q8 sbk racing 10W-50 har jag inte kört men många här på forumet svär över hur bra den är, de är en dyr olja som ligger runt 200krl på enliters flaska på macken men du kan köpa den svinbilligt typ 77krl på 20l dunk från svedol eller ok mack. Jag har tyvärr inte provat den i ktmen men jag ska prova vid nästa oljebyte pga at den är så billigt på 20l dunk. Jag har kollat zddp halten i den också och om jag mins rätt är de rel hög halt zink i den också.

Last edited:
Jag använder OK/Q8 SBK Racing i min 990 SMt och allt fungerar alldeles utmärkt. Motorn har hängt med i 5700 mil och jag har aldrig känt någon tendens till kopplingsslir. Allt är original i motorn än så länge.

/H

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...