Problem med klister efter dekal

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
Tja, tänkte fråga hur man går till väga när man ska ta bort ett riktigt jävla hårt sittande klister efter en dekal på tanken. Hur bär man sig åt på bästa sätt? jag har försökt lite lätt med att gnugga med vatten, värmt med elpickadoll och pillat, samt försökt försiktigt att peta med ett rakblad för att få upp kanten, men det går inte något vidare. Men jag har hört att tinner är en bra sak att använda som tar bort klistret, men det är enligt några jag pratat med också inte alls bra för lacken och kan förstöra den.

tipsa mig hur jag ska göra. :gnissla

ett kort gnuggande med aceton, bensin eller tinner fungerar. lacken klarar inte av att bli utsatt långvarigt, men en kort stund gör inget.

Om det bara är limmet som sitter kvar och inte delar av dekalen, så går det ibland att gnugga bort med WD40 och en mjuk bomullstrasa.

Kallavfettningsmedel löste mina bekymmer med kvarsittande klister och dekalbitar.
Känns dessutom säkrare än tinner, aceton o dyl. för lackens skull...

Det bästa du kan göra är att kolla med någon firma som håller på med bildekor, t ex Svempas e.d. Fel lösningsmedel kan torka ut lacken.

Label Off från CRC är da shit
Det kör vi med på jobbet och jag trodde inte att det var så effektivt innan jag provade:tummenupp

Finns säkert vaianter men dessa har jag inte provat.

Dal-Mausen

Label Off från CRC är da shit
Det kör vi med på jobbet och jag trodde inte att det var så effektivt innan jag provade:tummenupp

Finns säkert vaianter men dessa har jag inte provat.

Dal-Mausen

Funka även skitabra när vi skulle ha väck silvertape på en bildörr, hade suttit ett tag å bilen hade stått i solen. Tog 2 ggr sen va klistret väck.

Om det bara är limmet som sitter kvar och inte delar av dekalen, så går det ibland att gnugga bort med WD40 och en mjuk bomullstrasa.
Då borde väl diesel funka ungefär lika bra? För det var väl nån (Jörgen?) som sa att 5-56, WD40 mfl var parfymerad diesel mer eller mindre? Det är ju trots allt viss skillnad på literpriset :D

Då borde väl diesel funka ungefär lika bra? För det var väl nån (Jörgen?) som sa att 5-56, WD40 mfl var parfymerad diesel mer eller mindre? Det är ju trots allt viss skillnad på literpriset :D

Jadå, diesel funkar också, men är lite slabbigare att jobba med.

På en Ural kanske. TS behöver nog sake precis som jag skulle behövt grappa... :tungan

Biltemas label off är kalasbra, skonsam mot lacken också.

Krävs mycket sprit för att få bort klistermärken eller var det tålamod som behövdes?? :va

Det jag gjorde när jag tog bort mina dekaler var att jag först blötte klistret med lacknafta, sedan tog jag vanligt hushållspapper och knycklade ihop det och gnuggade som fan. Allt klister borta och lacken tog inte stryk av det.

Lycka till!

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...