Problem med husaberg

Nickepicken

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2006
Hoj
Cbr1000rr
Jag fick ett ras i vevstakslagret. Det visade sig att oljekanalen var täppt med skit så det inte smörjde.
Det fick också till följd att cyliderfodret och kolven gick ner.
Jag har nu bytt dom delarna till nya, passade även på att renovera hela motorn. Bytte alla lager, packningar, lämnade bort toppen för inslipning av ventilerna.
Nu till problemen.

1: När jag kickar så fastnar kicken när den är påväg upp i det nedersta läget.
Det låter som om den lilla axeln till dekompen fastnar i kickaxeln, att den kilar fast sig bakom, jag har förrestan bytt den lilla axeln med fjäder till en ny. Men jag ser att det funkar för vajerna sträcker sig och påverkar ventilen.
När ja kopplar bort vajerna uppe vid dekomparmen så funkar det och kicka som vanligt. Kan det vara kickaxeln som det är fel på eller?

2: Ja tycker inte det är nått komp när ja kickar heller, även att ja har kopplat bort vajern till dekompen så är det inga problem och kicka runt motorn.
Efter som cyliderfoder och kolv är nya, ny packning, topp dragen med rätt moment och ventilerna inslipade så tycker ja det är konstigt. Jag har inte fått igång den ännu, kanske det blir bättre när ja får igång den? Kommer ventilerna och täta kanske när ja får igång den? Kan jag ha fått kamen fel? Hur vet jag i så fall om den är fel och hur ska ja få den rätt.

Tacksam för svar.

Nicke

När kolven står i TDC på kompressions varv ska du inte ha tryck på varken insugs eller avgsventiler.

Släpp på dekompen o prova starta (om nu ventilerna går fritt?)
Strular dekompen så kör utan.

Nja ventilerna ska nog stå rätt, jag ställer dom alltid med 0,10:ans bladmått.
Ja har läst en del om ventilspelet, har märkt att en del menar att man mäter på mutter från 1/6 varv till 1/8 varv på skruven.

Hur som helst så går det fritt i ventilspelet, så det borde täta som det ska där.
Är mest orolig att kamen står fel, om den kan stå fel utan att kolven går i ventilerna, om det finns den toleransen?

Nu har ja fått igång den i alla fall. Den var inte så svårstartad som jag trodde. Visst ja kickade nog en kvart.
Men det skramlade om motorn, och sedan tryckte den ut lite olja genom ventilkåpan. Jag ger mej på att kamen står fel, så den släpper ut lite komp som i sin tur, tar med sig oljan ut.
Snälla är det inte nån som kan ge mej svar och råd på hur ja ska gå till väga, eller är jag helt ute och cyklar?

Om du fått dit allt rätt ska det se ut så här när kolven är i ÖD.Markeringarna mot varandra på vevaxeldrev och drevet på mellanaxeln.Skruvarna till kamdrevet hamnar i 90 graders vinkel mot delningen vid ventilkåpan och då ska nockarna på kammen peka neråt.Hoppas att du fått markeringarna rätt vid drevet på balansvikten också,annars kommer det att vibrera en del.

Bifogat

• Husadrev.jpg
    Husadrev.jpg
    50.5 KB · Visningar: 230
  • Husa-1.jpg
    Husa-1.jpg
    33.9 KB · Visningar: 224
  • Husa-2.jpg
    Husa-2.jpg
    39.2 KB · Visningar: 289
Jodå, alla markeringar är rätt, men innan ja byte cylinderfoder och kolv så var det dåligt komp också, trodde det skulle bli bättre när allt var nytt.
Så därför har ja fått för mej att kamen har stått fel hela tiden.
För ja har varit noga att kolla så allt blir lika som innan.
Ja får väl riva ner den igen.
För efter som det är lite skrammel och den trycker ut olja så är det nått som inte stämmer.
Kamkedja + sträckare + plaststyrningar är nya så det är nog inte kamkedje-skrammel.

Busaberg skrev:
Om du fått dit allt rätt ska det se ut så här när kolven är i ÖD.Markeringarna mot varandra på vevaxeldrev och drevet på mellanaxeln.Skruvarna till kamdrevet hamnar i 90 graders vinkel mot delningen vid ventilkåpan och då ska nockarna på kammen peka neråt.Hoppas att du fått markeringarna rätt vid drevet på balansvikten också,annars kommer det att vibrera en del.

Är det dina bilder? Lägg gärna ut fler motorbilder om du har, både intressant och lärorikt. Bilderna i manualen är ju ganska dåliga...

erik skrev:
Är det dina bilder? Lägg gärna ut fler motorbilder om du har, både intressant och lärorikt. Bilderna i manualen är ju ganska dåliga...
Ja,det är mina bilder.Om du kollar på min avatar så ser du hur ramlagren ser ut när det är dags att byta dom också :gnissla

Lämnade du in motorn för byte eller gjorde du det mesta själv?

Är lite nyfiken på vad det kan kosta att byta lager i den och hur knepigt det kan vara.

Känns lite konstigt att dela på motorn på det sättet bara.

Än så länge så behöver jag inte fundera på det men om det skulle hända så kan det ju vara bra att veta.

Grrrooov skrev:

Är lite nyfiken på vad det kan kosta att byta lager i den och hur knepigt det kan vara.

Än så länge så behöver jag inte fundera på det men om det skulle hända så kan det ju vara bra att veta.

En VÄLDIGT ungefärligt uppgift: Jag frågade vad en renovering (klyvning samt bytre av de delar som normalt byts) kostar och fick till svar att c:a 10 000 var ett vettigt riktpris lite beroende på vad som behöver göras. Ta dock detta med en ganska stor nypa salt eftersom inga detaljer är specade utan det var mer en generell fråga till handlaren. T.ex så är ju kolv och foder ganska dyrt så om det inte behöver bytas har du genast sparat ett antal tusen...

Grrrooov skrev:

Bytte själv.Husaberg är ganska lättmekade.Du behöver en varmluftspistol att värma blocket med och några hylsor i lagom dimensioner att knacka i och ur lagren med.Inre lagerbanorna till ramlagren behöver man ett specialverktyg till om man använder rullager.Låna,köp eller tillverka ett eget.Ramlager och balansaxellager är rätt dyra,ca 500:- styck(2000:- totalt alltså).Plus några hundringar till för kamlager och lager till mellanaxel.Växellådslagren verkar hålla länge,men det är bara standardlager det med=inte så dyrt.

Det är en stor fördel och värma runt lagren när man tar ut det gamla och sätter i det nya så inte man skadar ytorna där lagren sitter.
Det som jag upplevde dyrt var, vevstake med lager 3100:- Dubbla laget till balansaxelvikt 600x2:-
Cyliderfoder + kolv 6100:-
Det som var förvånadsvärt billigt var standardlagren. Även att dom tas från Österrike kostade bara dom runt 100 lappen styck.

Skönt att sitta på kvitto från renovering på kolv+cylinderfoder från förra ägaren då. *pust
Renoveringen lär minst sagt inte vara billigare till de äldre husabergmotorerna och gämförelsevis med hojens värde så är det ganska dyra renoveringar om man nu skulle vilja kalla 200h servicen så.

Busaberg skrev:
Bytte själv.Husaberg är ganska lättmekade.

Allt annat har ju varit smidigt tycker jag visserligen så varför inte.

Vad bör jag egentligen gå på för reparationstabell när man kör motard? Cross är ju 5h för olja och enduro 10. Men motard på gata? Ingen bana. Än...

Vid 100/200 timmar är det väl en ganska omfattande renovering? Om man nu kan kalla det för det om den inte havererat. Jag hade velat kalla det något annat egentligen, renovering för mig och i många andras mun, framförallt när det gäller husaberg är ju faktiskt att det varit ett haveri och därav skitsnack om att husa inte håller.

Grrrooov skrev:
Jag hade velat kalla det något annat egentligen, renovering för mig och i många andras mun, framförallt när det gäller husaberg är ju faktiskt att det varit ett haveri och därav skitsnack om att husa inte håller.
100-timmarsservice = Förebyggande underhåll? :)
Eller är det vad vi gör varje gång vi byter olja/ställer ventiler och daltar var 5e h? :va

Verkar som Husaberg har egenskap att rasa ganska friskt eller ?

Yasha skrev:
100-timmarsservice = Förebyggande underhåll? :)
Eller är det vad vi gör varje gång vi byter olja/ställer ventiler och daltar var 5e h? :va

En reparation har jag hört vissa vrida och vända på det.

Service är ju ett bra ord visserligen trots att den är lite mer omfattande.

Om man byter kolv på en cross så gör man ju inte en reparation?

Servar gör jag var 7:e timma i alla fall med olja, filter blir inte alltid varje gång men varannan. T.ex. om oljan blivit bytt med tätare intervall än 7 timmar men försöker hålla filtret runt tio. Blir lite olika.

2ono skrev:
Verkar som Husaberg har egenskap att rasa ganska friskt eller ?

Jasså? Jag har aldrig hört talas om någon som haft problem med sina nyare husor. Bara äldre. Sen att det råkar vara lite tjaffs med vippor och vevar är ju en annan femma men det är ju oftast utbytt ändå på antingen garanti eller i förebyggande syfte på merparten av hojer p.g.a. att någon rasat en.

Men sen finns ju förklaringen ganska klar också om nu haveriet skulle vara framme. Det är ju inget evighetsmaskin som ktm640 som klarar oljebytesintervall på 1000 mil.

Mer än 10h mellan oljebytena = touring :D

Grrrooov skrev:
Jasså? Jag har aldrig hört talas om någon som haft problem med sina nyare husor. Bara äldre.

Men sen finns ju förklaringen ganska klar också om nu haveriet skulle vara framme. Det är ju inget evighetsmaskin som ktm640 som klarar oljebytesintervall på 1000 mil.

Mer än 10h mellan oljebytena = touring :D

Varför 10h på Husaberg och 1000mil på KTM ?det innebär ca 10ggr tätare service intervall på en Husaberg.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman