Problem med grafikkort

• Thread starter Thread starter pallo217
  • Start date Start date

pallo217

Guest
Jag har ett radeon X800 XT grafikkort som plötsligt har 0 MB minne kvar, går det att radera något för att återställa det? Isåfall vad?

Skärmen "laggar" som fan för mig hela tiden, tar mer eller mindre år att scrolla ner en sida för tusan.

Enormt tacksam för svar.

Jag hade ett sådant kort förr.

Mitt kort gick sönder och överhettade med släpningar som följd.

Har du kollat tempen på kortet idle/load?

Jag hade ett sådant kort förr.

Mitt kort gick sönder och överhettade med släpningar som följd.

Har du kollat tempen på kortet idle/load?

Nej, jag har inte kollat tempen på kortet (okunnig som jag är, öppna upp datan och kolla eller finns det något program för det?). Vet dock att min dator blir ovanligt varm stundtals. Dock kunnat ha igång den flera dagar i streck förut utan att detta har hänt (endast när man startar vissa program den börjar surra utav bara tusan och blir enormt varm, annars håller den en "normal" temp)... Installera visseligen DirectX® 10 iförrgår, men har svårt att tro det skulle vara problemet?

Som det ligger till nu har den extremt svår att kunna klara av vissa spel, även dem som endast kräver 64mb grafikminne. Kunnat spela spel som kräver mycket mer förut utan problem. Men du står fast vid ditt förslag över att det kan ha varit kortet som gått sönder?

Last edited:
Nej, jag har inte kollat tempen på kortet. Vet dock att min dator blir ovanligt varm stundtals. Dock kunnat ha igång den flera dagar i streck förut utan att detta har hänt... Installera visseligen DirectX® 10 iförrgår, men har svårt att tro det skulle vara problemet?

Som det ligger till nu har den extremt svår att kunna klara av vissa spel, även dem som endast kräver 64mb grafikminne. Kunnat spela spel som kräver mycket mer förut utan problem. Men du står fast vid ditt förslag över att det kan ha varit kortet som gått sönder?

Du kan kolla temp på kortet via ATI Catalyst center (tror jag det heter), detta program fick du med kortet annars laddar du ner det gratis från ATI's hemsida.

Kortet behöver inte vara sönder för att bli varmt. :)

Öppna datorn och kolla så att det inte ligger en massa damm och täpper igen kylflänsarna på kortet tex.:tummenupp

Last edited:
Du kan också ladda ner pc wizard 2008, ett gratis program som du kan använda för att hålla koll på burken. Temp på alla komponenter, prestanda mm.

Låter som en överhettning, hade ett X800XL en gång som råkade ut för samma beteende. Fick aldrig till det riktigt, men prövas att rengöra i alla fall.

Det var kylflänsarna till grafikkortet som var helt fulla med damm, blåst rent och ska installera några andra (och förhoppningsvist en aning bättre än den jag hade) drivrutiner ifrån ATI samt deras Catalyst Control Center.

Tackar för svar!

Nyheter
En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...