Problem med glapp vid avgassystembyte

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
Lång rubrik, jag vet men den är ganska självtalande :)

Har ryckt bort mitt slip-on på gammelgixxern så jag kan köra henne till besiktningen men har ett litet problem...

Det är som så mitt slip-on är inte av bolt-on typ utan det är ett mellanrör som man fäster undertill hojen, där grenrören går samman från 4 till 2 rör (har detta ett namn kanske? 4-2 system !?!?). När jag tog bort original pipan så fanns det någon form av ring runt grenrören (kanske 2mm tjock) som fungerade som tätning mellan grenrör och slip-on:ets mellanrör men dessa var i sådant dåligt skick att de gick sönder ganska omgående när man började slita i grejerna.

Detta innebar att det blev sjukt jobbigt att sätta dit mitt slip-on eftersom jag var tvungen att täta ett glapp på ca. 4-6mm (2-3mm uppe å lika mycker nere) vilket jag försökte göra m.h.a. avgasbandage och diverse "pastor". Resultatet blev bra men jag skojar inte när jag säger att det tog nog 8h för att få det tätt och ett antal minuter med hårtork för att få avgasbandagen och pastan att torka (att starta motorn var inget alternativ eftersom avgaserna tryckte ut pastan och skapade små hål där avgaserna kunde sippra ut i skarven). Kolla bifogade bilden om ni inte hajjar, jag suger på att förklara (och meka).

OK so here we are, orginalsystemet ska på igen och genast har jag samma problem och jag vet ifan om jag orkar lägga 8h igen :D Nu kommer delen där ni ska idiotförklara mig och förklara precis hur jag skulle gjort istället. Hur gör ni? :yoparty

edit: vet ni inte vad ett "renrör" är så får ni läsa på :tummenupp

Bifogat

• avgas_forklaring.JPG
    avgas_forklaring.JPG
    8.8 KB · Visningar: 38
Touringbutiken har universal anslutningspackningar för avgassystem i olika storlekar.

Anslutningspackningar universal på www.touring.se kanske?
artnr mått Pris
69-8870 32/40 mm ....................... 138:-
69-8871 35/40 mm ....................... 138:-
69-8872 38/46 mm ....................... 138:-
69-8873 40/46 mm ....................... 138:-
69-8874 42/50 mm ....................... 138:-
69-8877 42,5/50 mm .................... 138:-
69-8875 43/50 mm ....................... 138:-
69-8876 45/50 mm ....................... 138:-

kanon, precis en sådan var det som satt på från början! gäller bara att hitta exakt rätt mått nu och gärna en försäljare här nere i skåne! tack för hjälpen

läste precis en tråd där någon snackade att de använt högtempsilikon, http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=83237

den tål 310 grader står det, borde väl räcka va? Känns nästan som ett bättre alternativ, bara att spruta in, låta torka och ta eventuella läckor med lite mer silikon eller bandage.

läste precis en tråd där någon snackade att de använt högtempsilikon, http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=83237

den tål 310 grader står det, borde väl räcka va? Känns nästan som ett bättre alternativ, bara att spruta in, låta torka och ta eventuella läckor med lite mer silikon eller bandage.

Varför krångla till det med mer klet? Du skall ha isär det igen och samma problem igen. Åk ner till Lindströms motor i Limhamn det är de som är Suzuki i Malmö. De borde kunna ta hem motsvarande om du nu vill handla på hemmaplan, annars skickar touringbutiken med 24timmarsservice mot extrabetalt.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!