Lång rubrik, jag vet men den är ganska självtalande 
Har ryckt bort mitt slip-on på gammelgixxern så jag kan köra henne till besiktningen men har ett litet problem...
Det är som så mitt slip-on är inte av bolt-on typ utan det är ett mellanrör som man fäster undertill hojen, där grenrören går samman från 4 till 2 rör (har detta ett namn kanske? 4-2 system !?!?). När jag tog bort original pipan så fanns det någon form av ring runt grenrören (kanske 2mm tjock) som fungerade som tätning mellan grenrör och slip-on:ets mellanrör men dessa var i sådant dåligt skick att de gick sönder ganska omgående när man började slita i grejerna.
Detta innebar att det blev sjukt jobbigt att sätta dit mitt slip-on eftersom jag var tvungen att täta ett glapp på ca. 4-6mm (2-3mm uppe å lika mycker nere) vilket jag försökte göra m.h.a. avgasbandage och diverse "pastor". Resultatet blev bra men jag skojar inte när jag säger att det tog nog 8h för att få det tätt och ett antal minuter med hårtork för att få avgasbandagen och pastan att torka (att starta motorn var inget alternativ eftersom avgaserna tryckte ut pastan och skapade små hål där avgaserna kunde sippra ut i skarven). Kolla bifogade bilden om ni inte hajjar, jag suger på att förklara (och meka).
OK so here we are, orginalsystemet ska på igen och genast har jag samma problem och jag vet ifan om jag orkar lägga 8h igen
Nu kommer delen där ni ska idiotförklara mig och förklara precis hur jag skulle gjort istället. Hur gör ni? 
edit: vet ni inte vad ett "renrör" är så får ni läsa på

Har ryckt bort mitt slip-on på gammelgixxern så jag kan köra henne till besiktningen men har ett litet problem...
Det är som så mitt slip-on är inte av bolt-on typ utan det är ett mellanrör som man fäster undertill hojen, där grenrören går samman från 4 till 2 rör (har detta ett namn kanske? 4-2 system !?!?). När jag tog bort original pipan så fanns det någon form av ring runt grenrören (kanske 2mm tjock) som fungerade som tätning mellan grenrör och slip-on:ets mellanrör men dessa var i sådant dåligt skick att de gick sönder ganska omgående när man började slita i grejerna.
Detta innebar att det blev sjukt jobbigt att sätta dit mitt slip-on eftersom jag var tvungen att täta ett glapp på ca. 4-6mm (2-3mm uppe å lika mycker nere) vilket jag försökte göra m.h.a. avgasbandage och diverse "pastor". Resultatet blev bra men jag skojar inte när jag säger att det tog nog 8h för att få det tätt och ett antal minuter med hårtork för att få avgasbandagen och pastan att torka (att starta motorn var inget alternativ eftersom avgaserna tryckte ut pastan och skapade små hål där avgaserna kunde sippra ut i skarven). Kolla bifogade bilden om ni inte hajjar, jag suger på att förklara (och meka).
OK so here we are, orginalsystemet ska på igen och genast har jag samma problem och jag vet ifan om jag orkar lägga 8h igen


edit: vet ni inte vad ett "renrör" är så får ni läsa på
