Problem med gammal CB 400

Maxpayne

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2008
Ort
Göteborg
Hoj
1982, Honda CX 500 EU Sport
Hej på er alla,
Problemet är att jag fick av min tjejsfar en gammal honda cb 400 som har inte startat på ett bra tag minst 6 år, den ser ut jätte bra förutm den har ett problem vet ej om det är förgasare eller något annat,
när den stor på tomgång så den går fint tills när man gasa så den gör att motor varvet ökas som vanligt sen bara sjunker ner till man tror att den kommer o stanna sen den går upp i varv igen och ner och upp....:huvet:huvet:huvet:huvet
och det är samma sak när man har växel i man märker detta när man gasar samt den smäller också?
vad tror ni problemet är?...
Snälla häjlp mig med detta.:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar
 
Det kan ju allt möjligt men kolla flottörnivån och rengörförgasarna.
 
men är detta kommer från förgasare? eller något annat fel motor växel lådan?
 
Kan vara vatten i förgasarna. När du drar på suger den upp det underliggande vattnet, när du puttrar får den i sig soppan som skicktat sig och ligger ovan vattnet.
 
Kanske men bra start att göra ren förgasare först men innan vill gärna veta att det är förgasare inte något annat?
 
tom gången är ju bra men såfort man gasar då händet det upp och ner i motor varvet?

Jag ska gör ren förgasare imorgon och åter komma med resultat om det. hoppas att det är det proplemet.
Tack till er alla som delade med mig era erfarenheter
 
Last edited:
skulle kunna ngt strul med lågfarten , men som sagt rengör förgasarna ordentligt
 
Hej alla,
Nu har jag rengjört förgasare, men det är samma problem den smäller när man fri koppla,
fast den startet på engång tom gången okej.
hörde att den får för mycket eller för lite bensin undrar om hur man justerar det?
 
Kolla så att soppan rinner ner ordentligt till förgasarna

Rengrör soppakran och slangar, samt kolla så det inte finns skit i tanken

Känns precis som den får tillräckligt med soppa för att klara av tomgången men sedan vid pådrag så tömmer du det som finns i förgrasarna och det som rinner ner från tanken är för lite, så motorn varvar ner. Dock bara en gissning kan ju vara 1000 andra saker.
 
Du har rätt kanske! hemm Jag har inte kollat soppkranen? inte heller tanken, men slangen har jag.
Jätte tacksam ska göra detta idag återkommer igen
 
Du har rätt kanske! hemm Jag har inte kollat soppkranen? inte heller tanken, men slangen har jag.
Jätte tacksam ska göra detta idag återkommer igen

Plocka bort slangen från förgasaren och se efter hur fritt det flödar. Behövs en ganska ordentlig stråle. Om det rinner bra en stund (ett par liter) för att sedan avta, så är det antagligen luftningen till tanken. Även om det är tjuvluft så kan tomgången vara stabil. Tomgången stiger (oftast) vid tjuvluft, men om någon kompenserat med tomgångsskruven så kan den verka normal. Men för lite soppa/för mycket luft får den garanterat. Kanske.
 
Kolla så att soppan rinner ner ordentligt till förgasarna

Rengrör soppakran och slangar, samt kolla så det inte finns skit i tanken

Känns precis som den får tillräckligt med soppa för att klara av tomgången men sedan vid pådrag så tömmer du det som finns i förgrasarna och det som rinner ner från tanken är för lite, så motorn varvar ner. Dock bara en gissning kan ju vara 1000 andra saker.

Skulle kunna vara det. Precis innan soppan tar slut i förgasare, brukar varvet också kunna gå upp en aning och sedan stannar motorn.

Är det vakuumstyrd soppakran? De kan ha problem att öppna ibland. Ställer man den i PRI (prime) så är den helt öppen oavsett om man får fram tillräckligt undertryck från motorn eller ej.

Efter att motorn lagt av - är den då lätt att starta direkt igen eller måste man vänta en kort stund? (tecken på att soppan försvunnit från flottörhusen m.a.o.)
Påverkas det hela om man ställer upp tomgången rejält? Använder choke?
 
Först motoren stannar inte den går hela tiden men det är så att när man gasa och håla gas ett tag så varvet går upp sen den skjunkar ner efter några sekunder kommer varvet upp igen sen ner.
När man ute och kör så man märker inte detta på ettan för att det är så kort tid att växla till tvåan då kommer problemet när jag ska upp till trean då gasar jag för att gå upp i farten men varvet som sagt går upp sen skjunkar efter tio sekunder kommer varvet upp igen? men motoren är igång hela tiden stannar aldrig

Prov att byta tänd kablar

Tror du att tändning kablar har o göra med det?

Plocka bort slangen från förgasaren och se efter hur fritt det flödar. Behövs en ganska ordentlig stråle. Om det rinner bra en stund (ett par liter) för att sedan avta, så är det antagligen luftningen till tanken. Även om det är tjuvluft så kan tomgången vara stabil. Tomgången stiger (oftast) vid tjuvluft, men om någon kompenserat med tomgångsskruven så kan den verka normal. Men för lite soppa/för mycket luft får den garanterat. Kanske.

Tror du att man kompensera tjuvluft genom att vrida på tomgångsskruven?
 
Last edited:
Det skulle jag kunna prova också ifall loste inte det med att göra ren soppkranen och tanken Tack
 
håller på och tomma bränsle tanken och fick denna fråga i huvudet,
omdet är så som ni föreslår att smuts i tanken eller stopp i soppakranen som gör detta beteande så undrar om varför smäller den?
 
håller på och tomma bränsle tanken och fick denna fråga i huvudet,
omdet är så som ni föreslår att smuts i tanken eller stopp i soppakranen som gör detta beteande så undrar om varför smäller den?

Kan det inte vara så att om bensinen tar slut och all luft inte förbränns i motorn, utan kommer ut och blandas med oförbrännt bränsle i avgassystemet så kan det börja smälla.. :va
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top