Problem med förgasare...

Krachkungen 1

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
niente... (för tillfället)
har renoverat min grc motor helt men den går inte riktigt som den ska och tror ganska säkert att inställningen på fuggen är inte riktigt bra...
har 86 huvudmunstycke och vet inte riktigt hur mycket jag ska skruva ut tomgångsskruven... fick ett råd innan att skruva ut tomgången 2,5 varv ut men det låter rent åt helsike för mycket och plus så hade jag ingen tomgång alls... är det nån som kan hjälpa mig ? kan någon också förklara för mig varför man bytar huvudmunstycke till olika tjocklekar ? det kallas väl även för bestyckning ?

Tacksam för svar.... :Bugar

Man byter huvudmunstycket för att bestämma hur mycket bränsle motorn ska få framförallt på de högrevarvtalen...
Tomgångskruven har absolut inget attgöra med motorgången, utan justera ner den tills motorn nästan dör och sen upp igen tills motorn går rent och att det hörs som att motorn går "lätt", prova på ca 1000-1500rpm. Däremotkan justering på lågfartskruven behövas, denna påverkar till största delen låga varv, men även i viss mån mellan- och övreregistret. Den normala grundinställningen på denna skruven är 3/4-11/4varv (från stängt läge).
Om du beskriver vad du gjort vid motorn och så gott det går även varför/vad/hur den går illa, blir det mycket lättare att hjälpa dig......

Mvh Joakim :tummenupp

jompe4 skrev:
Man byter huvudmunstycket för att bestämma hur mycket bränsle motorn ska få framförallt på de högrevarvtalen...
Tomgångskruven har absolut inget attgöra med motorgången, utan justera ner den tills motorn nästan dör och sen upp igen tills motorn går rent och att det hörs som att motorn går "lätt", prova på ca 1000-1500rpm. Däremotkan justering på lågfartskruven behövas, denna påverkar till största delen låga varv, men även i viss mån mellan- och övreregistret. Den normala grundinställningen på denna skruven är 3/4-11/4varv (från stängt läge).
Om du beskriver vad du gjort vid motorn och så gott det går även varför/vad/hur den går illa, blir det mycket lättare att hjälpa dig......

Mvh Joakim :tummenupp

men det är en 14 mm fugge han har.. Finns bara en tomgångsskruv på dem!

Meli skrev:
men det är en 14 mm fugge han har.. Finns bara en tomgångsskruv på dem!

Hur ska han veta att det är en 14 fugge som sitter på min när jag har glömt och säga det ? :kocko

Hehe

ps. tack för hjälpen

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...