Problem med expansionskärl

Solid_gear

Medlem
Gick med
29 Jun 2009
Hoj
400 fws -84, CBR600F -87, CBR 600F -99, VX800 -90, VF750c -95, r1150r -04, versys 650 -11
Har översvämmat mitt expansionskärl! Vägrar rinna vidare.

Skulle rengöra kylsystemet, så jag dränerade det, sköljde ur samt fyllde på.

Fyller på i kylaren direkt, när jag iordning gör den för att starta upp den märker jag att expansionskärlets lock är öppet och att det är mycket mer vätska i än vad det ska vara.

Men startar iaf maskinen för att se om det går runt (tills tempnålen börjat röra sig, inte arbetstemp) vilket det inte gör.

Dränerar igen men vätskan rinner som sagt inte ur kärlet och jag har ingen lust att suga ut det manuellt :5sure

Har haft i lite diskmedel (det som fanns tillgängligt) i kärlet för jag såg att det fanns lite skräp tänkte att del täppts igen kanske.
Har skruvat loss vattenpumpen (stod nåt om det i haynes) för att kontrollera, packningarna såg bra ut.

Mc:n är cbr600f -87.

Ska man pröva starta den utan vätska i det resterande kylsystemet?

Eller någon som kan förklara hur det funkar, t ex är det termostaten som styr det hela eller kan det vara en backventil som slutat fungera???

Så att man åtminstone kan försöka spåra, kärlet sitter mitt i hojen så det är inte så lätt att se.

I normala fall, styr kylarlocket det där automatiskt.
När man fyllt på kylaren så blir det oftast lite luft i, men har man då fullt med vätska i expansionskärlet så luftar och fyller det på kylaren av sig själv.
Varmkör motorn upp till 80-90 grader, låt den sedan kallna, då kommer troligtvis vattnet/glykolen i expkärlet, sugas in i kylaren. Repetera det där några gånger.
Fungerar det inte bra kan kylarlocket vara kass.
Det är viktigt att slangen mellan kylarlocket och expkärlet är lufttät, annar suger den inte tillbaka vätskan som det är tänkt.

Mats

I normala fall, styr kylarlocket det där automatiskt.
När man fyllt på kylaren så blir det oftast lite luft i, men har man då fullt med vätska i expansionskärlet så luftar och fyller det på kylaren av sig själv...

Med andra ord går den inte att dränera utan det går bara att suga ut vätskan "manuellt" eller genom att dra runt motorn.
Kommer den kunna klara det om kärlet är fullt, om det nu inte är något fel på kapsylen?

Kan det då vara så att expansionskärlet blev översvämmat för korken var öppen till kärlet eller kommer den att fyllas på automatiskt när jag fyller på i kylaren varje gång?

Med andra ord går den inte att dränera utan det går bara att suga ut vätskan "manuellt" eller genom att dra runt motorn.
Kommer den kunna klara det om kärlet är fullt, om det nu inte är något fel på kapsylen?

Kan det då vara så att expansionskärlet blev översvämmat för korken var öppen till kärlet eller kommer den att fyllas på automatiskt när jag fyller på i kylaren varje gång?

Ja, man ska aldrig pilla på kylarlocket efter att man har fyllt på systemet. Bara justera nivån genom expkärlet. Varje gång man lyfter locket så sätter man vakuumsystemet ur spel och det måste "Börja om från början"

Bara värme och kyla kan göra sug och övertryck. Spelar ingen roll hur mycket vatten det finns i expansionskärlet. huvudsaken att kärlet inte sitter lägre än 8 meter under kylaren. (Tror att gränsen går där för vad vakuum klarar av att suga upp vatten.)

Mats

Ja, man ska aldrig pilla på kylarlocket efter att man har fyllt på systemet. Bara justera nivån genom expkärlet. Varje gång man lyfter locket så sätter man vakuumsystemet ur spel och det måste "Börja om från början"

Bara värme och kyla kan göra sug och övertryck. Spelar ingen roll hur mycket vatten det finns i expansionskärlet. huvudsaken att kärlet inte sitter lägre än 8 meter under kylaren. (Tror att gränsen går där för vad vakuum klarar av att suga upp vatten.)

Mats

Perfa:tummenupp, som jag trodde.
Tacksam för dem snabba svaren:Bugar ska titta till den ikväll.
Gränsvärdet för vakuum kanske är lite överkurs, finns väl inget fordon som är så stort eller iaf kan tänkas ha så långt mellan kylaren och kärlet.

Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026