Problem med dator -> TV inkoppling

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Hej!

Köpte mig en plasma häromdagen och tänkte att det skulle vara tufft att ha datorn inkopplad till denna.
Jag kör, från datorn, DVI utgång 2 -> DVI/HDMI adapter -> HDMI kabel -> HDMI ingång 2 på TV. Klonad bild.
Det fungerar nästan bra, jag har bra bild på TVn, förutom att den är lite för stor så startmenyn syns knappt. Det är problem 1, att få till bilden på TVn så jag ser hela i angenäm upplösning.
Ytterligare ett problem är att jag inte kan kika på hemladdade klipp. Det fungerar ypperligt på datorskärmen men på TVn är bilden helt svart. :confused:
Streamade klipp från tuben fungerar finfint.

Grafikkortet är ett Nvidia Quadro FX1500, och för tillfället kör jag på 1024x768 både på datorn och TVn, då får jag minst dålig bild så att säga.
TVn har några inställningar man kan göra (Auto, 16:9, 4:9, Manuell 4:9, zoom1, zoom2, zoom3), inget av dom gör så att något blir bättre direkt.
Kör på auto nu.

Är det några drivisar som fattas för mig eller vad är det frågan om?
Kör man samma upplösning på TVn som på datorn borde det bli bra tycker man.
Jag har försökt laddat hem en drivis från nvidias hemsida, men det skiter sig totalt. Efter installationen är klar och datorn startar om så har jag 4 bit i färgkvalité och man ser knappt någonting.

TVn är en Panasonic TXP50X10Y

Mvh J

Vilken spelare kör du när du ska spela tankade klipp? Antagligen så måste du ändra maskinvaruaccelerationen, så fick jag göra på min laptop till ena tv'n och sen funkade det. Testa tanka hem VLC först om du inte redan har gjort det, där kan du dessutom ställa in denna inställning i spelaren också.
Angående det andra så vettefan varför det är så just hos dig. Kan du testa koppla in en annan laptop för att utesluta om det är hos tv'n felet ligger? Eller har du möjlighet att koppla in datorn via vga-kabel istället, en sån du har till vanlig datorskärm. Din tv bör ha en sån ingång också.

Vilken spelare kör du när du ska spela tankade klipp? Antagligen så måste du ändra maskinvaruaccelerationen, så fick jag göra på min laptop till ena tv'n och sen funkade det. Testa tanka hem VLC först om du inte redan har gjort det, där kan du dessutom ställa in denna inställning i spelaren också.
Angående det andra så vettefan varför det är så just hos dig. Kan du testa koppla in en annan laptop för att utesluta om det är hos tv'n felet ligger? Eller har du möjlighet att koppla in datorn via vga-kabel istället, en sån du har till vanlig datorskärm. Din tv bör ha en sån ingång också.

Jag har testat en del olika spelare, inte VLC dock även fast jag har den också. Ska testa när jag kommit hem från jobbet!

Men det verkar ju lite skumt om man inte ska kunna kika på en DVD film genom t ex. Power DVD och få upp det på TVn? Måste man alltid köra genom VLC alltså om det nu skulle funka?

Inte jag heller, rent spontant känns det som att jag har gamla eller felaktiga drivrutiner. Jag har t ex. bara tre olika upplösningar att välja mellan på datorn och det bör ju vara betydligt fler?
Här på jobbet har jag också ett nvidia kort och där kan jag välja mellan 11 olika upplösningar.

Laptop har jag inte ännu. Iof kommer systern till helgen och då skulle jag kunna testa med hennes laptop, såvida hon har rätt utgång på den.
Kommer ej ihåg om jag har VGA på tvn, men på specen står det "PC-gränssnitt" och det torde vara VGA kanske?
Fast någon längre vga kabel har jag naturligtvis inte. :gnissla

Edit: Kom på en grej. Ponera att jag har fel drivrutin till mitt graff-kort nu. Kan det bli tokigt då om jag laddar ned rätt drivrutin och försöker installera denna över den gamla? Bör jag på något sätt ta bort den jag har innan jag lägger på den nya?

Last edited:
Njae, du kan alltid uppdatera den befintliga drivrutinen, antingen genom att peka på rätt fil eller köra en uppdatering via nätet. Så du behöver inte ta bort den gamla nej, men det är ju aldrig fel att göra en återställningspunkt innan man börjar pilla för mycket...
Och ja, pc-gränssnitt tyder nog i högsta grad på att du kan köra VGA på tv'n. Du kan testa med en kort kabel från din syrras laptop om hon inte har HDMI/DVI på sin laptop.
Men du kan alltså inte ens köra dvd via powerdvd utan problem? Det låter märkligt...
Högerklick skrivbord ->Display properties ->advanced ->troubleshoot och här ändrar du "hardware acceleration", står den på minimum så sätt den på max och vice versa.
Jag säger inte att det är det som är felet, bara att det hjälpte mitt problem som var likadant :)
Har engelskt Win så du får lista ut själv vad det heter på svenska :D

Jag har en Panna-plasma som dock är betydligt äldre men med samma upplösning. Bäst bild på den får man med VGA. Som jag förstått det är det bara via VGA som det går att få pixelmappat. När upplösningen är så låg som "1024*768" kommer du ändå inte få några direkta fördelar med HDMI. Jag tror f.ö. inte att du kan pixelmappa via HDMI.

Jag kommer inom kort stå inför samma prövning eftersom jag köpt en ny burk med HDMI så när den är levererad och monterad kommer även jag hålla på och labba med anslutningar.

Några läsvärda sidor:
http://pixelmapping.wikispaces.com/
http://www.pixelmappat.nu/

Sant, jag kör med HDMI mest för att det är smidigt med liten kabel samt att den sköter ljudet från datorn också. I sovrummet kör jag dock med vga då tv'n där saknar hdmi-anslutning men det fungerar lika bra ändå

Njae, du kan alltid uppdatera den befintliga drivrutinen, antingen genom att peka på rätt fil eller köra en uppdatering via nätet. Så du behöver inte ta bort den gamla nej, men det är ju aldrig fel att göra en återställningspunkt innan man börjar pilla för mycket...
Och ja, pc-gränssnitt tyder nog i högsta grad på att du kan köra VGA på tv'n. Du kan testa med en kort kabel från din syrras laptop om hon inte har HDMI/DVI på sin laptop.
Men du kan alltså inte ens köra dvd via powerdvd utan problem? Det låter märkligt...
Högerklick skrivbord ->Display properties ->advanced ->troubleshoot och här ändrar du "hardware acceleration", står den på minimum så sätt den på max och vice versa.
Jag säger inte att det är det som är felet, bara att det hjälpte mitt problem som var likadant :)
Har engelskt Win så du får lista ut själv vad det heter på svenska :D

Okej, men vaffan funkar det inte att uppdatera med en ny drivis då? :mad:
Ska på´t igen sen i helgen och kika lite.
Återställningspunkt kan jag tyvärr inte göra. Det är en bugg i mitt låneoperativ, så jag kommer inte in där :gnissla

Det där med hardware accelaration ska jag testa, kan funka!

Jag har en Panna-plasma som dock är betydligt äldre men med samma upplösning. Bäst bild på den får man med VGA. Som jag förstått det är det bara via VGA som det går att få pixelmappat. När upplösningen är så låg som "1024*768" kommer du ändå inte få några direkta fördelar med HDMI. Jag tror f.ö. inte att du kan pixelmappa via HDMI.

Jag kommer inom kort stå inför samma prövning eftersom jag köpt en ny burk med HDMI så när den är levererad och monterad kommer även jag hålla på och labba med anslutningar.

Några läsvärda sidor:
http://pixelmapping.wikispaces.com/
http://www.pixelmappat.nu/

Okej. Jag har dock finfin bild på plasman då det är inte det som är kruxet, men det vore trevligt att kunna få en bild som är i rätt storlek.
Fast det är klart, man skulle kunna köra med VGA också såklart om jag inte får till det som det är nu.
Och funkar det inte då kan jag alltid hänga mig själv i min 10m HDMI kabel som blir över. :gnissla

Edit: Då kan man ju köra med den här isf, bore funka fina fisken?

http://www.kjell.com/?item=98116&path=

Last edited:
Och funkar det inte då kan jag alltid hänga mig själv i min 10m HDMI kabel som blir över. :gnissla

Edit: Då kan man ju köra med den här isf, bore funka fina fisken?

http://www.kjell.com/?item=98116&path=

VGA är att föredra om du ska hänga dig i den, lite hållbarare och du väger väl en hel del också :gnissla

Den funkar om din dator kan hantera DVI-a, jag har aldrig lärt mig det där med A och B, vänster höger etc.

VGA är att föredra om du ska hänga dig i den, lite hållbarare och du väger väl en hel del också :gnissla

Den funkar om din dator kan hantera DVI-a, jag har aldrig lärt mig det där med A och B, vänster höger etc.

Tror nog HDMI-kablen håller för 186/80. :hihi

Hmm, då måste jag kika upp vad datorn kan hantera.
Wiki säger detta.

Tror nog HDMI-kablen håller för 186/80. :hihi

Hmm, då måste jag kika upp vad datorn kan hantera.
Wiki säger detta.

Det kan vara så enkelt att det är just PowerDV soms trular. Verkar som många har problem med visning på sin sekundära skärm med just PowerDVD.

När det gäller att en del av skrivbordet inte visas kan du använda PowerStrip för att ställa in egen upplösning på din sekundära bildskärm (TV:n).
http://download.cnet.com/PowerStrip/3000-2193_4-14972.html?tag=mncol

Det kan vara så enkelt att det är just PowerDV soms trular. Verkar som många har problem med visning på sin sekundära skärm med just PowerDVD.

När det gäller att en del av skrivbordet inte visas kan du använda PowerStrip för att ställa in egen upplösning på din sekundära bildskärm (TV:n).
http://download.cnet.com/PowerStrip/3000-2193_4-14972.html?tag=mncol

Jo, men borde inte mediaplayer fixa det då? Eller Quicktime osm jag också provat?
Jag kan testa att dra ned ett annat prog. just för att visa DVD filmer med och se om det funkar.

Ah, fifan, det där verkar ju vara rätt bra! Ska se om det funkar sen. :tummenupp

Jo, men borde inte mediaplayer fixa det då? Eller Quicktime osm jag också provat?
Jag kan testa att dra ned ett annat prog. just för att visa DVD filmer med och se om det funkar.

Ah, fifan, det där verkar ju vara rätt bra! Ska se om det funkar sen. :tummenupp

Mediaplayer och VLC borde klara det. Jag brukar köra VLC när jag spelar upp filmer från DVD-iso och MediaPLayer Classic när jag lirar DivX/XVid och det funkar finfint på min plasma. Däremot har jag för mig att skrivbordet beskars i nederkant innan jag justerade upp bilden i Powerstrip.

Minns jag inte fel så har skärmen förvisso en upplösning på 1024*768 men det som visas är typ 1018*735 eller något åt det hållet för att skärmen är byggd så att en liten del döljs...

Behöver inte vara så på din skärm. Jag har som sagt en äldre Panna. (PV60)

Har inte läst allt men, jag körde inte klonad skärm utan "dual" å så drog jag över videospelaren (tex vlc) till den andra skärmen. Har för mig att klonad inte funkade nåt bra för mig heller, va bara svart

Har inte läst allt men, jag körde inte klonad skärm utan "dual" å så drog jag över videospelaren (tex vlc) till den andra skärmen. Har för mig att klonad inte funkade nåt bra för mig heller, va bara svart

Ah, körde TS med klonad? Det missade jag.
Jag har alltid kört "Utökad"...

Kör du klonat kan det nog ställa till problem som Wobbly säger.

Aha, se där. Ja det skulle man ju kunna göra iof. Men kommer inte halva bilden på datorskärmen och den andra halvan på TVn då?
Vitsen med dual är väl att kunna ställa två skärmar precis bredvid varandra och ha t ex. en väldigt bred bild som syns som "en" i de två skärmarna?

Ah, körde TS med klonad? Det missade jag.
Jag har alltid kört "Utökad"...

Kör du klonat kan det nog ställa till problem som Wobbly säger.

Är det samma som dual?

Last edited:
Är det samma som dual?

Ja, det är nog samma... Utökat skrivbord / Extended desktop gör att den sekundära skärmen helt enkelt gör att man kan dra ut saker från den ena skärmen och in på den andra. Den skärm som du anger som "primary" kommer att ha alla ikoner och start-menyn...

Ja, det är nog samma... Utökat skrivbord / Extended desktop gör att den sekundära skärmen helt enkelt gör att man kan dra ut saker från den ena skärmen och in på den andra. Den skärm som du anger som "primary" kommer att ha alla ikoner och start-menyn...

Ah just, så är det ju såklart.

Kanske skulle ta ledigt från jobbet. Typ nu. :gnissla

Har inte läst de andra inläggen, men ett tips är att ladda hem senaste nvidiadrivrutiner och kör sedan nvidakontrollpanelen. Där kan du ju skala om bilden så den passar din tv. Lätt som en plätt

Har inte läst de andra inläggen, men ett tips är att ladda hem senaste nvidiadrivrutiner och kör sedan nvidakontrollpanelen. Där kan du ju skala om bilden så den passar din tv. Lätt som en plätt

Läs första inlägget igen isf. Har provat att tanka ned en drivrutin till mitt kort men det blev helt skumt då. Ska prova igen nu i helgen och se om jag gjort något allvarligt fel.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing