Problem med bakljus/bromsljus

Beachmulle

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2010
Hoj
Ingen för tillfället
Idag bytte jag bakljus, men när jag testade så funkade bara reg. Belysningen och baklampan... Men inte bromsljuset. Kopplade då tillbaka det gammla bakljuset där reg. Belysningen var sönder och då funkade bromsljuset igen. Jag har provat koppla på olika sätt men bara ett funkar för att få det att lysa. Det nya bakljuset är av samma fabrikat som tidigare satt på. Kan det nya vara trasigt redan från början? Eller kan det ha någon annan förklaring?

Äger man månne en multimeter?
Isf borde det inte ta många minuter att lokalisera felet?
OM, det nu inte är "nåt extra"
som ska kopplas in i den nya enheten.
Det finns ju faktiskt bromsljus som är kopplade för brytning på +sidan och de som är koppplade för brytning på -sidan..
Ej direkt utbytbara sinsemellan.
(om jag förrstod prob rätt)

Det finns ju faktiskt bromsljus som är kopplade för brytning på +sidan och de som är koppplade för brytning på -sidan..

Tror om jag minns rätt att hans går mot + på bromsljuset.

Ok, jo jag har en sådan i garaget däremot har jag aldrig använt en sådan men har vänner som är mer high på en sådan manick:rolleyes:

hur får jag enklast reda på om den är kopplad till + eller -?

Du har förstått allt rätt:)

Ok, jo jag har en sådan i garaget däremot har jag aldrig använt en sådan men har vänner som är mer high på en sådan manick:rolleyes:

hur får jag enklast reda på om den är kopplad till + eller -?

Du har förstått allt rätt:)

Du har tre trådar en är jord (brun?) en ligger konstant mot + till bakljus/plåtbel. samt en som går mot + när du bromsar.

Ställ mm på DC 20volt eller vad det nu står på din, svart prob i com (mitten?) röd i DC/AC/ohm.

Mät mellan jord (svart prob) och den som går till bromsljusen (röd probe) du skall nu få utslag när du bromsar typ 13v eller så. Alt. så mäter du mellen den som går till baklampan + och den till bromsljuset.

Men om det funkar på den gamla lampan och den nya är LIKADAN så skall det funka på den nya.

Gissningsvis har du en baklampa som går mot + och bytt till en som går mot -, eller tvärt om.

släng på spänning direkt på bromsljuset, fungerar det inte så byter du polaritet. 99% chans att du har vänt på polerna, 1% chans att det är trasigt :gnissla

edit, för långsam...

Du har tre trådar en är jord (brun?) en ligger konstant mot + till bakljus/plåtbel. samt en som går mot + när du bromsar.

Ställ mm på DC 20volt eller vad det nu står på din, svart prob i com (mitten?) röd i DC/AC/ohm.

Mät mellan jord (svart prob) och den som går till bromsljusen (röd probe) du skall nu få utslag när du bromsar typ 13v eller så. Alt. så mäter du mellen den som går till baklampan + och den till bromsljuset.

Men om det funkar på den gamla lampan och den nya är LIKADAN så skall det funka på den nya.

Gissningsvis har du en baklampa som går mot + och bytt till en som går mot -, eller tvärt om.

Wow! tack för mycket användbar information! :)

Ska testa det under morgondagen.

Om det nu inte skulle ge utslag eller om det visar sig att jag bytt till en som går mot minus istället för plus hur går jag till väga då? är det till att köpa en ny som går mot plus eller finns det något man kan köpa som omvandlar den till plus istället för minus?

Wow! tack för mycket användbar information! :)

Ska testa det under morgondagen.

Om det nu inte skulle ge utslag eller om det visar sig att jag bytt till en som går mot minus istället för plus hur går jag till väga då? är det till att köpa en ny som går mot plus eller finns det något man kan köpa som omvandlar den till plus istället för minus?

Har du fått fel så kan du åtgärda det med ett litet relä.

Ok :) Får man fråga vad ett sådant relä heter så man slipper leta runt som en galning efter namnet:tungan

och vart fäster man det sen?

Tack för snabba svar! :)

Vill du stila så ta ett halvledar-relä annars duger ett vanligt bilrelä, gärna ett micro-relä som du får knyckla in på något vis bakom lampan.

Men kolla om din lampa går att ta isär, gissar på att den är lätt att bygga om till den polaritet du hade innan om du bara kan få isär den.

Jag hade samma typ av problem och det visade sig att mitt nya bakljus var kasst ifrån början:näsblod Men efter inköp av ytterliggare ett nytt bakljus av samma fabrikat så funkade det:tummenupp

Säger inte att det är så i ditt fall men eftermarknadsprylarna kan ha lite diskutabel kvalité?

Vill du stila så ta ett halvledar-relä annars duger ett vanligt bilrelä, gärna ett micro-relä som du får knyckla in på något vis bakom lampan.

Men kolla om din lampa går att ta isär, gissar på att den är lätt att bygga om till den polaritet du hade innan om du bara kan få isär den.

Ok toppen Tack! :)

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!