Problem med bakbromsen Yamaha r1 2006

• Thread starter Thread starter zx
  • Start date Start date

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Har ett mystiskt problem med bakre bromsen på sonens R1:a 06:a
Den bygger upp tryck och tar hur bra som helst men när man släpper bromspedalen vill inte kolven släppa trycket riktigt vilket göra att skivan blir varm och beläggen slits ner, man känner också att hojen inte rullar lika lätt. Testat med två olika bromsok och samma visa med båda. Det som händer är att kolven i oket ej går att trycka tillbaks trots att man använder lite våld. Släpper jag på banjobulten eller luftnippeln glider kolven tillbaks så fint.
Både bromsok och bromspump är ultraljudstvättade och fettade, ingen skillnad efter det heller.

Nån som vet nåt? Börjar ge upp nu då jag ej ser några synliga fel. Kan jag ha missat nåt?

Det är det gamla vanliga, det lilla returhålet bredvid det större matarhålet som blivit igensatt av oxid. Hur det specifikt ser ut på jammen vet jag inte - bara att funktionen är identiskt på alla hydrauliska bromsar.

Provat att släppa på banjobulten vid bromspumpen och kolven gick in lätt då så slangen ska vara okej.

Har tittat efter det där lilla hålet men ej sett nåt. Nån som vet var det sitter? Bromspumpen är ju ultraljudstvättad så jag hoppades den skulle va okej efter det.

Jag gav upp. Tålamodet tröt så imorrn åker den in på verkstad.

Okej. Ska kolla det imorrn, annars verkstan. Tack för tipset ????????

Jag hade isär en gammal pump jag hade liggande. Det är en Nissin pump för Suzuki, men principen är densamma. Du ser hålen in mot kolven, och det är dom som inte får vara tilltäppta, då får du ingen retur på bromsvätskan. Titta oxå på plastnippeln. Det har samlats en del gunk i botten på inloppet till pumpen.

20200721_233319.jpg

Om du skruvar bort nippeln (position #6) @ https://images.cmsnl.com/img/partsl...rear-master-cylinder_big3IMG01057491_efcb.gif https://www.cmsnl.com/yamaha-yzf-r6-2006-2c01-europe-1e2c0-300e1_model43570/partslist/0037.html bör du kunna se ned i hålet på huvudcylindern. Det är ju möjligt att det är borrat och sen delvis pluggat - då lär man inte kunna se ett skvatt.

Kollar man på skissen finns det en fjäder över kolven som ska trycka tillbaka kolven. Är den fjädern kass eller bromspumpen drabbats av olämplig bromsvätska som gjort att kolvtätningarna svällt (kolven kärvar) så går kolven inte tillbaka och bromsen ligger på.
Mina 25 öre.
Bara plocka sönder eller köp en "ny" bromspump från MC-återvinning, Spinnin wheel, Bike Trollhättan tex

Last edited:
Hittat felet. Var som Andersbrink och bandit1200 skrev, tätt i dräneringshålet. Petade ur lite smuts där och blåst rent. Ska beställa ny tätningssats nu så kommer det nog fungera som det ska.????????

Last edited:
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...