Problem med att mäta kedjan. Hur lång är den?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Millimetern alltså.
Har hållit på och mätt längden av "20 länkar" för att kolla om det behövs nytt drivpaket på Trajan.
Och det var då jag upptäckte att tex på Jula 5m Meec Tools Measure Tape är avståndet mellan 100 till 200mm ca 1mm längre än avståndet mellan 200mm och 300mm
Ett mönster som upprepas med 100mm lucka på den första halvmetern på måttbandet. Vilket var så långt jag kollade.
Och plastlinjalen jag till slut använde på den var 151mm = 150mm på Biltemas skjutmått (visar rätt?)
Så när jag mätte kedjan med plastlinjalen drog jag av 2mm från uppmätt medelvärde.
20 länkar är ju drygt 300mm.
 
hahahaha , nu e det fan dax för vår snart :lol

men 2 fel funna , biltema o Jula , låna ett riktigt skjutmått eller nått å kolla vettja :D
 
Mäta kedjan? Klämm å känn ist!
Känns lite som att använda vågen som enda referens på om man blivit nå vältränad. Se dig i spegeln!
 
spelet mellan kedja och sving ska väl vara 20-35mm, sen är det nog lättast att bara kolla med ögon hur drevena ser ut. fattar inte varför du exakt ska mäta kedjan på längden? (om du ska BYTA kedja är det lämpligt att ha samma längd).
 
Last edited:
1. Huka dig ner bakom hoj.
2. Ta tag i kedjan mitt på bakdrevet och dra rakt bakåt.
3. Om du kan dra ut kedjan från drevet så du kan se mellan drev och kedja, dags att byta.
4. Åka till nån som kan/vet hur en sliten kedja ser ut.
5. Glöm din mät-procedur.

Hur gammal är kedjan, mil/ålder. En kedja du smörjer efter varje körning håller betydligt längre än en kedja som får gå torr. Det är bra att smörja en varm kedja, då kryper oljan in bättre.

Så funkar det i Katrineholm.:tummenupp
 
Att mäta över ett givet antal länkar är en omständligt procedur att tillståndsbedöma kedjan, men som ofta anges i manualen till olika hojar. Först och främst måst man inför mätningen sträcka upp kedjan mha kedjespännarna. Det andra problemet med denna mätmetod är just att hitta bra fixpunkter att mäta på.

Ett bättre sätt att få en uppfattning om kedjan är på fallrepet, är att rotera hjulet och notera om kedjspänningens varians har ökat. En kedja slits nämligen sällan jämt på en hoj, utan det börjar skära och glappa i enstaka länkar spridda över hela kedjan. Ett annat tecken på att kedjan är på fallrepet, är att man måste börja justera kedjespänningen oftare än normalt. Då är man i slutet av den sk badkarskurvan.

Använder man ståldrev fram och bak är det nog säkrast att byta alltihop. Bra ståldrev har en livslängd nära den hos kedjan om allt skötts rätt och kedjan inte trycktvättats eller dyligt.
 
Last edited:
Är drivpaket dåligt brukar man ju se...kolla kedjan kan du också göra genom att kolla spelet
som vanligt,circus 25-35 brukar det vara vanligt på dom flesta,snurra hjulet så att övre delen på kedjan hammnar där du kollar spelet,är den spännd då=slut.

Edit:jag skiver långsamt:D
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top