Problem med att byta drivpaket på en Rf 900

Nordan

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
ingen numer tyvärr :(
Har lite problem med att byta mitt drivpaket. Får inte bort muttern till framdrevet. Verkar sitta en låsbricka runt gängorna och "inne" i muttern, som är lite infräst. Får inte bort den, suck. Något tips? Har muttern vanlig gäng eller vilket håll ska den skruvas åt?

Bakre drevet med 6 muttrar. Ska dessa limmas med någon typ av "gäng" lim när den monteras dit igen?

Tacksam för hjälp.

Förmodligen liknande som på min. De plockade en massa delar från RF900:an till B12:an. Om så är fallet kan du göra så här. Låsbrickan är vikt mot plana delen på muttern. Börja med att knacka loss den med ett gammalt stämjärn eller skarp skruvmejselmellan brickan och muttern. Försök knacka den plan mot underlaget. Värm eventuellt utgående axel med varmluftspistol. Hjälper mot gammal gänglåsning. Stoppa in kraftig träbit ovanför svingen genom hjulet. Rotera sakta med hylsan om muttern moturs till brädbiten låser bakhjulet. Ha gärna en kompis stå på bakbromsen. Ta i ordentligt för att få loss muttern. Själv körde jag utan brädbit eller värmning men stod på bakbromsen vikt över sadeln och tog i så in i h-e. Använd gärna ett sk ledhandtag biltema artnr 10-986 när du drar. De bak är väl sk låsmuttrar dvs en liten synlig plastring vid gängorna annars kör med locktite.

Anders R skrev:
Förmodligen liknande som på min. De plockade en massa delar från RF900:an till B12:an. Om så är fallet kan du göra så här. Låsbrickan är vikt mot plana delen på muttern. Börja med att knacka loss den med ett gammalt stämjärn eller skarp skruvmejselmellan brickan och muttern. Försök knacka den plan mot underlaget. Värm eventuellt utgående axel med varmluftspistol. Hjälper mot gammal gänglåsning. Stoppa in kraftig träbit ovanför svingen genom hjulet. Rotera sakta med hylsan om muttern moturs till brädbiten låser bakhjulet. Ha gärna en kompis stå på bakbromsen. Ta i ordentligt för att få loss muttern. Själv körde jag utan brädbit eller värmning men stod på bakbromsen vikt över sadeln och tog i så in i h-e. Använd gärna ett sk ledhandtag biltema artnr 10-986 när du drar. De bak är väl sk låsmuttrar dvs en liten synlig plastring vid gängorna annars kör med locktite.

Tack för råd. Jag fick slita som ett djur för att få bort framdrevet (även med ett förlängt fälgkors). Men efter värmning med varmluftspistol och lite hjälp från grannen så ordnade det sig.

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025