problem laddregulator

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Hej. Nedanstående frågeställning gäller en Kawa ZZR-600 -91. Hoppas någon vänlig själ orkar läsa och hjälpa.

Efter att ha kört med taskigt anslutet batteri så gav min generator upp (levererade ingen spänning att tala om och lindningsresistansen var 20-50 gånger högre än den borde) och ny stator inhandlades på skroten. Då det är stor risk för att regulator/riktare går samtidigt så mätte jag upp enligt Haynesmanualens anvisningar och även den verkade trasig. Skroten gav mig schysst paketpris på båda så det beställdes och skickades.

Statorn verkar vara helt ok, men nya laddregulatorn ger samma mätfel som den gamla varför jag funderar på om den goda Haynes kan vara fel ute eller jag som tolkar den fel. Jag är lite rädd för att provköra då det står att man aldrig får köra utan batteri då stator och/eller regulator omedelbart går sönder. Har åtta dagars bytesrätt men t-o-r skroten är tio mil och jag vill helst inte reklamera något som i själva verket kanske fungerar.

Hanesmanual och kopplingschema här.

Det är testen på punkt 33.3 som jag försöker göra (se speciellt tabell 33.3b). Som jag förstår det så ska den när man mäter mellan y1/2/3(statorlindningar) och vit/svartlila (tolkar jag enligt kopplingsschema som jord resp plus) så ska det hela tiden bara leda åt ena hållet (likriktning?). Problemet är dock att jag får det inte att leda åt något håll, varesig på min gamla regulator eller på den nya. Men jag fattar inte vad reading "1/2 scale" betyder, skalan är ju 10 eller hundra ohm, lite skillnad om svaret ska vara 5 eller 50 ohm, än mer förvirrande när min andra hoj, en gixxer, ska ligga på 1-10 kohm, dvs tusen gånger så högt (lindningsresistansen ligger däremot i närheten av varandra). Ohmmetern (som för övrigt har nya batterier och får vettigt värde på statorlindningen) hoppar iof till med något mätvärde men ändrar sig sedan till oändlig resistans. Tolkar har "1/2 scale" fel eller har jag lyckats få två dåliga regulatorer?

Jag vet inte om du provat om det funkar?

Skippa felsökningsmätningarna först o montera allt.

Laddningen av blyaccar är i stora drag spänningsbegränsad så har du rätt spänning så rinner tillgänglig ström ned i blyaccen.
Vid spänningar runt 13 volt går du minus , vid 13,5 o uppåt börjar blyaccen och fyllas - sen lite beroendpå temp så har man max laddning mellan 14,4 och uppåt 15,5 - men kör du inte vinter så kan du skippa 15,5 siffran.

Tänding avslagen och anslutet batteri 12,5,12,7 v - beronde på läckströmmar.

Motorn igång 14-14,4 - högre spänning på lägre varvtal inom detta intervall känneteckar en fungerande regulator.

Klockringaren skrev:
2669780 Jag vet inte om du provat om det funkar?

Skippa felsökningsmätningarna först o montera allt.

Laddningen av blyaccar är i stora drag spänningsbegränsad så har du rätt spänning så rinner tillgänglig ström ned i blyaccen.
Vid spänningar runt 13 volt går du minus , vid 13,5 o uppåt börjar blyaccen och fyllas - sen lite beroendpå temp så har man max laddning mellan 14,4 och uppåt 15,5 - men kör du inte vinter så kan du skippa 15,5 siffran.

Tänding avslagen och anslutet batteri 12,5,12,7 v - beronde på läckströmmar.

Motorn igång 14-14,4 - högre spänning på lägre varvtal inom detta intervall känneteckar en fungerande regulator.
Har inte vågat prova, är som sagt rädd för att skada statorn om nu likriktaren/regulatorn är helkass, den gamla statorn gick sönder ganska snabbt när batteriet glappade.

Är du/folk 100% säker/ra på att statorn överlever körning med trasig regulator?

pjohan skrev:
...Problemet är dock att jag får det inte att leda åt något håll, varesig på min gamla regulator eller på den nya. Men jag fattar inte vad reading "1/2 scale" betyder, skalan är ju 10 eller hundra ohm, lite skillnad om svaret ska vara 5 eller 50 ohm, än mer förvirrande när min andra hoj, en gixxer, ska ligga på 1-10 kohm, dvs tusen gånger så högt (lindningsresistansen ligger däremot i närheten av varandra).

Ohmmetern (som för övrigt har nya batterier och får vettigt värde på statorlindningen) hoppar iof till med något mätvärde men ändrar sig sedan till oändlig resistans. Tolkar har "1/2 scale" fel eller har jag lyckats få två dåliga regulatorer?

Regulatorn innehåller likriktarkomponenter och därför bör (skall) man egentligen använda just det instrumentet som manualen föreskriver för att vara säker på att få de värden som manualen anger. (Olika instrument ger olika värden beroende på hur de är konstruerade vid mätning på likriktarkomponenter. t.ex. att man får "open circuit"/oändlig resistans när man mäter åt "ena hållet")
Har provat mäta en regulator/likriktare med 2 olika instrument (proffsinstrument) och fått värden som inte alls överensstämde med manualens värden fastän den följdes till punkt och pricka - dessutom gav instrumenten olika värden sinsemellan också. Regulatorn var dock hel.

Allmänt mätningsförfarande:
1. Batteriet skall vara anslutet
2. Statorn oansluten (anslutningarna till generatorn ska kopplas loss och inte vara förbundna med likriktare/regulator.)
3. Mätningen skall utföras i "Diod-läget" på instrumentet. Man mäter likspänningen från batteriet som går över komponenterna - alla kombinationer och jämför med tabellen.

"1/2 scale" innebär att du får halva värdet av det föregående om du byter plats på mätsladdarna till instrumentet.
Alltså ex. om du mäter Röd till Gul1 och får värdet: 1,4V så får du värdet 0,7V om du mäter Gul1 till Röd (alltså switchar mätanslutningarna).

(Återkommer med mer detaljer om detta i kväll eller imorgon.)

Eldstorm skrev:
2669911 (Återkommer med mer detaljer om detta i kväll eller imorgon.)

:tummenupp

Precis den typen av information som jag behövde! Jätteschysst om du har tid att återkomma med mer.

Tyvärr verkar Haynes innehålla massor av småfel som gör att man inte riktigt vågar lita på den... :huvet (för där står det tydligt att det ska vara just resistansmätning, iof hittar jag i manualen till gixxern något om att mätvärden kan variera med instrument men den regulatorn verkar vara av helt annan konstruktion och har en mindre sladd in/ut)

Några frågetecken kvarstår:

"1/2 scale" innebär att du får halva värdet av det föregående om du byter plats på mätsladdarna till instrumentet.

Problet var att enligt tabell så skulle resistans vara oändligt åt ena hållet och "1/2 scale" åt andra. Och halva oändligheten blir väl oändligt :va

Mätningen skall utföras i "Diod-läget"

När jag kör "diod-läget" så får jag mätvärden, och bara åt ena hållet vilket låter finemang, precis som det ska. Det konstiga är dock att jag får mätvärden åt det hållet som resistansen skulle vara oändlig (+ på y1/2/3 och - på W enligt instruktion i tidigare länk) och inget värde (dvs ingen kontakt) när den går åt andra hållet (som skulle vara "1/2 scale").

Vad jag förstår så är värdet jag får ut den spänning som krävs för att dioden ska börja leda åt "rätt håll" respektive ligger kvar över dioden när den körs i ledriktning ("framspänning" tror jag den kallas), samtliga 12 dioder (2*3 på båda regulatorerna) ger värden strax över "500" vilket väl borde kunna vara i mV, kieseldioder brukar väl ligga kring 0.5 volt...

Men detta tyder på att Haynes har blandat ihop sladdarna vilket gör att jag inte riktigt vågar lita på resten av deras testfall. Kanske borde nöja mig med att likriktaren fungerar
.

(sen har jag troligtvis köpt en begagnad likriktare helt i onödan men det får man väl se som läropengar...)

pjohan skrev:
Problet var att enligt tabell så skulle resistans vara oändligt åt ena hållet och "1/2 scale" åt andra. Och halva oändligheten blir väl oändligt :va
"Här ligger en gravad hund" (sic) som Reefat El-Sayed sade...
Vad har du för slags instrument som du ohmmäter med?
Tror inte att Haynes tabell är applicerbar med avseende på resistansmätningen på din mätning om du inte har instrument av samma typ som Haynes har. Se även kolumnen "meter range x10ohm or x100ohm".
Jag kan ha fel men tror i alla fall att tanken är att det ska vara halva värdet om man spänningsmäter. Principiellt så bör man undvika resistansmätning av annat än rena resistorer (motstånd), ex. dioder då detta ofta ger missvisande resultat.

pjohan skrev:
När jag kör "diod-läget" så får jag mätvärden, och bara åt ena hållet vilket låter finemang, precis som det ska. Det konstiga är dock att jag får mätvärden åt det hållet som resistansen skulle vara oändlig (+ på y1/2/3 och - på W enligt instruktion i tidigare länk) och inget värde (dvs ingen kontakt) när den går åt andra hållet (som skulle vara "1/2 scale").

Jämför mitt resultat i bifogad pdf-fil. Omdöpt till .doc för att den ska gå att ladda upp här, döp och till .pdf och öppna i acrobat (reader). Förklaring: Den översta matrisen = enligt manual.
De andra har jag uppmätt med två olika instrument och fått helt skilda resultat fastän regulatorn var helt korrekt.
Jag kommer att prova andra instrument och jämföra bara för att se om man skulle kunna få de resultaten som manualen föreskriver på något.

pjohan skrev:
Vad jag förstår så är värdet jag får ut den spänning som krävs för att dioden ska börja leda åt "rätt håll" respektive ligger kvar över dioden när den körs i ledriktning ("framspänning" tror jag den kallas), samtliga 12 dioder (2*3 på båda regulatorerna) ger värden strax över "500" vilket väl borde kunna vara i mV, kieseldioder brukar väl ligga kring 0.5 volt...

Men detta tyder på att Haynes har blandat ihop sladdarna vilket gör att jag inte riktigt vågar lita på resten av deras testfall. Kanske borde nöja mig med att likriktaren fungerar

Japp, så har jag också förstått det hela. Jfr bifogad bild.
Jag tror att det är därför att man ska få ungefär halva värdet på spänningen när man mäter över vissa sladdar i och med att antalet komponenter på den mätkombinationen halveras (man mäter över en diod istället för två).

Skulle tro att din(a) regulator(er) fungerar korrekt, men det går ju inte att garantera något förrän du har testat - och testa måste du ju göra förr eller senare, även om det finns en (liten) risk att bränna vissa komponenter.
Så här skulle jag i alla fall gjort:

1. Konstatera att instrumentet ger ung. samma värden på båda likriktarna.
2. Mäta så att generatorn ger korrekt växelspänning ut (oansluten). Linjärt ökande efter varvtal ( kanske runt 75V vid 5000rpm).
3. Ansluta ett fulladdat batteri med bra kapacitet så att generatorn inte belastas maximalt och strömmen genom regulatorn minimeras.
Samt även att inte ha igång lysen etc. vid första försöket av samma anledning som ovan.
4. Se till att regulatorn får bra kylning.
5. Starta hojen och mät den reglerade spänningen först vid tomgång en stund innan du långsamt börjar varva upp motorn. Håll koll så att inte spänningen sticker iväg eller att det börja ryka någonstans. :rolleyes:

Bifogat

Eldstorm skrev:
2670998
Vad har du för slags instrument som du ohmmäter med?
Tror inte att Haynes tabell är applicerbar med avseende på resistansmätningen på din mätning om du inte har instrument av samma typ som Haynes har. Se även kolumnen "meter range x10ohm or x100ohm".
Jag kan ha fel men tror i alla fall att tanken är att det ska vara halva värdet om man spänningsmäter. Principiellt så bör man undvika resistansmätning av annat än rena resistorer (motstånd), ex. dioder då detta ofta ger missvisande resultat.

Det är en billig multimeter, Mastech M830B.

Eldstorm skrev:
2670998 Jämför mitt resultat i bifogad pdf-fil. Omdöpt till .doc för att den ska gå att ladda upp här, döp och till .pdf och öppna i acrobat (reader). Förklaring: Den översta matrisen = enligt manual.
De andra har jag uppmätt med två olika instrument och fått helt skilda resultat fastän regulatorn var helt korrekt.
Jag kommer att prova andra instrument och jämföra bara för att se om man skulle kunna få de resultaten som manualen föreskriver på något.

Intressant. Jag får nästan identiska mätresultat som du fick med din Meterman 5XP (om man översätter din "Svart/Vit" till min "Black/Yellow" och din "Röd" till min "White"). Mao verkar åtminstone diodbryggan fungera (fast med "White" och "Black/Yellow" troligtvis förväxlad i Hyanestext)

Eldstorm skrev:
2670998
Skulle tro att din(a) regulator(er) fungerar korrekt, men det går ju inte att garantera något förrän du har testat - och testa måste du ju göra förr eller senare, även om det finns en (liten) risk att bränna vissa komponenter.
Så här skulle jag i alla fall gjort:

1. Konstatera att instrumentet ger ung. samma värden på båda likriktarna.
2. Mäta så att generatorn ger korrekt växelspänning ut (oansluten). Linjärt ökande efter varvtal ( kanske runt 75V vid 5000rpm).
3. Ansluta ett fulladdat batteri med bra kapacitet så att generatorn inte belastas maximalt och strömmen genom regulatorn minimeras.
Samt även att inte ha igång lysen etc. vid första försöket av samma anledning som ovan.
4. Se till att regulatorn får bra kylning.
5. Starta hojen och mät den reglerade spänningen först vid tomgång en stund innan du långsamt börjar varva upp motorn. Håll koll så att inte spänningen sticker iväg eller att det börja ryka någonstans. :rolleyes:

Låter som en bra plan. Möjligt att jag hoppar att mäta oreglerad spänning, punkt 2, från statorn, den verkade ju inte gilla att köra obelastad förra rundan, åtminstone inte med regulator men utan anslutning till batteri (någon som vet om dom kan ta skada av det?). Fårväl sätta det som mitt julpyssel :tomten :)

Tusen tack för du tog dig tid att hjälpa mig!

Last edited:
pjohan skrev:
Låter som en bra plan. Möjligt att jag hoppar att mäta oreglerad spänning, punkt 2, från statorn, den verkade ju inte gilla att köra obelastad förra rundan, åtminstone inte med regulator men utan anslutning till batteri (någon som vet om dom kan ta skada av det?).
Jo den punkten kan du hoppa över.
Ska man mäta spänningen från generatorn så ska inte regulatorn vara ansluten utan trådarna från statorlindningen vara helt frilagda. Då är det ingen fara (förutsatt att mätinstrumentet har tillräcklig impedans, vilket det till 99,9999999995% säkerhet har om det inte är trasigt).

Last edited:
ulf_lundin skrev:
2671084 Lite om hur en normal hojgenerator bär sig åt vid olika belastningar. http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=189734
/u
Intressant länk. :tummenupp

Skummade nu, får fördjupa mig när jag inte sitter på jobb.

Det är ingen som har en bra länk om hur regulatorn fungerar? Likriktaren har jag koll på men själva strömregleringen ("bränner" den överskottsström för att få ner spänning eller kör man någon typ av choppning av ström, på/av switch över kondensator etc)

Eldstorm skrev:
2671089 Jo den punkten kan du hoppa över.
Ska man mäta spänningen från generatorn så ska inte regulatorn vara ansluten utan trådarna från statorlindningen vara helt frilagda. Då är det ingen fara (förutsatt att mätinstrumentet har tillräcklig impedans, vilket det till 99,9999999995% säkerhet har om det inte är trasigt).

Låter vetttigt, tillsammans med Ulf's länk så känner jag mig övertygad. Tar nog och mäter på eländet för att se att den verkligen är bra (men jag tror att så är fallet med tanke på det korrekta resistansen, precis i mitten av specat område, till skillnad från gamla)

Fast jag undrar fortfarande varför statorn har gått om det nu varken är farligt att mäta med öppen krets eller kortsluta den... men det kanske är kombinationer, lång och trogen tjänst med halvtaskig regulator och batteri etc.

Last edited:
Laddningsregulatorn kortsluter ju lindningarna för att hålla volten på lämplig nivå.

Schemat längre upp här i tråden visar ju arbetsättet.

Inom streckade linjen lådan så har man först likriktar dioderna - sedan tre tyristorer som kortsluter faserna mot jord så fort likspänningsidans spänningsnivå överstiger ett värde t.ex 14,2.

Det vanliga felet me regulatorer är att dom slutar att reglera spänningsnivån och ger ohälsosamma spänningar i systemet.
Ibland börjar dom att reglera för bra och knappt ge nån utspänning alls.

Vad du kan göra om du inte vill edga är att koppla in en annat batteri till mcen och driva allt på den.
Sen ha regulatorn lös men kopplad till generatorn och sedan ett fristående mc batteri och göra mätningarna frikopplade från mcen.

Men så känsligt är det inte - fick regulatorhaveri en gång men var tvungen att forsätta färden - jag hade spänningar på 16-18 volt men då kopplade jag på alla förbrukare - typ 300W - gasade upp i fart stängde motorn o ruyllade och gjorde stopp för att tömma batteriet så det kunde absorbera dom överspänningarna, yckades hålla systemspänningen på 15-16 volt fan va stressig färd.

Klockringaren skrev:
2672125 Laddningsregulatorn kortsluter ju lindningarna för att hålla volten på lämplig nivå.

Schemat längre upp här i tråden visar ju arbetsättet.

Bara jag som inte fattade riktigt vad den magiska boxen gjorde. Nu när jag läst en gång till förstår jag.

När man vet vad man letar efter är det ofta lättare att hitta och jag hittade schema för min regulator som ju har sex anslutningar till skillnad från dina bilder (och min gixer) som bara har fem. Verkar bara vara som dom har skillt mellan pluspol och last, i praktiken spelar det ju bara roll när tändningen är påslagen men gör det också lite lättare att testa, man kan ha separat testspänning på brun utan att blanda in spänning som även ligger på dioderna.

Ger också en förståelse för vad det egentligen är man testar i "Regulator Check", 33.4 i manualen i tidigare länk. Helt enkelt testar man så att tyristorerna inte kortsluter vid först ingen spänning, sedan vid normal spänning samt att dom slutligen faktiskt kortsluter vid för hög spänning (2*12 volt). Kanske självklart för er som kan men en liten "aha" när jag följde diagrammet och faktiskt förstod hur och än mer varför dom hade kopplat som dom gjorde.

Jättetack till både Klockringaren och Eldstorm som tog sig tid att hjälpa mig med detta och även ge mig insikt om den bakomliggande (kraft-)elektroniken. :yoparty

Bifogat

• Bild 022.jpg
    Bild 022.jpg
    81.6 KB · Visningar: 478
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!