powerjohan
Ogudaktig sporthojare
Hej. Nedanstående frågeställning gäller en Kawa ZZR-600 -91. Hoppas någon vänlig själ orkar läsa och hjälpa.
Efter att ha kört med taskigt anslutet batteri så gav min generator upp (levererade ingen spänning att tala om och lindningsresistansen var 20-50 gånger högre än den borde) och ny stator inhandlades på skroten. Då det är stor risk för att regulator/riktare går samtidigt så mätte jag upp enligt Haynesmanualens anvisningar och även den verkade trasig. Skroten gav mig schysst paketpris på båda så det beställdes och skickades.
Statorn verkar vara helt ok, men nya laddregulatorn ger samma mätfel som den gamla varför jag funderar på om den goda Haynes kan vara fel ute eller jag som tolkar den fel. Jag är lite rädd för att provköra då det står att man aldrig får köra utan batteri då stator och/eller regulator omedelbart går sönder. Har åtta dagars bytesrätt men t-o-r skroten är tio mil och jag vill helst inte reklamera något som i själva verket kanske fungerar.
Hanesmanual och kopplingschema här.
Det är testen på punkt 33.3 som jag försöker göra (se speciellt tabell 33.3b). Som jag förstår det så ska den när man mäter mellan y1/2/3(statorlindningar) och vit/svartlila (tolkar jag enligt kopplingsschema som jord resp plus) så ska det hela tiden bara leda åt ena hållet (likriktning?). Problemet är dock att jag får det inte att leda åt något håll, varesig på min gamla regulator eller på den nya. Men jag fattar inte vad reading "1/2 scale" betyder, skalan är ju 10 eller hundra ohm, lite skillnad om svaret ska vara 5 eller 50 ohm, än mer förvirrande när min andra hoj, en gixxer, ska ligga på 1-10 kohm, dvs tusen gånger så högt (lindningsresistansen ligger däremot i närheten av varandra). Ohmmetern (som för övrigt har nya batterier och får vettigt värde på statorlindningen) hoppar iof till med något mätvärde men ändrar sig sedan till oändlig resistans. Tolkar har "1/2 scale" fel eller har jag lyckats få två dåliga regulatorer?
Efter att ha kört med taskigt anslutet batteri så gav min generator upp (levererade ingen spänning att tala om och lindningsresistansen var 20-50 gånger högre än den borde) och ny stator inhandlades på skroten. Då det är stor risk för att regulator/riktare går samtidigt så mätte jag upp enligt Haynesmanualens anvisningar och även den verkade trasig. Skroten gav mig schysst paketpris på båda så det beställdes och skickades.
Statorn verkar vara helt ok, men nya laddregulatorn ger samma mätfel som den gamla varför jag funderar på om den goda Haynes kan vara fel ute eller jag som tolkar den fel. Jag är lite rädd för att provköra då det står att man aldrig får köra utan batteri då stator och/eller regulator omedelbart går sönder. Har åtta dagars bytesrätt men t-o-r skroten är tio mil och jag vill helst inte reklamera något som i själva verket kanske fungerar.
Hanesmanual och kopplingschema här.
Det är testen på punkt 33.3 som jag försöker göra (se speciellt tabell 33.3b). Som jag förstår det så ska den när man mäter mellan y1/2/3(statorlindningar) och vit/svartlila (tolkar jag enligt kopplingsschema som jord resp plus) så ska det hela tiden bara leda åt ena hållet (likriktning?). Problemet är dock att jag får det inte att leda åt något håll, varesig på min gamla regulator eller på den nya. Men jag fattar inte vad reading "1/2 scale" betyder, skalan är ju 10 eller hundra ohm, lite skillnad om svaret ska vara 5 eller 50 ohm, än mer förvirrande när min andra hoj, en gixxer, ska ligga på 1-10 kohm, dvs tusen gånger så högt (lindningsresistansen ligger däremot i närheten av varandra). Ohmmetern (som för övrigt har nya batterier och får vettigt värde på statorlindningen) hoppar iof till med något mätvärde men ändrar sig sedan till oändlig resistans. Tolkar har "1/2 scale" fel eller har jag lyckats få två dåliga regulatorer?