problem knackning xjr 1300

• Thread starter Thread starter t4
  • Start date Start date

t4

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2005
Hoj
dakota
min stackars yamaha xjr 1300, började knacka eller ticka, precis innan förra säsongen tog slut :va
någon som vet vad det kan tänkas vara ?????

ljudet kommer från högra sidan av motorn, främre delem!!!

t4 skrev:
min stackars yamaha xjr 1300, började knacka eller ticka, precis innan förra säsongen tog slut :va

Kolla ventilspel kanske? Eller gasa tills det rasar :tummenupp

t4 skrev:

Är ganska så säker på att det finns ett xjr forum nån stans där ute. Hittade själv ett för ca ett år sen när jag skulle hjälpa en med lite felsökning på en sådan hoj. Dock ej svenskt forum. Men sök lite så hittar du säkert nåt

Läckande avgaspackning, läckande avgasrör, löst/trasigt tändstift, läckande insug, trasig topplockspackning, taskigt justerade ventiler, slitna ventiler, brusten ventilfjäder, vevstakslager. Kolla igenom prylarna i den ordning jag gav förslag på.

andersbrink skrev:
Läckande avgaspackning, läckande avgasrör, löst/trasigt tändstift, läckande insug, trasig topplockspackning, taskigt justerade ventiler, slitna ventiler, brusten ventilfjäder, vevstakslager. Kolla igenom prylarna i den ordning jag gav förslag på.

tack, nu har jag denna dagen räddad... massa goa förslag,,, måste få igång den nu, snart vår juhhh :banana

Är det ett "lindrigt" tickande så kan det vara nåt du får leva med, mina FJ/XJR-motorer tickade/slamrade alltid från toppen, den ena började inte med detta förrän efter en 1000 mil sådär, kollade upp det till förbannelsen, men den SKA nog fan ticka lite.
Men det är klart, om det var nåt den började med helt plötsligt, och om det är mycket, så får man ju kolla upp det.

Har exakt samma symptom på min. Frågade 2 st olika verkstäder samt där jag köpte den. Kollade även på ett engelskt XJR-forum. Svaret var entydigt. XJR:en tickar och slamrar lite nästan alltid. Framför allt när den är varm. Tydligen helt normalt.
Min började med det efter ca 800-1000 mil. Har 2 st polare som också kör xjr. Deras låter likadant.

ajajajaj jaha då e det dödsdömt då :confused:
min har gått knappt 800 nu, men inbillar mig ändå att min e extrem (förhoppningsvis) vågar inte ens köra längre det smattrar o lever satan mellan benen :huvet
men den är inlämnad för det nu, får väll ett tele samtal i veckan..-.....

Det kan inte va kamkedja/kamkedjesträckare tro? Kan inte den motorn, men på många sitter den just på motorns högersida.

Det är kamkedja/kamkedjesträckare och några fjädrar som gör att det hörs,ingen fara.Ja prata med grabbarna på yamahacenter när ja hadde min xjr 1300 för min lät lika dant.Så det är bara att köra och se glad ut... :tummenupp

d e perfekt, då kan man vara lugn,, får ge pärlan lite extra kärlek när den kommer hem då bara,,,,,,,,

andersbrink skrev:

NU är dödsdomen fälld, ska hämta min lilla älskling imårn förmiddag,,
felet va att det läckte lite mellan cylinder o avgassystem,, en hylsnyckel där o dra åt, sen va det helt tyst sa mekanikern :tummenupp
konstigt, den lät exakt likadant med original systemet på? ,men men, hoppas nu den är tyst imårn,, ska bara få hem en liten lyskåpa med, sen är den helt redo för sessongen.......... :4skrika

t4 skrev:
NU är dödsdomen fälld, ska hämta min lilla älskling imårn förmiddag,,
felet va att det läckte lite mellan cylinder o avgassystem,, en hylsnyckel där o dra åt, sen va det helt tyst sa mekanikern :tummenupp
konstigt, den lät exakt likadant med original systemet på? ,men men, hoppas nu den är tyst imårn,, ska bara få hem en liten lyskåpa med, sen är den helt redo för sessongen.......... :4skrika

Nice med sådana fel.
Har själv haft hur många som helst. Blivit riktigt jävla trött på felsök mm, sen är det en så simpel sak som man inte ens har tänkt på för det är för "lätt" fel.

I och för sig så hade du ju svaret i det 3:e inlägget i denna tråd. Till och med det första han föreslog.
Hmm en jävel på att veta allt den dära Anders Brink :tummenupp

Last edited:
VaRvStopPEt skrev:
I och för sig så hade du ju svaret i det 3:e inlägget i denna tråd. Till och med det första han föreslog.
Hmm en jävel på att veta allt den dära Anders Brink :tummenupp

Ja, vad gjorde du i över en månad egentligen? Va va va?

10 minuter med en kall i ena handen och 10:ans ringnyckel i den andra och du hade mått så gött att du antagligen åkt ut och börnat utanför närmast högstadieskola direkCt... :hihi

Skämt åsido, så var det gött att det inte var värre! :)

Lugn skrev:
2001825 Ja, vad gjorde du i över en månad egentligen? Va va va?

10 minuter med en kall i ena handen och 10:ans ringnyckel i den andra och du hade mått så gött att du antagligen åkt ut och börnat utanför närmast högstadieskola direkCt... :hihi

Skämt åsido, så var det gött att det inte var värre! :)

för o va helt ärlig , så lade jag ner felsökandet o började bygga lite på utsidan så länge, behövde lite ny motivation :tummenupp

t4 skrev:
2098414 för o va helt ärlig , så lade jag ner felsökandet o började bygga lite på utsidan så länge, behövde lite ny motivation :tummenupp

Inte fel att ta ett steg tillbaka ibland och få ny inspiration. :tummenupp

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back