Problem i växellådan?

Foccan

Som en schäfer....
Gick med
21 Mar 2011
Hoj
R1
Har en Honda Hornet 600 -07 som jag funderar lite över. När jag växlar upp från 1an till 2an på högre varv så känns det som att man mer eller mindre slår i växeln, känns liksom inte riktigt naturligt. Förstår självklart att det är väldigt hög påfrestning vid lite högre varv men det sker inte när jag växlar mellan några andra växlar (2an och uppåt). Men eftersom jag är novis på det interna i en mc-motor så känner jag att jag måste fråga om detta är normalt och inget att oroa sig över eller om jag bör lämna in den och be någon ta en titt? Tack på förhand och behöver ni veta mera som jag inte funderat på att nämna så ställ gärna följdfrågor :) Tack på förhand!:tummenupp

Synkringarna kanske,, har den gått långt.

Eller så kanske den inte frikopplar som den ska, (kopplingen)

Nja, är det ens nå synkringar??

En del cyklar kan vara lite hård att få över friläget.. men du kan ju kolla upp kopplingen!

Tack för svar men jag tror att jag luskat ut vad det kan vara :) Det är troligtvis inte lamellerna(eftersom den bara är kärv mellan 1-2) och inte heller kopplingen eftersom då skulle den slirat mer(?). Men fått ett bra svar från en kille som ska kika lite på den imorrn så får vi se vad kalaset kan kosta, men lutar ut en relativt dyr historia rent jobbmässigt(något om nå gafflar som kan va böjda inne i motorn/växellådan). Men vi får se imorrn, när jag vet mer så kan jag skriva svaret här ifall någon vill läsa senare av rent intresse :)

Tack för svar ändå :)

Tack för svar men jag tror att jag luskat ut vad det kan vara :) Det är troligtvis inte lamellerna(eftersom den bara är kärv mellan 1-2) och inte heller kopplingen eftersom då skulle den slirat mer(?). Men fått ett bra svar från en kille som ska kika lite på den imorrn så får vi se vad kalaset kan kosta, men lutar ut en relativt dyr historia rent jobbmässigt(något om nå gafflar som kan va böjda inne i motorn/växellådan). Men vi får se imorrn, när jag vet mer så kan jag skriva svaret här ifall någon vill läsa senare av rent intresse :)

Vad jag kan förstå så blir det trögt/svårt att få i växeln om felet beror på en krökt gaffel. Du beskriver att det känns som att växeln smäller i vilket förmodligen är mkt vanligt. Prova med en annan olja är mitt tips.

Har en hoj från 97, när jag växlar upp från 1an till 2an klonkar
det till som fan.. Resten går i utan minsta ljud.. Antar att det
har lite oh göra med att man ska passera friläget.. (?)

Krökt skiftgaffel, 2ans drev

Alla hojjar som smäller och / eller klonkar när man lägger i 2an har en krökt gaffel :confused:
Kan t o m vara så enkelt som att kedjan behöver justeras.
Ibland hjälper det att ändra tomgången (oftast till något högre).
Finns mao lite att kolla INNAN man river motorn.

Mina tips:
1 Justera kedjan
2 Höja tomgången till ca 13-1400 varv
3 Prova en annan olja, gärna något tjockare än den som är i nu.

Tack för alla svar! Ska ut till en mek idag som ska få kila lite, ska ha alla möjligheter i åtanke! Tack

Synkringarna kanske,, har den gått långt.

Eller så kanske den inte frikopplar som den ska, (kopplingen)

Inga synkringar i den lådan inte. Väldigt ovanligt i en mc låda.
Rätt vanligt med klonk mellan 1an och 2an. Oljesort och hur spänd kedja man har påverkar. Är man säker på att det inte är detta så kan man fundera på skiftgaffel, drev osv.

Det va inte någon böjd gaffel eller så utan verkar va en vanlig sak bara på denna hojen :)

Inga synkringar i den lådan inte. Väldigt ovanligt i en mc låda.
Rätt vanligt med klonk mellan 1an och 2an. Oljesort och hur spänd kedja man har påverkar. Är man säker på att det inte är detta så kan man fundera på skiftgaffel, drev osv.

Gaffelsyndromen är ju när växeln hoppar ur.
Att det smäller mellan 1-2 är väldigt normalt.
Man kan prova att spänna kedjan det kan göra detta bättre, oljan är inte spec stor faktor i denna fråga.

Om det är kopplingen så är det pga av dålig frikoppling isf, dvs att kopplingen tjuvdrar/draggar, inte att den slirar. Men det felet kan du ju lätt kolla själv, ty om kopplingen tjyvdrar så smäller det minst lika mycket när man lägger i ettan från stillastående.

Gaffelsyndromen är ju när växeln hoppar ur.
Att det smäller mellan 1-2 är väldigt normalt.
Man kan prova att spänna kedjan det kan göra detta bättre, oljan är inte spec stor faktor i denna fråga.

Oljan har betydelse dock. Kan dock vara hur den får kopplingen att bete sig. Vid skeva skiftgafflar kan man få rätt mkt missljud vid växling som sådant. Haft 3 lådor med skeva gafflar nu så... en på min gamla fz och 2 på min nuvaranda gixxer. Det kan smälla till rätt bra ibland när inte växeln vill gå i riktigt.

Men du kan ju fortsätta att säga att jag har fel och det beror på något annat. Så brukar man ju dementera folks iaktagelser på det här forumet.

Oljan har betydelse dock. Kan dock vara hur den får kopplingen att bete sig. Vid skeva skiftgafflar kan man få rätt mkt missljud vid växling som sådant. Haft 3 lådor med skeva gafflar nu så... en på min gamla fz och 2 på min nuvaranda gixxer. Det kan smälla till rätt bra ibland när inte växeln vill gå i riktigt.

Men du kan ju fortsätta att säga att jag har fel och det beror på något annat. Så brukar man ju dementera folks iaktagelser på det här forumet.

Oj 3st växelådor, du kanske borde ändra körstil. :)
Uppenbarligen så var det inte fel på gafflarna.

Oj 3st växelådor, du kanske borde ändra körstil. :)
Uppenbarligen så var det inte fel på gafflarna.

Jag borde kanske det. Tänkte undercuta till denna lådan och eventuellt sätta quickshifter så att vi kan i viss mån utesluta mig. Nej det är ju inte det mest troliga att det är gafflarna. Men jag vill hävda att det KAN vara.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti