Problem att få till ÖD på KX250F

hellla

För nollvisionen i tiden!
Gick med
29 Apr 2005
Hoj
KX250F -06, RM-Z250 -08
Jag har bytt shims till ventilerna och försöker nu skruva ihop hojen igen. Har kommit så långt att jag ska montera kammarna, problemet är att jag kan inte få kolven att stanna i ÖD.

Jag gör som på denna bild men när det första strecket på svänghjulet närmar sig skåran i titthålet så börjar det gå lite trögt och när det andra strecket är vid skåran på titthålet så vill svänghjulet inte stanna där utan fortsätter att snurra ca 2 cm av sig självt.

Det känns som om jag spänner en fjäder som sedan skjuter iväg svänghjulet när det andra strecket på svänghjulet är i titthålet.

Hur ska jag göra för att få det andra strecket att stanna i titthålet?

freddexwing skrev:
2101908 Har du tändstiftet i så ta bort det.
Testa att hålla in dekompen.
/Fredde

Tändstiftet sitter i nu. Varför ska det inte sitta i?

Dekompen? Är det den där fjädern som sitter på drevet på avgaskammen?

hellla skrev:
2101931 Tändstiftet sitter i nu. Varför ska det inte sitta i?

för att kompressionen håller emot kolven, det är troligtvis den som gör så att din kolv åker iväg. :tummenupp

hellla skrev:
2101931 Tändstiftet sitter i nu. Varför ska det inte sitta i?

He he precis som phille sa, kolven komprimerar och det blir trögt och hackigt att dra runt spisen med stiftet borta pyser det bara ur och det går lätt att dra runt... :D

/Fredde

Copy, copy...

Jag stoppade ner en mejsel i tändstiftshålet och tryckte mot kolven och såg på det sättet att kolven var i ÖD. Men ändå så står strecken i titthålet 3-4 mm fel. Men hojen går ju att kicka igång så jag antar att jag fick ihop det rätt, den vill dock inte gå på tomgång. Jag bad en mera kunnig polare att ställa in tomgången men det fungerade inte ändå, han trodde att hojen tog tjuvluft någonstans eller att fuggen behövde bestyckas om.

När jag satte mig på hojen och skulle kicka igång den så var stötdämparen nästan stum så nu blir det mera jobb.

Tack för hjälpen!

Prova att plocka ur skruvmejseln så kanske tomgången kommer tillbaka?

NeMeN89 skrev:
2103633 Prova att plocka ur skruvmejseln så kanske tomgången kommer tillbaka?

Jag har Biltema mejslar, de är så billiga så jag köper en ny istället.

hellla skrev:
2104147 Jag har Biltema mejslar, de är så billiga så jag köper en ny istället.

Oftast är det två märken på svänghjulet ett för ÖD och ett för tändning.
Det första som kommer är för tändning det andra för ÖD.
Skruvmejsel i hålet är inte ett sätt att ta reda på ÖD, titta på markeringen, den stämmer.

/fredde

freddexwing skrev:
2104170 Oftast är det två märken på svänghjulet ett för ÖD och ett för tändning.
Det första som kommer är för tändning det andra för ÖD.
Skruvmejsel i hålet är inte ett sätt att ta reda på ÖD, titta på markeringen, den stämmer.

/fredde

Men om jag sträcker kedjan så att markeringen är i hålet och sen lägger på den på avgaskammen så kommer markeringen ännu mera fel i förhållande till skåran i titthålet.

Jag snackade med en erfaren hojmek och han sa att är strecken bara 3-4 mm fel och det blir ännu mera fel om jag flyttar kedjan ett kugg så borde jag vara i rätt läge.

Eller är det där med att hojen inte vill gå på tomgång en följd av att jag inte har fått till ÖD rätt?

hellla skrev:
Eller är det där med att hojen inte vill gå på tomgång en följd av att jag inte har fått till ÖD rätt?

Antagligen.
Markeringarna SKA vara rätt, jag har aldrig sett en hoj som inte har markeringarna rätt om prylarna är rätt justerade. Om din kamkedja är väldigt sliten så kan markeringen flyttas.
Markeringen ska vara rätt när allting inkl sträckare är monterat.
:)
/Fredde

freddexwing skrev:
2105098 Antagligen.
Markeringarna SKA vara rätt, jag har aldrig sett en hoj som inte har markeringarna rätt om prylarna är rätt justerade. Om din kamkedja är väldigt sliten så kan markeringen flyttas.
Markeringen ska vara rätt när allting inkl sträckare är monterat.
:)
/Fredde

Det där svaret vill jag inte ha. :hihi Hur många timmar går en kamkedja? De första 30 h gick den förmodligen ganska hårt, 30-40 h väldigt lugnt och nu har jag kört 5 h så 45 h totalt har den gått.

Problemet med tomgången berodde troligtvis på att varmstarten var dåligt smord så den släppte aldrig helt, det låg också en del grus i fuggen innanför där varmstartsvajern sitter.

Back