Privat eller trafikplugg?

mange_aa

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2007
Hoj
Ya
kanske postat fel :gnissla men då får någon mod flytta tråden :tungan

jag har nu tänkt att börja ta lappen (lätt mc). farsan tycker att jag ska gå i en trafikskola men jag tror det blir för dyrt. jag vill göra det privat, farsan har kortet och skulle kunna vara min handledare men han hinner inte för han är nästan aldrig hemma tidigare än 17.00. vad ska jag göra om jag vill ta det privat?

jag har ungefär 25-30 tusen att köpa hoj, ta kortet och köpa skydd. hur tycker ni erfarna att man ska lägga upp det?
jag tänkte skaffa tillståndet, köpa hoj och skydd och sen kanske fråga någon av farsans kompisar om nån kunde vara min handledare och sen plugga teorin själv hemma. tänkte att kortet skulle gå på ungefär 5 tusen, en cagiva mito för 20 och skydd för 5. realistiskt? :gnissla

Last edited:
Just varför tänkte du vänta med tillståndet tills dess att du köpt saker? :va

Det är för övrigt inte särskilt realistiskt. Det blir alltid dyrare än man tänkt sig när man ska hålla på med fordon och körkort. Alltid.

Privat alla gånger. Men hemma runt 17.00, solen går ner runt 22-23 och efter det finns det lysen att använda. Ser inte problemet?

Privat alla gånger. Men hemma runt 17.00, solen går ner runt 22-23 och efter det finns det lysen att använda. Ser inte problemet?

duscha, laga mat, diska, se på tv i några timmar:5sure, lägga sig 22.00 gå upp 05.00

snackade med farsan om att det skulle kosta skit mycket att gå via en trafikskola men han tror inte på mig som vanligt och tror en lektion kostar 400 :fatta!

finns det någon intensivkurs där teorin, risk1 och 2 är med för farsan tror det är med och jag har ringt runt till några och kollat på några hemsidor med har inte hittat någon intensivkurs med teori.

sen skulle det bli billigare och enklare om man åkte upp till dalarna och tog kortet där?

Cykel för 15, skydd för 10 .... Fräsigare båge kan du köpa senare. Kroppen är inte lika lätt att uppgradera

Mitt kk kostade 2500 privat, typ

Är du hyffsad i skolan räcker det med max 5 timmar i teoriboken så limmar du provet

Cykel för 15, skydd för 10 .... Fräsigare båge kan du köpa senare. Kroppen är inte lika lätt att uppgradera

Mitt kk kostade 2500 privat, typ

Är du hyffsad i skolan räcker det med max 5 timmar i teoriboken så limmar du provet

2500!!:jisses det måste varit något år sen för nu måste man ju gå risk 1 och risk 2, bara dom två kostar ungefär 3000

Alltså. Du måste inse att saker kostar pengar och tar tid. Jag ser inte heller problemet med att farsgubben kommer hem 17. Hur många här inne tror du övningskört dagtid under vardagar? Om du hellre sitter och kollar på TV några timmar så tycker jag du ska göra det. Ingen kommer trycka körkortet i handen på dig. Du måste ta tag i det själv genom att antingen få folk att köra med dig, eller så skramlar du fram pengar till körskolan. Så enkelt är det.
Det rör sig inte ens om ett problem, utan ett simpelt val.

Mitt körkort kostade dryga 10 000 kronor.
-Risk nr 1 = 750 kr
-Risk nr 2 = 1850 kr
-Teoriprov inkl transport till lokal = 500 kr
-1 st lektion för konbana(vilket du behöver) = 1200 kr
-Misslyckad uppkörning med egen hoj, inkl släphyra och bensin = 2000 kr
-Hyra hoj till nästa körning = 2400 kr
-Lyckad uppkörning med hyrhoj = 1500 kr

Totalt strax över 10 000 kr.

Last edited:
Alltså. Du måste inse att saker kostar pengar och tar tid. Jag ser inte heller problemet med att farsgubben kommer hem 17. Hur många här inne tror du övningskört dagtid under vardagar? Om du hellre sitter och kollar på TV några timmar så tycker jag du ska göra det. Ingen kommer trycka körkortet i handen på dig. Du måste ta tag i det själv genom att antingen få folk att köra med dig, eller så skramlar du fram pengar till körskolan. Så enkelt är det.
Det rör sig inte ens om ett problem, utan ett simpelt val.

vet att jag inte kommer få kortet i handen men tycker farsan borde hjälpa mig när han kan(vara handledare) och pengarna jag har har jag jobbat ihop i några år på renoveringar, småjobb och sparat nästan allt jag fått.
på helgerna åker farsan till landet så då kan han inte heller. får väll bli körskola och sen ligga och meka varje helg som det har varit med mopederna:huvet

Att köpa skydd för 5 är vansinne, bara en bra hjälm kostar 3 papp och uppåt. Min utrustning kostar över 20... Och tro mig, den dan det smäller är det värt varenda öre! :fakta Det har jag testat med många empiriska studier :huvet

Men att ta kortet privat är inga problem, framför allt teorin, den är hur enkel som helst att plugga in! Körningen kan ju vara knivigare, det vill till att din handledare vet vad han gör, och är en bra pedagog, men det brukar alltid gå att vaska fram nån som kan i bekantskapskretsen.

Fast den får du nog som sagt inse att allt har ett pris. Vill du ha ett hojkort så kostar det pengar och tar tid från tv-soffan. Vill du hellre glo på tv så kostar det dig ditt mc-kort.

Att köpa skydd för 5 är vansinne, bara en bra hjälm kostar 3 papp och uppåt. Min utrustning kostar över 20... Och tro mig, den dan det smäller är det värt varenda öre! :fakta Det har jag testat med många empiriska studier :huvet

Men att ta kortet privat är inga problem, framför allt teorin, den är hur enkel som helst att plugga in! Körningen kan ju vara knivigare, det vill till att din handledare vet vad han gör, och är en bra pedagog, men det brukar alltid gå att vaska fram nån som kan i bekantskapskretsen.

Fast den får du nog som sagt inse att allt har ett pris. Vill du ha ett hojkort så kostar det pengar och tar tid från tv-soffan. Vill du hellre glo på tv så kostar det dig ditt mc-kort.

tv jäveln kan jag vara utan. kollar aldrig på den endå:)

okej men tycker du att man ska ha hojen i garage? blir dom snodda lätt om man har den på gatan med några lås. snackar om en sport 125:a för runt 15 k

@ mergovingian
Jag tror mange aa menade att farsgubben hellre vill glo på tv, än att hjälpa sin son ;)

**

Men du Mange aa det kanske går, men du får du isf vara flitig som en myra. :)
Jag vet inte men det är alltid bra att satsa på ordentliga skydd, och 5000 kr är kanske lite i underkant, om du inte köper begangnat då.
Satsa iaf på att köpa en BRA hjälm, och en ny givetvis.
Prova dej fram i butikerna och beställ sedan en likadan, fast billigare från nätet.
Tex www.fcmoto.com är en känd sajt med mkt utrustning.
Ställ, ryggskydd och stövlar kan du säkert tjacka för en billig peng på Blocket.

Om din pappa inte verkar vara pigg att hjälpa dej är alternativet att be nån av hans vänner, som du själv nämnde, att hjälpa dej att vara handledare.
Din pappa kanske har en timme lr två över en helg annars, och kanske kan ta sig den lilla tiden att åka ut med dej en stund till en stor parkering där du kan öva lite konbana.

Ta tex 4 styckna petfalskor och fyll dem med lite vatten och ställ ut på parkeringen som låtsas-koner och kör runt och öva.
Farsgubben behöver bara sitta och titta på och kommentera lite.
I MC-handboken finns de banövningar du ska klara av utmålade och det finns t.o.m mått, så det är bara att överföra på parkeringen du övar.

Kolla igenom MC-boken och försök ladda hem ett sådant dataprogram med frågor, så du kan öva och lära dej medans du besvarar allt.
Det är bara att nöta, nöta, nöta.

När du känner dej lite säker på bascigrejerna ta och boka in en lektion för att stämma av lite hur du ligger till och dessutom få proffsfeedback på din kompetens.
Jag kan själv rekommenderaa St:Eriks trafikskola, superbra lärare där! :tummenupp

Jag tror nog tyvärr att du kommer spräcka din bugdet, för det är väl en ganska saftig avgift för dels körlektionerna och dels för att köra upp.

Kan du inte försöka att hitta en hoj för 15' istället, och lägga 7' på kortet och 7' på utrustning?

Hursom, hoppas det kommer gå bra och att din pappa tar sitt förnuft till fånga och hjälper sin grabb med lappen! :tummenupp

Last edited:
@ mergovingian
Jag tror mange aa menade att farsgubben hellre vill glo på tv, än att hjälpa sin son ;)

**

Men du Mange aa det kanske går, men du får du isf vara flitig som en myra. :)
Jag vet inte men det är alltid bra att satsa på ordentliga skydd, och 5000 kr är kanske lite i underkant, om du inte köper begangnat då.
Satsa iaf på att köpa en BRA hjälm, och en ny givetvis.
Prova dej fram i butikerna och beställ sedan en likadan, fast billigare från nätet.
Tex www.fcmoto.com är en känd sajt med mkt utrustning.
Ställ, ryggskydd och stövlar kan du säkert tjacka för en billig peng på Blocket.

Om din pappa inte verkar vara pigg att hjälpa dej är alternativet att be nån av hans vänner, som du själv nämnde, att hjälpa dej att vara handledare.
Din pappa kanske har en timme lr två över en helg annars, och kanske kan ta sig den lilla tiden att åka ut med dej en stund till en stor parkering där du kan öva lite konbana.

Ta tex 4 styckna petfalskor och fyll dem med lite vatten och ställ ut på parkeringen som låtsas-koner och kör runt och öva.
Farsgubben behöver bara sitta och titta på och kommentera lite.
I MC-handboken finns de banövningar du ska klara av utmålade och det finns t.o.m mått, så det är bara att överföra på parkeringen du övar.

Kolla igenom MC-boken och försök ladda hem ett sådant dataprogram med frågor, så du kan öva och lära dej medans du besvarar allt.
Det är bara att nöta, nöta, nöta.

När du känner dej lite säker på bascigrejerna ta och boka in en lektion för att stämma av lite hur du ligger till och dessutom få proffsfeedback på din kompetens.
Jag kan själv rekommenderaa St:Eriks trafikskola, superbra lärare där! :tummenupp

Jag tror nog tyvärr att du kommer spräcka din bugdet, för det är väl en ganska saftig avgift för dels körlektionerna och dels för att köra upp.

Kan du inte försöka att hitta en hoj för 15' istället, och lägga 7' på kortet och 7' på utrustning?

Hursom, hoppas det kommer gå bra och att din pappa tar sitt förnuft till fånga och hjälper sin grabb med lappen! :tummenupp

tack för tipsen:tummenupp men snackade igen med farsan och han är stenhård på att jag ska gå i en trafikskola:död. sen har jag inget garage att ha hojen i just nu. ska försöka fråga några som har hoj om dom skulle kunna ta med mig ibland men då måste jag också fixa garage så inte hojen blir stulen.

tack för tipsen:tummenupp men snackade igen med farsan och han är stenhård på att jag ska gå i en trafikskola:död. sen har jag inget garage att ha hojen i just nu. ska försöka fråga några som har hoj om dom skulle kunna ta med mig ibland men då måste jag också fixa garage så inte hojen blir stulen.

Stenhård? Jag tycker då att han verkar vara ett stort sjukt ego som inte ens kan hjälpa sin son lite när han både har tid och kompetens men hellre sitter framför tv...nä, fy fan! :mad:
Hade jag fan haft kids hade jag iaf inte ignorerat dem utan faktiskt sett glädje i att hjälpa dem att realisera deras dröm!!
Nä, nu blir ja jeflar irriterad... :gnissla

Stenhård? Jag tycker då att han verkar vara ett stort sjukt ego som inte ens kan hjälpa sin son lite när han både har tid och kompetens men hellre sitter framför tv...nä, fy fan! :mad:
Hade jag fan haft kids hade jag iaf inte ignorerat dem utan faktiskt sett glädje i att hjälpa dem att realisera deras dröm!!
Nä, nu blir ja jeflar irriterad... :gnissla

han säger att han inte har tid och är helt slut när han kommer hem, men sen är han också 60 år :tungan men tycker det är surt att han inte vill hjälpa till med något. har kört moppe i nästan 2 år och cross några gånger och det tror han räcker för att klara uppkörningen:D har mc-boken så ska ta med mig den och öva med moppen på några övningar som finns med i boken vid flaten eller något. eller är det en helt annan känsla med 125:a?
tror du man kan fråga här om någon kan ta med mig några gånger mot lite cash?

han säger att han inte har tid och är helt slut när han kommer hem, men sen är han också 60 år :tungan men tycker det är surt att han inte vill hjälpa till med något. har kört moppe i nästan 2 år och cross några gånger och det tror han räcker för att klara uppkörningen:D har mc-boken så ska ta med mig den och öva med moppen på några övningar som finns med i boken vid flaten eller något. eller är det en helt annan känsla med 125:a?

60 år är väl ingen ålder??! Jag tycker du ska ta och vänta tills fargubben blir sisådär 85+ och sitter där bräcklig med sin dåliga prostata och behöver din hjälp och skjuts till sjukan för att göra en biopsi...
Då kan du lite käckt svara;
-Sorry, farsan, jag har inte tid och det är massa på tv o sånt och deu då vau...
-Men det finns ju proffs som gör det för pengar, så ring ett taxibolag vettja och släng upp dina sista surt förvärvade slantar som du har utav din skitpension, för jag har då fan inte tid att dalta med dej...
:mad:

Nåja, nog sagt om den saken. :gnissla

Givetvis finns det personer på forumet som säkert inte har nåt emot att vara din handledare för en liten peng, så misströsta inte! :tummenupp

Föreslå lite bytesaffärer med honom. Du kan ju tvätta och serva bilen, klippa gräsmattan, städa eller fixa maten eller annat i utbyte mot att han hjälper dig.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman