Prisuppgifter att kitta ett chassie?

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Är lite nyfiken på vad de kostar att kitta upp ett standard chassi på en japs hoj typ r1 gixxer eller liknande.

en bakdämpare ligger ju på runt 8-14 000 beroende lite på modell.

styrdämpare brukar ju kunna gå att hitta från 3500 - 6000

men sen kommer ju detta med framgaffeln
vad krävs för å få så bra gaffel som möjligt men ändå prisvärt.
verkar ju finnas allt från hårdare fjädrar med annan olja, polerade ben, bort med änd stoppen till kompletta cartridge kitt eller helt ny gaffel i olika utföranden, RT, sbk wsbk etc.

vad kostar ett enkelt kit med hårdare fjädrar och polerade ben samt möjligen bortagna ändstopp. hur stor är skillnaden för en amatör.

har kikat lite på gixxer 03-06 eller r1 o4 å frammåt.
oftast ser man att de är mer chassikomponeneter utbygg på suzuki än på yamaha.

nån som har nåt tipps på mest prisvärda och även kan ge en liten hont om vad saker och ting kostar?

Om du inte har problem med fjädringen eller tänkt tävla så är det fullständigt å kasta pengarna i sjön. Det sitter bra grejer orginal på en japshoj om man mestadels använder den som gathoj.
Ska du börja köra rejsing så sikta på att köpa en bajk som redan utrustad med lite extragrejer.

Last edited:
Om du inte har problem med fjädringen eller tänkt tävla så är det fullständigt å kasta pengarna i sjön. Det sitter bra grejer orginal på en japshoj om man mestadels använder den som gathoj.
Ska du börja köra rejsing så sikta på att köpa en bajk som redan utrustad med lite extragrejer.

hojjen skall endast gå bana.
och tanken är väl träna mest och kanske köra erf nästa år. flyter de på bra så rookie 1000 kanske året där efter...

har letat efter hoj med vettiga grejer men svårt att hitta.. ville därför veta vad de kostar ungefär...och vad som är prisvärd för en rookie

ingen som kan ge en liten hint om iaf fram gaffeln. vad kostar stegen före cartridge kit?

är lite sugen på en k5a eller k6 som banhoj, men tycker redan k6an är lite ostabil på gatan jämför med min förra k2a och k4a... har iof inte röt inställningarna nånting på k6an. kanske blir bättre om man justerar in allt som jag gjorde med de andra hojjarna.
?

kanske räcker med endast hårdare fjädrar i gaffeln för å få den stabil, väger ju ändå 100 kg

ingen som kan ge en liten hint om iaf fram gaffeln. vad kostar stegen före cartridge kit?
Jo men visst kan jag det :)
Service inkl. tätningar och olja med rätt mängd och viskositet för dig.
Öhlins Kit med kolvar och shims.
Öhlins fjädrar.
Prislapp 6500:- monterat och klart av ett proffs på en K5/K6.

Jo men visst kan jag det :)
Service inkl. tätningar och olja med rätt mängd och viskositet för dig.
Öhlins Kit med kolvar och shims.
Öhlins fjädrar.
Prislapp 6500:- monterat och klart av ett proffs på en K5/K6.

de måste ju vara de mest prisvärda för en rookie? eller nybörjare som vill ha stabilare cyckel? Öhlins Kit med kolvar och shims? vad menar du med de? byter dom till öhlinstätningar, öhlinsolja öhlinsfjädrar då? men vad mer?

de som skiljer detta mot cartridge kittet är att du inte byter ventilmekanism och lock eller hur funkar de?

Last edited:
de måste ju vara de mest prisvärda för en rookie? eller nybörjare som vill ha stabilare cyckel?

de som skiljer detta mot cartridge kittet är att du inte byter ventilmekanism och lock eller hur funkar de?

Det som ingår i ett cartridge kit är mer eller mindre hela innehållet inuti gaffeln...

Men slösa inte pengar på det förrän du slåss i toppen på någon klass.

Du kan göra jobbet själv, köp gaffelfjädrar (1098kr), gaffelolja 95kr, tätningar (nån hundring), ta bort stopparna och köp slicks för pengarna du sparat :)

Det som ingår i ett cartridge kit är mer eller mindre hela innehållet inuti gaffeln...

Men slösa inte pengar på det förrän du slåss i toppen på någon klass.

Du kan göra jobbet själv, köp gaffelfjädrar (1098kr), gaffelolja 95kr, tätningar (nån hundring), ta bort stopparna och köp slicks för pengarna du sparat :)

har faktiskt inte tagit isär nån gafel nån gång. men ser inte så besvärligt ut?
bra tipps. de sista ett cartridge kit gör är mindre friktion i benen och känsligare inställnings möjligheter då antar jag?

sen är de dags för road and track gaffeln då är allt utbytt, sbk gaffel är som rt gaffeln fast finare grejer så fortsätter de så...

men så länge man inte tänker åka på nån högre nivå utan åker för de är kul men ändå vill ha stabil hoj så räcker igentlgien väl anpassade fjädrar med bra och rätt mängd olja?

bakdämparn då, vad gör man bäst för å få en sådan bra för in vettig peng? är de fjäderbyte där me eller är de hela dämparn som gäller?

Ett cartridge-kit till Gixxer kostar strax över 15000 kr utan jobbet. En hel gaffel kostar lite över 25 kkr. En bakdämpare standard kostar strax över 12000 kr. Styrdämparen kostar väl mellan fyra och sex tusen kr.

Mitt tips är att du köper slicks för pengarna. Du kommer otroligt långt med standardgrejjerna, särskilt om du inte ska tävla. Det som kan vara värt det är ju fjädrar till gaffeln, de kostar strax över tusingen, se till att du får till rätt vikt också. Tycker du att hojen är instabil är det antagligen för att du har för mjuka inställningar. Börja med att ställa in hänget först, kör ett par bandagar/träningar och testa. Träna körteknik. Det kommer du myyyycket längre på än nästan 50 000 kr fjädring.

bakdämparn då, vad gör man bäst för å få en sådan bra för in vettig peng? är de fjäderbyte där me eller är de hela dämparn som gäller?

Bakdämparna brukar vara det största problemet med standard prylarna, många är tyvärr för okänsliga när man ska göra fininställningar.

Jag hade satsat på en Öhlins eller Wilbers, båda är lika bra, fördelen med Wilbers är dom byggs på beställning efter förarens spec :)

är lite sugen på en k5a eller k6 som banhoj, men tycker redan k6an är lite ostabil på gatan jämför med min förra k2a och k4a... har iof inte röt inställningarna nånting på k6an. kanske blir bättre om man justerar in allt som jag gjorde med de andra hojjarna.
?

kanske räcker med endast hårdare fjädrar i gaffeln för å få den stabil, väger ju ändå 100 kg

Jag åker k5 helt standard sånär som på gaffelfjädrar.. den bottnade i inbromsningarna innan.
Jag är dock inte så snabb, kanske i mitten på r1000 om jag skulle få göra en kvalificerad gissning. Jag har aldrig känt att fjädringen har hindrat mig. Den enda anledningen till att det inte går så snabbare för mig är att jag är feg och behöver lite mer tid i sadeln för att åka fortare...
Visst skulle vägen dit kanske gå snabbare men öhlins runt om osv.. Men så länge jag inte upplever några större problem så lägger inte jag några pengar på det..
Jag skulle gissa på att du kommer långt med bara fjädrar...

Lustigt att så många åker årsmodeller K5, K6 osv.. Men vad kör ni för hojar?
Intruder? Bandit? Gsxr?
Själv kör jag gsxr 1000 k6 och en kittning för bankörning kostar hos stödämparexperten:

Kitning av gaffeln kostar 6.400 kr inkl nya fjädrar.
Stötdämpare bak kostar 12.200 kr

Vinter paket pris 16.000 kr.

Då är det inte värsta superbikekittet, Men ändå en kittning som funkar bättre på bana. Och en fjädering som är anpassad för min vikt. Visst är man sugen. Jag gjorde samma sak på min gml 00 750. Och det blev hästlängder i skillnad på hojen
Upplever själv hojen som för mjuk. Fel fjädrar för min vikt.
Har fundering på om det går att hitta hårdare fjäder till originalbakdämpare. Samt att bara byta fjädrar i fram.. och exprimentera med lite olika mängder olja mm.
Som några säger så klarar man sig ganska långt på orginal... om man inte väger 90+ Då kan pengarna vara värt investeringen bara pga att däckslitaget minskar...

Last edited:
första steget är väl att byta fjädrar...gjorde det på min gixxer1000 förra året det vart en jävla skillnad renovering bakdämpare+öhlinsfjäder1700:- fram ren+öhlinsfjädrar1500:-=3100 var värt varenda krona
nu på min 1000rr blir det en öhlinsdämpare bak å fjädrar fram. sen om jag är så snabb så jag behöver det är ju en annan fråga.

förresten vilka säljer Wilbers dämpare har sökt men hittar inget

SENSEI öhlinsfjädrar anpassad för din vikt kostar 1100fram 7-800bak

Last edited:
Jag åker k5 helt standard sånär som på gaffelfjädrar.. den bottnade i inbromsningarna innan.
Jag är dock inte så snabb, kanske i mitten på r1000 om jag skulle få göra en kvalificerad gissning. Jag har aldrig känt att fjädringen har hindrat mig. Den enda anledningen till att det inte går så snabbare för mig är att jag är feg och behöver lite mer tid i sadeln för att åka fortare...
Visst skulle vägen dit kanske gå snabbare men öhlins runt om osv.. Men så länge jag inte upplever några större problem så lägger inte jag några pengar på det..
Jag skulle gissa på att du kommer långt med bara fjädrar...

Även om man nu tror att man är feg, eller inte har kört så mycket, så är det stor skillnad att köra en hoj som är ordentligt uppsatt mot en som inte är det.
Första säsongen man kör kanske man inte riktigt förstår eller har den känsan.
Men när du kommer till ett läge där du tar i som fan, du bromsar sent, försöker hålla farten uppe, men hojen ändå driftar ut, eller så fort du slå på gasen så spinner det bak, och du tittar på lirarn framför som inte har nåt problem att åka tre sekunder snabbare än dig per varv... Så kan jag tala om att det inte bara sitter i hur du vrider på gasen eller var du bromsar, utan mer hur chassit uppför sig in mot kurvan, genom den, ur kurvan etc.

Sen behöver man kanske inte värsta öhlinskitten heller, det räcker ofta med fjädrar och en omshimsning av gaffeln, vissa hojar har ok bakdämpare och behöver inte byta, men de flesta behöver öhlins eller något annat bak.

Sen behöver man kanske inte värsta öhlinskitten heller, det räcker ofta med fjädrar och en omshimsning av gaffeln, vissa hojar har ok bakdämpare och behöver inte byta, men de flesta behöver öhlins eller något annat bak.
Jag är faktiskt benägen att hålla med här. Särskilt som de flesta av oss väger mer än idealpesonen fjädringen är gjord för.

Jag är faktiskt benägen att hålla med här. Särskilt som de flesta av oss väger mer än idealpesonen fjädringen är gjord för.

Fast orginalfjädern bak är ju anpassad för att hyfsat klara av passagerare också, så jag tror inte att det är självklart att standardfjädern är för mjuk.

så nu börjar de rulla in lite ideer. tackar.

de mest prisvärda för mig då som bara åkt en sesong och bara 80 mil på bana de är bättre fjädrar och olja i frramgaffel. eventuellet ett öhlinskitt med rätt skims och borttagna styrstopp?

vad gäller bak så kanske de fungerar med hårdare fjäder där eller är de bakdämparn som skall bytas.

med den setupen på en hoj har jag en hoj som är långt mycket bättre än mig i chassiet.? och räcker gott å väl å träna många mil på i sommar och även köra erf. Samt duger jag som förare så tar den mig utan problem ganska långt in i r1000 serien me.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...