Pris på mountainbike ?

  • Thread starter Thread starter s9d8as0vjk
  • Start date Start date

s9d8as0vjk

Guest
Vad ska man, mellan tummen och pekfingret, ge för en ny kontra beggad mountainbike som man bara ska ha för hobbybruk och cykla på grusvägar/stigar/skog. Gärna med stötdämpare. Inga värstinggrejer utan nåt som är helt funktionellt för ändamålet ...
 
Kan tipsa om Scott YZ-serien. Tror de räknas till "freeride" cyklar vad det nu innebär. Man kan iaf göra mycket kul på dem och trotts "vågad behandling" så har min hållit mycket bra! Tror den kostar 4000:- nuförtiden. Köp!
 
Annars är ju en beggad Cannondale F500 (med framdämpare) ett fint köp! Aluminiumram handgjord i USA och hyfsade V-bromsar. Har en som bara står och skräpar. PM:a mig vid intresse.
 
Köpte en cresent för 5000 :- förra året..aluram dämpare fram dubbelbottnade fälgar m.m 24 växlar funkar skit bra, är otrolig as skön att cykla på..har åkt på allt från asfalt till bmx bana och det håller :tummenupp
 
Alu ram har precis alla cyklar i år, utom dom som gör ett stort nummer av dyra lättviktstålramar.
Aluminiumramarna är betydligt billigare än stålramarna i år, det är stålbrist i världen, malmen kostar dubbelt mot i fjol...
 
Lånar tråden lite...
Jag har en gammal Miyata Skyrunner, någon som vet nåt om Miyata som märke? Bra eller dåligt?
Ramen är iaf i något komposit-material, skulle tippa på glasfiber eller dyl.? Den är iaf väldigt lätt och det är inte metall.
Är det lönt att fixa till den eller är det bara skräp?
 
Beffe skrev:
Lånar tråden lite...
Jag har en gammal Miyata Skyrunner, någon som vet nåt om Miyata som märke? Bra eller dåligt?
Ramen är iaf i något komposit-material, skulle tippa på glasfiber eller dyl.? Den är iaf väldigt lätt och det är inte metall.
Är det lönt att fixa till den eller är det bara skräp?

Det VAR en bra cykel, men tiden har sprungit ifrån den.
Det är klart, gillar du cykeln i övrigt så ska du behålla den, om den motsvarar dom krav du har, annars är dagens cyklar bättre i alla avseenden.

Jag ska se om jag hittar någon gammal broschyr på jobbet, när jag börjar jobba igen, men Miyata gjorde en del bra hojjar på den tiden...
 
GuW skrev:
Det VAR en bra cykel, men tiden har sprungit ifrån den.
Det är klart, gillar du cykeln i övrigt så ska du behålla den, om den motsvarar dom krav du har, annars är dagens cyklar bättre i alla avseenden.

Jag ska se om jag hittar någon gammal broschyr på jobbet, när jag börjar jobba igen, men Miyata gjorde en del bra hojjar på den tiden...

Aha, tackar!
Hm... Jo den är ok, men det går inte att höja styret så mycket tyvärr, när jag provade så smattrade det till i betonggolvet, då rasade det ut en massa kullager, fick väl dit (hittade) ca hälften av de :3freak Så där är ju glapp i styret satan i det, men det funkar hyffsat ändå.
Mina krav är väl egentligen bara att skiten håller för lite cykling i skogen (inget hoppande direkt) samt att ta mig till & från jobbet.
Angående åldern på cyklen så skulle jag tippa på att den är från -95 ungefär, köpte den av en kille -98, för en tusenlapp. Då hade han haft den "ett par år".
Hade du hittat broschyrer så hade det varit uppskattat!
Btw, hittade lite info om Miyata, handbyggda i Holland med japanska ramar, kan det stämma?
 
Beffe skrev:
Aha, tackar!
Hm... Jo den är ok, men det går inte att höja styret så mycket tyvärr, när jag provade så smattrade det till i betonggolvet, då rasade det ut en massa kullager, fick väl dit (hittade) ca hälften av de :3freak Så där är ju glapp i styret satan i det, men det funkar hyffsat ändå.
Mina krav är väl egentligen bara att skiten håller för lite cykling i skogen (inget hoppande direkt) samt att ta mig till & från jobbet.
Angående åldern på cyklen så skulle jag tippa på att den är från -95 ungefär, köpte den av en kille -98, för en tusenlapp. Då hade han haft den "ett par år".
Hade du hittat broschyrer så hade det varit uppskattat!
Btw, hittade lite info om Miyata, handbyggda i Holland med japanska ramar, kan det stämma?

Ehum...
Du plockade isär styrlagret när du skulle höja styret?
(lugn, du är varken den enda, första eller siste som gör det, det händer ofta)
Styret höjer man genom att lossa bulten uppe på styrstammen (ofta insex), muttrarna och grejorna nertill på styrstammen har bara till uppgift att hålla ihop styrlagret.
(med reservation för så kallade A-head styrstammar, som inte går att höja alls, men det är inte så troligt på en sådan gammal cykel)
Köp ett nytt lager dit och skruva ihop så funkar det igen.

Begagnade MTB är pest, man vet aldrig om kedja+krans är slut, nästan slut eller nästan nytt, grejorna kan se fräsha ut, men fungera skitkasst.
Blir det aktuellt med byte av kedja+bakkransar får du räkna med 700:- eller mer, behöver du nya framklingor får du lägga på 400:- eller mer på det...

Funkar cykeln bra när du har bytt styrlager så kör på! :tummenupp
 
Beffe skrev:
Lånar tråden lite...
Jag har en gammal Miyata Skyrunner, någon som vet nåt om Miyata som märke? Bra eller dåligt?
Ramen är iaf i något komposit-material, skulle tippa på glasfiber eller dyl.? Den är iaf väldigt lätt och det är inte metall.
Är det lönt att fixa till den eller är det bara skräp?
Den hojen stod man och dreglade över när man gick i högstadiet! Är det inte en karbonram på den?

Kommer ihåg att modellen ovanför i sortimentet (Elevation 10000?) kunde fås med 18 eller 24 karats "muffar" på ramen. Mumma!
 
Jag har också en hoj till salu för 8000:- Marzocchi z1 gaffel, magura hs33or, mavic f519 fälg bak på deore discnav, nokian gazzaloddi dual 2.3" däck, xt reglage o lite sånt godis.

en riktig fining :)
 
Kan någon tipsa om en bra NY MTB för ca 4000:- som lämpar sig bra i skogen/stigar ?

Var förbi intersport och kikade men deras märke Nakamura kanske bara är skräp ? Bättre alternativ i 4k-klassen ?
 
Mr B skrev:
Kan någon tipsa om en bra NY MTB för ca 4000:- som lämpar sig bra i skogen/stigar ?

Var förbi intersport och kikade men deras märke Nakamura kanske bara är skräp ? Bättre alternativ i 4k-klassen ?

Jag funderar på Scott P4 hos http://www.cykelspecialisten.se. Men eftersom jag inte vet så värst mycket om MTB eller Hybrider så undrar jag precis som dig.
 
Hmm jag har hittat en Panther PRO-XR 222 för 3999:- hos min lokala handlare. Är det ett bra köp eller är det bara skräp ?

Spec
Stötdämpare fram: Suntour M3010, adjustable, disc mount
Växlar: Shimano Acera 21 speed, revo shifter system
Bromsar: Tektro disc brakes, front + rear (mechanical)
Hjul: Aero double wall rim, alloy hubs, Cross tires V 36 Rapid, 52-559
Vikt: 14,5kg
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top