Pri på bränslekranen ?

moberg_87

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2011
Hoj
suzuki gsxr 750 w 1992
jag har en suzuki gsxr 750 w från 1992 och har en fråga ang. bränslekranen.
det finns tre lägen Res, ON och PRI och den vill inte starta när jag har den på on men om jag vrider den så den står på PRI så går den kalas.
så nu skulle jag vilja veta varför kan det vara så och vad betyder PRI?
mvh Rikard

On och Res är vacumstyrda, dvs den öppnar inte förren motorn skapar ett undertryck.

Pri (prime) är inte styrt utan då rinner det hela tiden.

Troligtvis trasig/lös vacumslang mellan insuget och kranen eller felande bensinkran, det brukar finnas repsatser till kranarna.

pri är öppet flöde för att kunna primea förgasaren om du tex kört soppatorsk nån gång. Så låt den inte stå på pri efter du stannat.

Du har en vacumkran som ska öppna och stänga sigsjälv med hjälp av vacum från insuget när motorn är igång på läge RES och ON. Så antingen är kranen kaputt eller så är det nåt fel med vacumslangen, kolla slangen först är ju enklast

PRI-läget är avsett att användas om hojen stått länge eller du kört soppatort.
Den innebär att bränslet fritt kan flöda från tanken till förgasarna.
I läge On o Res så styr undertryck från förgasarna via en slang din bränslekran.
I ditt fall så är vacumkranen kass, inte ovanligt.
Eller att slangen som kommer från ett av insugsrören
är inte ansluten/trasig.
Sist:mad:

När kranen står i läge ON släpper den bara bränsle ner till förgasarna om den får "sug" från dessa, dvs. när motorn roterar. Det brukar kallas vakuumkran och finns till för att bensinen inte ska rinna ner i motoroljan p.g.a dåliga nålventiler i förgasarna som gör att de flödar när hojen får stå ett tag.

Läge PRI står för prime, och kopplar bort vakuumventilen och låter bensinen flöda fritt ner i förgasarna. Om hojen har stått "torr" över vintern t.ex behövs det för att fylla systemet igen. Ditt problem verkar vara att vakuumventilen fastnat eller på något sätt inte får trycksignal. Det gåt väl att köra ändå bara du inte ställer hojen avstängd med kränen i läge PRI en längre tid.

edit: fan så långsam man är ibland... Men nu vet du iaf.:)

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick