Preskiberas nedslag på besiktning nånsin?

• Thread starter Thread starter sportbike
  • Start date Start date

sportbike

Guest
Frågar åt en kompis som fick nedslag och anmodan att besikta om hojen vid en poliskontroll på grund av buller.
1994.

Nu har hojen varit nerplockad sen dess, men är på väg att färdigställas igen.
Eftersom det är en över 30 år gammal HD så är den besiktningsbefriad, men frågan är då:finns anmärkningen kvar hur länge som helst?

är väl bara fordon av årsmodell 1950 och tidigare som är besiktningsbefriade.

Last edited:
är väl bara fordon av årsmodell 1949 och tidigare som är besiktningsbefriade.

Ja det är vad jag har hört också. Dock blir det skattebefriat efter 30 år så man spar väl 200kr om året. Besiktning är vartannat år för veteranbilar men det är det ju även för nya mc så där blir inte heller någon skillnad.

Hojen är besiktningsbefriad när den är 30 år, men 2an ligger kvar tills den är åtgärdad, och eftersom den var obesiktigad när den passerade 30-strecket måste den in på en helt ny besiktning innan den får köras.

Efter den besiktningen måste den inte besiktigas igen, under förutsättning att den blir godkänd givetvis :)

Hojen är besiktningsbefriad när den är 30 år, men 2an ligger kvar tills den är åtgärdad, och eftersom den var obesiktigad när den passerade 30-strecket måste den in på en helt ny besiktning innan den får köras.

Efter den besiktningen måste den inte besiktigas igen, under förutsättning att den blir godkänd givetvis :)

Är det så? källa? aldrig hört innan och på transporstyrelsens sida hittar jag bara:

"Veteranfordon
Fordon av årsmodell 1950 eller äldre behöver normalt inte kontrollbesiktas. De kan dock föreläggas om besiktning vid flygande inspektion. Observera! Befrielsen omfattar inte fordon som används i yrkesmässig trafik för personbefordran, för övningskörning i trafikskola, uthyrningsrörelse, transport av sjuka och skadade, utryckningsfordon, skolskjuts och bussar. "

Nej, senast vid 48 månaders ålder för ny hoj.
Sedan var 24'e månad i efvigheters efvighet!

Hojjar från 1950 eller äldre är besiktningsbefriade.

:mattias

00435207702.jpg

Så denna från 1951 kommer aldrig att bli besiktningsbefriad!
Bra tänkt! :huvet

/e

Källan är givetvis Bilprovningen. Svaret var 3 minuter och ett gratissamtal bort.

Konstigt. De om några borde väl veta? :va

Tänka sig att du snackade goja: http://www.bilprovningen.se/externt...7159317E0C1C30FCC12571730022346A!opendocument

Taget ifrån bilprovningens hemsida som skriver följande:
"Veteranfordon - fordon 30 år och äldre

När är det dags?
Personbilar, motorcyklar och
lätta lastbilar (max 3 500 kg)
som är 30 år eller äldre
besiktigas var 24:e månad
efter senaste kontrollbesiktning.
Även de fordon som
tidigare varit slutsifferstyrda
övergår vid 30 års ålder till att
besiktigas var 24:e månad.
Inställelsemånaden styrs av
föregående kontrollbesiktning oavsett
om en efterbesiktning skett senare.
"

Så svaret på trådskaparens fråga: Nej din kompis är inte befriad ifrån någonting :tungan

Det skulle jag knappast säga att jag gjorde. Jag svarade precis det jag fick veta av Bilprovningens kundtjänst.
Att snacka goja är inte samma sak som att förmedla info som man tar för givet stämmer.
Fast, källkritik är inte så dumt. Helpdesk, kundtjänst mm är väl knappast kända för att vara vare sig kunniga eller hjälpsamma? :rolleyes:

En liten korrigering, det är en -46:a, men anmärkningen ligger väl kanske kvar ändå?

En liten korrigering, det är en -46:a, men anmärkningen ligger väl kanske kvar ändå?

Då hänvisar jag till Klubbas inlägg:

"Veteranfordon
Fordon av årsmodell 1950 eller äldre behöver normalt inte kontrollbesiktas. De kan dock föreläggas om besiktning vid flygande inspektion. Observera! Befrielsen omfattar inte fordon som används i yrkesmässig trafik för personbefordran, för övningskörning i trafikskola, uthyrningsrörelse, transport av sjuka och skadade, utryckningsfordon, skolskjuts och bussar. "

Så hojens nedslag ligger troligtvis fortfarande kvar tills det är återgärdat hos besiktningen. Det din kamrat skulle kunna göra är att ringa till bilregistret och höra om hans hoj, säger rösten att hojen har belagts med körförbud så är det det som fortfarande gäller :tummenupp

1950 är ju den ålder som gäller fn. Det kommer säkerligen fortsätta att justeras. Jag har hört rykten om att den nya gränsen ska bli 1959.

Nej, senast vid 48 månaders ålder för ny hoj.
Sedan var 24'e månad i efvigheters efvighet!

Hojjar från 1950 eller äldre är besiktningsbefriade.

:mattias

00435207702.jpg

Så denna från 1951 kommer aldrig att bli besiktningsbefriad!
Bra tänkt! :huvet

/e

*/ ?>
Nyheter
Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Back