Premiärtur och murhpys lag.

Muppi

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
Thunderace 97.a
Preciiiiis som topic lyder.

Massa sol och + idag. Självklart fram med hojjen och nu kanske ni tänker, satan vad sen han är! Nu är saken den att jag bor ute i en by i norrland och senast igår så snöade det lappvantar här, för er skåningar så är det enorma snöflingor :P

Hursomhelst. Ner och skotta så dörren till förådet gick upp, allt gick bra med att få ut o he igång den.. Nästan otroligt bra! Det ska ju alltid jävlas på något sätt right?! Upp och slet på mig stället efter kort stunds febrilt letande av ryggskyddet. Fram med nya hjälmen (både hjälm och ställ är nytt).
Massa grus på vägen så jag tar det rätt lugnt, dock är "hjulspåren" grusfria om ni förstår hur jag menar ;) Detta är dock enbart inne i byn och en bit utanför bycentrum så är det helt rent på vägen. Jag åker över till andra sidan av byn(som delas av en sjö) och jag skrattar och skriker omvartannat med ett leende i hjälmen som vägrar lägga sig ;)

Efter massa mil så åker jag hem för att fixa hjälmkamera på hjälmen, sätter på den och åker en kort tur för att sedan kolla hur det blev. Eftersom jag enbart filmade asfalt så rättar jag till hur den sitter och medans jag gör det kommer en kompis in och säger att jag har punktering i framdäcket. Kul skämt tycker jag men farrsan går ut för att kolla och mycket riktigt.. Har fått pyspunka i framdäcket efter sista åkturen. Jäkla skit!

Inge mer åkande förän jag får tag på han som har verkstan så han kan plugga däcket. :(

Med tanke på rubriken trodde jag du kraschat. Men punka var ju inte så farligt. trisst ändå.

Muppi skrev:
Inge mer åkande förän jag får tag på han som har verkstan så han kan plugga däcket. :(
Ajajaj... du skrev "plugga däcket". Inser du hur tråden kommer att utvecklas? :hihi

69:an skrev:
2089736 Ajajaj... du skrev "plugga däcket". Inser du hur tråden kommer att utvecklas? :hihi

haha jag känner mig rätt trött och dum så jag har ingen aning :P

Jonte VSB R-T skrev:
2089735 Med tanke på rubriken trodde jag du kraschat. Men punka var ju inte så farligt. trisst ändå.

Tur att det inte blev värre försöker jag tänka, men då solen fortfarande skiner så är det småsvårt :)

kattcalle skrev:
2089823 Småregn....snö ute. Du är modig som vågar åka nu.

Vi hade strålande sol, +7 i skuggan och inte en snöflinga på vägen :) Det var inte alls någon fara att åka men jag tror inte veckan kommer bjuda på samma väder (iafall inte enligt smhi's hemsida)

ps. jag bor 10 mil från umeå (bjurholm, örträsk) och vi har inte haft en regndroppe här på hela dagen

Muppi skrev:
2090056 Är inte punkaspray dåligt? Det försöker iafall far banka in i huvudet mitt :confused:

Jo skit i punka sprayen. Lagningen du menar är att det borrar ur hålet och vulkar i en ny gummistav? Funkar kanon!

*DanTheMan* skrev:
2090067 Varför skulle det va det ??
Jag har kört med det ett antal ggr o det har funkat perfa varje gång :tummenupp

ojämn fördelning eller något sådant va argumentet han använde hehe :P

Dannez1000 skrev:
2090069 Jo skit i punka sprayen. Lagningen du menar är att det borrar ur hålet och vulkar i en ny gummistav? Funkar kanon!

ja precis sån lagning :)

Däckkrängare brukar hata punkaspray i alla dess former, eftersom det bara kletar ner allting, och det är inte helt säkert att det lägger sig jämnt i däcket heller. Det är endast till som en nödlösning fram till nästa däckkrängare. Dock har jag bestämt för mig att dom inte kan/vill laga däck som man har haft sånt där klet i.
Fast du gällde det ju att ha i kletet efteråt, vilket ju verkar vara ännu onödigare...

*DanTheMan* skrev:
2090232 Jag kränger mina däck själv o har inte vart med om nåt klet.Konsistensen har vart som grädde ungefär o har liksom runnit av däcket när man plockat av det.En annan sak som jag märkt är att punkaspray balanserar däck så in i helskotta bra.

så då kan de va värt o ta med på utlandsresan? :) Hur långt kan man köra på ett däck som haft punka och sen blivit lagat med punkaspray? Är det typ fåtal mil vi pratar eller håller det resten av en lång resa?

snö, jaja!
själv satt man ute o grillade(lagar mat över eld utomhus, för er norrlänningar med ständigt snö) idag!
sen tog man en runda med, o inte frös jag ett dugG!
nä tacka vet ja skåne! :banana

*DanTheMan* skrev:
2090232 .En annan sak som jag märkt är att punkaspray balanserar däck så in i helskotta bra.

balanserar? skämtar du heller, har precis motsatt erfarenhet av det men. Blir allid oblans tycker ja...

Muppi skrev:
2090786 så då kan de va värt o ta med på utlandsresan? :) Hur långt kan man köra på ett däck som haft punka och sen blivit lagat med punkaspray? Är det typ fåtal mil vi pratar eller håller det resten av en lång resa?

Det är olika, ofta funkar det väldigt bra faktiskt, så det funkar resten av resan lätt. Kan typ bli om det är ett lite för stort hål att du får pumpa varje dag. Men tar du med dej plugg så att du kan pluga däcket själv ifall du kör på någon större grej och sedan punkaspray så borde det inte vara några problem, vet dock inte hur det funkar på hoj riktigt då det är min erfarhet av bil bara.

Muppi skrev:
2090024 Vi hade strålande sol, +7 i skuggan och inte en snöflinga på vägen :) Det var inte alls någon fara att åka men jag tror inte veckan kommer bjuda på samma väder (iafall inte enligt smhi's hemsida)

ps. jag bor 10 mil från umeå (bjurholm, örträsk) och vi har inte haft en regndroppe här på hela dagen
SMHI :rolleyes:

skulle få 7+ idag... det landade på 15+, började med 12,5+ runt 11:00 när jag vaknade :rolleyes:

HumAnyt skrev:
2091088 balanserar? skämtar du heller, har precis motsatt erfarenhet av det men. Blir allid oblans tycker ja...

Det är olika, ofta funkar det väldigt bra faktiskt, så det funkar resten av resan lätt. Kan typ bli om det är ett lite för stort hål att du får pumpa varje dag. Men tar du med dej plugg så att du kan pluga däcket själv ifall du kör på någon större grej och sedan punkaspray så borde det inte vara några problem, vet dock inte hur det funkar på hoj riktigt då det är min erfarhet av bil bara.

Jag har jobbat med (mest bil) däck, punkasprej funkar ofta ganska bra PÅ SMÅ HÅL MITT I SLITBANAN på slanglösa däck eftersom slabbet slungas dit när hjulet snurrar.
Knepet är att blåsa i det och börja åka direkt, hjulet måste få snurra, sen får man fylla på med luft eftersom drivgasen till punkasprejen sipprar ut..
(det kan funka på slangdäck, men risken är att vätskan sipprar ut mellan däck och slang)

Obalans kan man få om en stor del av sprejen fortfarande är flytande och hojen får stå stilla, balans får man om däcket tidigare har varit statiskt obalanserat, vätskebalansering är en metod som används på stora däck.

Genomgående plugg som dras in från insidan ÄR EN FULLGOD LAGNING om inte däckets cord är skadad, då är ingen lagning fullgod.

Lagning av däck medels "kletigt snöre" som trycks i från utsidan är en temporär lagning som jag inte rekommenderar på MC, på ett av mina bildäck höll det i flera år.

Skulle jag ut på europasemester med hojen skulle jag ta med mig:
1. Punkasprej (självklart)
2. Repsats med "kletigt snöre" (kan funka, men kör försiktigt till närmsta däckverkstad)
3. Visa kort...

Ibland är enda alternativet att byta däcket, då gäller det att inse det.

(jag räknar med att ta fram hojen i morgon)

Last edited:
a_xc skrev:
2090822 snö, jaja!
själv satt man ute o grillade(lagar mat över eld utomhus, för er norrlänningar med ständigt snö) idag!
sen tog man en runda med, o inte frös jag ett dugG!
nä tacka vet ja skåne! :banana

haha kaxxa lagom :) Vi hade våran fina premiärgrillning för 2 veckor sen :P

GuW skrev:
2091252
(jag räknar med att ta fram hojen i morgon)

Hehe tack för infon. Jag ska byta däck innan jag åker men det är fortfarande 2 månader bort så byta nu känns lite overkill om jag kan laga det på något säkert sätt.

Har ni verkligen hojväder i umeå idag? Isåfall jäkla fusk.. här snöar det igen :brinnerup

Muppi skrev:
2091376 haha kaxxa lagom :) Vi hade våran fina premiärgrillning för 2 veckor sen :P

Hehe tack för infon. Jag ska byta däck innan jag åker men det är fortfarande 2 månader bort så byta nu känns lite overkill om jag kan laga det på något säkert sätt.

Har ni verkligen hojväder i umeå idag? Isåfall jäkla fusk.. här snöar det igen :brinnerup

strålande sol o dags att ut o köra!
ha de så fint i snön! haha

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey