Prata i mobiltelefon i bilen

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Diskussionen har varit uppe förr och nu är den åter aktuell igen.

Jag medger att prata i mobiltelefon kan distrahera en förare, men så kan även ett samtal med passagerare göra.

Med mina äldre telefoner har jag även skrivit SMS i bilen utan att det har påverkat min körning. Man anpassar sig givetvis efter situationen. På de äldre telefonerna gick det att skriva SMS utan att flytta blicken från vägbanan. Med IPhone är det inte lika enkelt. Där brukar jag vanligtvis inte skriva SMS. Går helt enkelt inte utan att äventyra säkerheten. Ett par korta ord på sin höjd som svar om det är akut.

Personligen tycker jag inte att det behövs något förbjud. Folk kan väl använda sitt sunda förnuft när de använder sina telefoner. Visar det sig att det är ett enormt säkerhetsproblem då får man väl ta upp frågan igen om ett förbud skulle vara aktuellt.

Om man pendlar med bilen är det rätt intressant vad folk gör. Jag har sett kvinnor fila på naglarna, män sitta och läsa morgontidningen. Ett antal som sitter och läser på sin laptop i passagerarstolen. Förundras vad mycket folk egentligen gör i sina bilar på väg till jobbet. Att det inträffar olyckor förvånar inte mig.

Lösningen på hela problematiken vore kanske att höja hastighetsgränserna och tempot i trafiken. Då tror jag folk skulle fokusera mer på att faktiskt köra bil.

Ett par artiklar i ämnet i dagens Aftonbladet.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7841829.ab

Jag har fått två bilar påkörda bakifrån av mobilpratare, så jag tycker att det kan vara förbjudet. Å andra sidan är Sverige ett av de trafiksäkraste länderna i världen, trots att vi är ett av få länder som tillåter mobilsamtal.

Eller så lär man folk att all form av distraktion där man tar fokus från vägen och körningen är av ondo.

Man kan samtala med en passagerare och samtidigt hålla blicken på vägen och båda händerna på ratten.

Man kan INTE läsa en text utan att ta blicken från vägen (Brailleskrift undantaget)

Man kan INTE prata i mobiltelefon utan att låsa upp en hand för att hålla luren.

Jag betvivlar att alla kan skriva ett SMS utan att ta blicken från vägen.

Man KAN prata i mobil via handsfree och ändå ha hyfsad, ej perfekt, koll på trafiksituationen. Man ligger då på ungefär samma nivå som om man samtalade med en passagerare.

Att folk skulle läsa tidningen/surfa på laptopen/sminka sig el. dyl. om man förbjöd mobilsamtal utan handsfree är inte en ursäkt för att pilla med telefonen.

Se det så här, hur många skulle sitta med en tidning bakom ratten? Ett fåtal, åtminstone ute i verkligheten utanför Stockholms bilköer.
Hur många sitter och babblar i telefonen hela tiden medan dom kör? Väldigt många är min högst ovetenskapliga observation. Dess skulle inte med automatik ta upp en tidning istället så vi skulle med ett förbud minska problemet med distraherade förare.

Jag tror inte att problemet med att tala i mobiltelefon avhjälps med handsfree. Det är själva djupet av samtalet som avgör hur distraherad föraren blir. En djup diskussion med en passagerare eller någon i andra änden av luren är precis lika farlig. Samma sak med stressade människor. De borde inte sitta bakom ratten alls. Många av de olyckor vi ser i trafiken beror på att de tänkt på allt utom att köra bil. Är man djupt insjunken i tankar är man ingen bra förare.

Jag tror dock inte att vi kan komma runt problemet med den mänskliga faktorn. Vi kan inte förbjuda samtal i bilen eller samtal med andra via mobiltelefon. Vi kan inte hindra folk från sin vardagliga stress att sätta sig i bilen och köra hem från jobbet, hämta barnen på dagis, laga mat, köra barnen till träning etc. Vi kan inte hindra folk från att sätta sig i bilen i sista minuten på väg till ett viktigt möte eller ett flyg som ska passas.

Hur många använder blinkersen ifall de sitter med telefonen i ena handen?

Mitt liv har troligtvis räddats ett par gånger för att bilister visat var de ska.

Alltid blinkers även om jag kör bil med en hand på ratten eller styr den med knät då får man plötsligt en hand till fri och kan använda blinkers utan problem. :D

Hur många använder blinkersen ifall de sitter med telefonen i ena handen?

Mitt liv har troligtvis räddats ett par gånger för att bilister visat var de ska.

Alltid blinkers även om jag kör bil med en hand på ratten eller styr den med knät då får man plötsligt en hand till fri och kan använda blinkers utan problem. :D

Då är det typ du och... ja, du som gör det i hela Sverige. :tummenupp

Finns många som inte blinkar trots de inte pratar i telefon. En ovana de säkert fått genom att prata i telefon. Kanske.

Skulle vilja se dig köra i en rondell och styra med knät. Gärna på avstånd. :hihi

Skulle vilja se dig köra i en rondell och styra med knät. Gärna på avstånd. :hihi

Skulle nog inte välja att styra bilen just i en rondell. Många bilar jag haft kan man sätta knät under ratten och foten stabilt i golvet. På så vis kan man hålla kursen stabilt om man behöver få en extra hand fri. Går även bra att styra bilen med små rattutslag utan större bekymmer om vägen svänger något. Tror inte att detta är något man lär ut på körskolan direkt, men det går att köra förhållandevis säkert om man bara håller uppsikt och väljer sina tillfällen rätt. Säkerheten går före allt annat.

"Med mina äldre telefoner har jag även skrivit SMS i bilen utan att det har påverkat min körning."

Jag tror snarare sanningen är att du överskattar din förmåga att köra bil och messa samtidigt.

• Gilla
Reaktioner: ft
Du får det att låta som jag inte gjorde annat än att köra bil och skriva SMS samtidigt, men du har antagligen rätt. Under vissa omständigheter är man givetvis en sämre förare om man samtidigt skriver SMS, byter radiofrekvens, lägger vattenflaskan tillrätta etc. Gäller alltså att man är uppmärksam på vilket tillfälle det är lämpligt att göra den här typen av sysslor. Kontentan är att jag tror inte att ett förbud nödvändigtvis kommer att göra vägarna säkrare då det finns mycket annat man gör i bilarna som distraherar förarna minst lika mycket om inte mer givet situationen.

"Med mina äldre telefoner har jag även skrivit SMS i bilen utan att det har påverkat min körning."

Jag tror snarare sanningen är att du överskattar din förmåga att köra bil och messa samtidigt.

Tror mycket ligger i hur duktig man är att hantera sitt fordon och att kunna göra en riskbedömning.
Det är grunden oavsett om man pratar med medpassagerare, telefon, växlar, tittar på kossan i hagen eller sitter o messar etc.

Det finns de som aldrig skulle ha fått körkort, bara att titta på TV3program.

Du får det att låta som jag inte gjorde annat än att köra bil och skriva SMS samtidigt, men du har antagligen rätt. Under vissa omständigheter är man givetvis en sämre förare om man samtidigt skriver SMS, byter radiofrekvens, lägger vattenflaskan tillrätta etc. Gäller alltså att man är uppmärksam på vilket tillfälle det är lämpligt att göra den här typen av sysslor. Kontentan är att jag tror inte att ett förbud nödvändigtvis kommer att göra vägarna säkrare då det finns mycket annat man gör i bilarna som distraherar förarna minst lika mycket om inte mer givet situationen.

Jag tror du skulle bli förvånad om du visste hur mycket sämre förare man faktiskt blir av dylika bisysslor. Grejen är att du aldrig vet säkert när det kan dyka upp något som kräver din fulla uppmärksamhet (och reaktionstid/sträcka) som bilförare. När man fipplar med radion tar det 2 sekunder att höja ljudet, ett mess är inte skickat i en handvändning oavsett om du kan göra det utan att ta blicken från vägbanan eller ej.

Det är dessutom stor skillnad på att prata mobiltelefon/messa och att konversera med en passagerare i bilen.

Ser dagligen bilister i sthlm som kör och snackar/pillrar med sin lur. Det är uppenbart att de inte har mer än hälften av sin uppmärksamhet på vägen. De vinglar, kör mitt mellan två filer, håller konstiga avstånd, blinkar inte, missar när trafiksignaler slår om etc etc.

Det är en annan sak om man sitter på motorvägen där det går spikrakt och inte finns nån annan distraherande trafik, men i stadsmiljö?

Headset. Och släng det här jädrans messandet i väggen. Det förstör vårt sociala land. Och snart slutar väll folk prata med varandra också.

Sen i städer tycker jag det ska vara förbud på telefon samtal(om ej i headset(Företag måste ju prata ibland när de åker)). Sen var jag och den jag åker med på praktiken (bärgare) vara nära på att drämma in i en Cab SAAB automat som en blondin satt i och körde och prata i telefon. Notera också att hon hade väjningsplikt och vi var så nära så hon borde ej åkt ut.

Håller med dig där. I stadsmiljö eller tät trafik på motorvägen bör man fokusera på trafiken och det som händer runt omkring en.

Skillnad om det är typ en tom motorväg. Då är det ju inte jätte stora faror för andra liksom.

Jag pratar i telefon när jag åker hoj ibland :tuttar. Dock med Headset

Last edited:
Prata i telefon när man kör bil är väll det minsta problemet? Det bökiga börjar när man har ett fullastat släp bakom bilen, pratar i telefon, skriver anteckningar och samtidigt kör i en rondell.... Konstigt att man klarar det när man i vanliga fall har svårt att tugga tuggummi och gå samtidigt ? ;)

Jag tror du skulle bli förvånad om du visste hur mycket sämre förare man faktiskt blir av dylika bisysslor. Grejen är att du aldrig vet säkert när det kan dyka upp något som kräver din fulla uppmärksamhet (och reaktionstid/sträcka) som bilförare. När man fipplar med radion tar det 2 sekunder att höja ljudet, ett mess är inte skickat i en handvändning oavsett om du kan göra det utan att ta blicken från vägbanan eller ej.

Det är dessutom stor skillnad på att prata mobiltelefon/messa och att konversera med en passagerare i bilen.

Tror vi alla känner till att våran reaktionsförmåga försämras enormt mycket om vi har fokus på annat när vi kör bil. Man måste bedöma när det kan ske säkert. Så säkert det går att bedöma för givetvis kan det alltid hända något oförutsett. Ett djur kan springa ut på den öde landsvägen, man kan få punktering, eller bilen kan på annat sätt bli obrukbar. Har man 100% fokus på bilkörningen vid dessa händelser så ökar nog chansen att man ska klara det om man är psykiskt förberedd för det.

Tycker det kvittar om man pratar i tel eller i tel via headset av nått slag.. det som är farligt är ju sms osv när man faktiskt inte ens tittar på trafiken..

Tycker det kvittar om man pratar i tel eller i tel via headset av nått slag.. det som är farligt är ju sms osv när man faktiskt inte ens tittar på trafiken..

Blinkar du vid varje filbyte och då du ska svänga trots luren i handen?

För övrigt: Finns det någon idag som INTE har handsfree till sin telefon? :confused:

Man KAN prata i mobil via handsfree och ändå ha hyfsad, ej perfekt, koll på trafiksituationen. Man ligger då på ungefär samma nivå som om man samtalade med en passagerare.

Det kunde man ha trott, men det stämmer inte. En passagerare är med i trafiksituationen och har förståelse för att man plötsligt blir tyst när man påbörjar en omkörning, samt håller oftast tyst själv i det läget.

Den man pratar i telefon med kommer att fortsätta babbla även när trafiken grötar ihop sig, och man kommer att känna en press att hålla samtalet igång på ett helt annat sätt än man skulle med en passagerare. Därför distraherar även en handsfree avsevärt mer än att prata med en passagerare.

Såg någon undersökningen de hade gjort på något universitet? En clown i stor röd peruk hade cyklat omkring på en enhjuling. Sedan frågade de folk om de hade sett något särskilt de senaste minuterna. De flesta hade såklart sett clownen... utom när de specifikt frågat de som pratade i telefon när clownen passerade. Där hade en väldigt stor andel inte sett någonting.

Kort sagt, de som kör bil och pratar i telefon är så distraherade att de sannolikt inte skulle lägga märke till en clown på enhjuling. Trafiksäkert... jo tjena. Hur ofta hittar man inte folk som inte fixar att hålla hastigheten eller avstånd på motorvägen och som vinglar fram och tillbaka, bara för att se en nalle i handen på dem när man kommer närmare?

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon