Praktiklön på Ericsson, eller jobba gratis?

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Detta är ju naturligtvis väldit OT men jag vet att här inne finns ju kunskaper som är enorma även utanför motorvärlden.

Imorgon ska på en intervju för att eventuellt få en praktiplats på Ericsson. Jag behöver ha 6 mån. praktik för att få ut mitt fullständiga betyg. genom bekanta har jag nu fått möjlighet att få komma på en intervju och sen om det går bra osv. få praktisera där.

Nu vet jag dock inte vad man kan begära att få i lön/ersättning. Nån här som har nån erfarenhet av nåt liknande?

Är praktik detsamma som gratis arbetskraft? :va

Jag hoppas på att detta ska vara en väg in i "rätt" branch för min del. Men ska man säga upp sig från sitt arbete, för att få en praktik, ta lån o sen inte ens veta om det ger nåt mer!? Detta då med förutsättning att man kanske inte får nåt betalt.... Jag känner mig vilsen men vill gärna ha lt tips o råd om hur det kan/brukar gå till vid sånna här tillfällen.

Enm enormt tacksam Mark för svar

EDIT: Jag har en tvåårig data-IT-elektronik ing. utb. läst data på gymn. och nu har jag en fast anställning som yrkeschaufför.

Så som jag förstår det så är praktiken en del av din utbildning?

I sådana fall kan du begära tjänsteledigt under tiden,ger förvisso ingen lön men du har ju kvar din fasta anställning.
Sen har jag inte en aning om vad som är brukligt när det gäller Ericsson,men på min arbetsplats så betallas det lön/ersättning beronde på ålder,utb och nytta för företaget dvs en åttondeklassare som jobbar med att packa varor tjänar/får mindre än en tjej som håller på med en utvärdering av företagets kostnadsbild för sin magisterexamen osv.

Men tyvärr är ju det oftast så att företaget uppfattar det som gratis arbetskraft.Så vida det inte gäller väldigt speciell kompetens.

Långa farbron skrev:
Så som jag förstår det så är praktiken en del av din utbildning?

I sådana fall kan du begära tjänsteledigt under tiden,ger förvisso ingen lön men du har ju kvar din fasta anställning.
Sen har jag inte en aning om vad som är brukligt när det gäller Ericsson,men på min arbetsplats så betallas det lön/ersättning beronde på ålder,utb och nytta för företaget dvs en åttondeklassare som jobbar med att packa varor tjänar/får mindre än en tjej som håller på med en utvärdering av företagets kostnadsbild för sin magisterexamen osv.

Nja, min skola är/var ju lite speciell. Det är nämligen upp till oss själva att fixa en 6 mån. erf. som har med utbildningen att göra. jag har mao inte rätt att låna pengar från CSN.

har hört att folk som har gjort såna ex. jobb för Ericsson (har jag för mig) fick betalt för varje högskolepoäng som ex.jobbet bestod av. Nu ska ju jag inte göra nåt ex.jobb utan bara praktisera där.

Klart som fanken att du ska ha betalt för din praktik! Det är förvisso inga jättelöner, men i min bransch (Pluggar till civ.ing Väg och Vatten) så har man iaf 80-90kr/tim och uppåt beroende på hur längt man kommit med utbildningen.

Chris Ash skrev:
Klart som fanken att du ska ha betalt för din praktik! Det är förvisso inga jättelöner, men i min bransch (Pluggar till civ.ing Väg och Vatten) så har man iaf 80-90kr/tim och uppåt beroende på hur längt man kommit med utbildningen.

Det var skönt att höra/läsa.

jag har pratat i tfn med killen som jag ska träffa imorgon. frågade då om det var nåt speciellt jag skulle ta med mig. Då sa han -Nej, om de är betyg elelr likande så behöves inte det. De är ju inte nån anställningsintervju :(

80-90 kr/tim går ju dock att leva på! Hoppas att du har helrätt :tungan

Känner en kille som ska bli snickare.. han praktiserar nu och får 65:-/h :rolleyes:

Jag har mer betalt och ingen som hellst utbildning

Edholm skrev:
Känner en kille som ska bli snickare.. han praktiserar nu och får 65:-/h :rolleyes:

Jag har mer betalt och ingen som hellst utbildning

Ja det är ett långsiktigt tänkande du har,men vad händer när han är färdigutbildad och du fortfarande tjänar samma? :va

Långa farbron skrev:
Ja det är ett långsiktigt tänkande du har,men vad händer när han är färdigutbildad och du fortfarande tjänar samma? :va

Ja, vad händer?

Snickaren kanske inte ens får nåt jobb och startar eget efter ett tag.
Kanske går det så kasst för honom att han måste jobba svart för att det ska gå runt.

Under tiden har Edholm en fast säker tjänst.

Det är inte sagt att man får jobb direkt bara för att man är färdigutbildad.

Mavve skrev:
Ja, vad händer?

Snickaren kanske inte ens får nåt jobb och startar eget efter ett tag.
Kanske går det så kasst för honom att han måste jobba svart för att det ska gå runt.

Under tiden har Edholm en fast säker tjänst.

Det är inte sagt att man får jobb direkt bara för att man är färdigutbildad.

Eller så går det bra för honom när han startar eget och han kör lite svart vid sidan om och höjer sin lön avsevärt,plus att han smyger in en del av sina levnadskostnader i företaget tex telefon,bil,bensin osv och lever ett riktigt gott liv.

Men med tanke på vilken brist det är på hantverkare så är det väl inte troligt att han skulle få jobb. :7peta

Sen att ha en fast tjänst betyder ju inte att man har en trygghet i dagens läge.

Som snickare har man ganska låg lön i början av lärlingstiden, den ökas dock efterhand och när du är fullbetald efter 6000 timmar kan du räkna med en grundlön på ca 120-140kr/timmen och att tjäna uppåt 200kr/tim på ett ackordsjobb är inte ovanligt. Även lärlingarna har procent på ackordet.

Ganska intressant att se skillnader i löner hos folk.. en del har ju sanslöst mycket så man bara kan bli avundsjuk :brinnerup

och 80-90 kr/h när man praktiserar.. och du kallar det dåligt? hehe... så har vi vanliga människor som servar andra människor :p
Och då tycker man 90 kr/h är grymt bra!

.. och snart ska man till jobbet och få utskällning för att kunderna inte kan läsa extrapris-skyltarna... eftersom det är mitt fel att det inte står som de vill att det ska stå.... sånt kul får man stå ut med :p

Chris Ash skrev:
Som snickare har man ganska låg lön i början av lärlingstiden, den ökas dock efterhand och när du är fullbetald efter 6000 timmar kan du räkna med en grundlön på ca 120-140kr/timmen och att tjäna uppåt 200kr/tim på ett ackordsjobb är inte ovanligt. Även lärlingarna har procent på ackordet.

På den tiden jag var målarlärling typ tidigt 80:tal var det 6800 timmar som gällde innan man fick göra sitt gesällprov.
Då var ingågnslönen för en lärling 42,5 i timmen.

Chris Ash skrev:

Många snickare gör som min pojkvännen har gjort: åker till Norge och arbetar!

Får ut omkring 16 000 sek efter skatt varannan vecka!!!!
Bor gör man på bygget!!!, nackdelen är ju resorna och att man är borta en längre period!. Kort vecka =mån-tors/fre.
Lång vecka 12 dagar, ledig 10, varierar från bygge till bygge.

Edit: Han var hemma under lågsäsongen och fick ut mer i A-kassa än vad jag får ut på en heltid inom den svenska sjukvården

Jag var också tungen att ha teknisk praktik i min utbildning, fast bara sammanlagt 12 veckor. Sommaren 2001 fick jag en pratikplats på en kartongfabrik (SCA), lönen var hela 69kr i timmen i grundlön!!... (skiftarbete fick upp lönen lite). Eftersom det räknas som teknisk praktik så kan man ju inte få så mkt lön tänkte vi stackars praktikanter och tackade gladeligen ja...

Det visade sig dock att vi praktikanter ersatte ordinarie personal över sommaren, alltså var det ett sommarjobb (en praktikant ska inte ersätta någon utan är bara där för att "lära" sig). Vi gick till facket och fick upp lönen till normal sommarjobbslön! Säkert hela 76kr/h eller nått sånt, kommer inte riktigt ihåg... Jaja jag fick min pratik till slut (och faktiskt även examen! :) )

Hoppas att det gick bra!

jag går som praktikant och jag tjänar mer än 100 kr i timmen
Plus att jag får min utbildning gratis
kan inte bli mycket bättre :banana
mvh Hanky

Hanky skrev:
jag går som praktikant och jag tjänar mer än 100 kr i timmen
Plus att jag får min utbildning gratis
kan inte bli mycket bättre :banana
mvh Hanky

å vad är du för typ av praktikant? :3freak

tjosan!

Idag var jag där, det gick ganska bra. Var massa nervös, fan hör det till åldern? Förr var man ju aldrig nervös, senast var för min uppkörning för mc, xoå toknervös. Inte som när man tog B-kort för 5 år sen inte.

jaja, morgonen började med en rejäl mardröm, jag rånade ett systembolag, snodde 4-5 st skitdyra vinflaskor o sprang sen iväg med vakterna i haserna. sen trodde jag att jag hade försovit mig till mitt jobb. Nrä jag då var på väg till jobbet kom jag på att jag ju skulle på intervju idag, fan att allt skulle hända på samma dag. Tills jag insåg/vaknade, kom på att jag ju är ledig var måndag o jag hade gott om tid till Ericsson.

väl där pratade vi om min utb. o liknande saker, om 3G avdelningen osv. Allt verkar hel reko. Jag kommer att få nån ersättnming för detta, men han visste inte hur mkt. Återkommer om det senare i veckan.

Har man rätt att kräva tjänsteledigt för att fullgöra sin tidigare utbildning? Ja, att få ledigt i 6 mån för att få göra sin praktik. det borde inte alls vara nåra problem att ersätta mig på min arbetsplats så jag hoppas verkligen at chefen är snäll mot mig!

tjo o tjim, nu ska ja sova. Imorrn är de ju nämligen tisdag och därmed jobb 06.10 ! :4skrika

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back