Praktik plats/frågor (Elektriker)

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Tjena. Vecka 14 jag ska gå ut på 8 veckor APU som det så vackert heter. Men min skola gör mig nervös när dom inte har fixat platser än så jag hade tänkt leta lite själv, Sen fick jag höra att två i klassen kommer få lön under sin praktik för att motivera dom att göra ett ordentligt arbete och kanske börja där efter studenten.
Det lät ju väldigt bra, kan erkänna att jag inte är så hel tänd på idén om att jobba 8 veckor grattis, dels för att jag faktiskt utför ett arbete dels för att jag går 10 000 minus för att jag inte kan jobba på kvällar och den lediga dag jag haft, eftersom det sammanfaller med att jag flyttar ut är det extra känsligt.

Men framför allt hur bär jag mig åt för att få åka med en service-elektriker? Platserna skolan fixar är uteslutande larm som är roligt men jag vill gärna få vana och behörighet för annat också. Eller najja vprör på byggen och proppa upp kabelstegar, inget ont om det och jag vet att man gärna sätter lärlingar på skitarbeten och att det beror mest på en själv men lite stimulans för hjärnan dödar inte..

Last edited:
Det är nog svårt att lägga fram det där på ett bra sätt.

Bra praktikanter som hamnar på bra ställen belönas av bra arbetsledare, men det visar sig först efteråt.

Ett som är säkert är att chansen att få stålar i handen ökar om du praktiserar hos någon som tar betalt direkt i handen, det är nog jävligt svårt för ett stort företag att betala ut lön åt någon som inte är anställd/behörig.
(det ska registeras på lönekontoret, skapas en tillfällig anställning, betalas skatt och sociala avgifter osv)

"Luriga Bosses El och hembränt" brukar ha en separat kassa med pengar som staten har litet inflytande över....

Men det är godtyckligt om du får betalt där med.

Jag tror inte du ska stirra dig blind på att få ersättning/lön under den korta tiden det gäller.
Lägg fokus på att hitta ett bra företag och sug in så mycket som möjligt istället. Om du gör bra ifrån dig så ökar ju dina chanser till lärlingsplats efter studenten, och det är ju det som är det viktiga :tummenupp

Att "hota" med att man gör ett bättre arbete om man får betalt är skitdumt.

Man ska alltid göra sitt bästa!

Jo självklart kommer jag göra så bra arbete jag kan vart jag än hamnar dels för att jag troligen kommer försöka få lärlingsplats där dels för att det betyget är avgörande dels för mit betyg i många kurser dels det framtida arbetsgivare tittar på, dom flesta struntar nog i att jag har mvg i naturkunskap om jag va slö på apun.

Det är nog svårt att lägga fram det där på ett bra sätt.

Bra praktikanter som hamnar på bra ställen belönas av bra arbetsledare, men det visar sig först efteråt.

Ett som är säkert är att chansen att få stålar i handen ökar om du praktiserar hos någon som tar betalt direkt i handen, det är nog jävligt svårt för ett stort företag att betala ut lön åt någon som inte är anställd/behörig.
(det ska registeras på lönekontoret, skapas en tillfällig anställning, betalas skatt och sociala avgifter osv)

"Luriga Bosses El och hembränt" brukar ha en separat kassa med pengar som staten har litet inflytande över....

Men det är godtyckligt om du får betalt där med.
Där sa du något vettigt! Kruxet är väll att många små företag drar sig för att anställa men det är ju bara fråga. Jo min förra apu lyckades smusla ut en mindre summa till mig när jag sluta eter 5 veckor och dom var väldigt nöjda med mig men eftersom det var ett larmföretag och jag vill ha vana/behörighet för elinstallationer först så letar jag ett elinstallatörsföretag.

Last edited:
Det enda du kan göra är att vara intresserad, göra ditt bästa och KOMMA I TID! Hos oss får de flesta praktikanter lön och chans att jobba på loven om de besitter dessa egenskaper samt lyckas lära sig nått men det visar sig ju först vid avslutad praktikperiod. Praktiken är ju egentligen bara en observation från elevens sida, men man brukar ju få utföra arbeten ändå.

Det enda du kan göra är att vara intresserad, göra ditt bästa och KOMMA I TID! Hos oss får de flesta praktikanter lön och chans att jobba på loven om de besitter dessa egenskaper samt lyckas lära sig nått men det visar sig ju först vid avslutad praktikperiod. Praktiken är ju egentligen bara en observation från elevens sida, men man brukar ju få utföra arbeten ändå.
:Bugar Precis den sortens svar jag fiska efter.
Jo men om man inte fyller dom kriterierna finns det ju ingen anledning att premieras.

Är väl bättre att hamna på en bra praktikplats där du lär dig något, istället för att hamna på ett ställe där du bara får utföra negerjobb. Kunskap är värt mer än fikapengar.-

Är väl bättre att hamna på en bra praktikplats där du lär dig något, istället för att hamna på ett ställe där du bara får utföra negerjobb. Kunskap är värt mer än fikapengar.-
Helt klart! (Tror jag ändrar första inlägget för det här blev fel..)

Helst av allt skulle jag vilja åka med en service-elektriker men jag har aldrig hört om en praktikant/lärling som har fått det, men fick jag det skulle jag strunta i att jag får svårt att betala hyran (flyttar ut i maj så det är där skon klämmer)

Sök hos dom lite större företagen så du får en chans att testa på byggen,service,industri osv.

Det ska inte vara några problem för dig att få åka med en servicekille, gjorde det själv på bägge mina praktiker och hos oss vet jag att det händer ibland. Uttrycker du viljan för det så tror jag få företag nekar dig.

Det ska inte vara några problem för dig att få åka med en servicekille, gjorde det själv på bägge mina praktiker och hos oss vet jag att det händer ibland. Uttrycker du viljan för det så tror jag få företag nekar dig.
Fasen va trevligt ringer runt för fullt just nu.

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back