Power Valve funderingar

emret93

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2014
Ort
Mora
Hoj
99 Suzuki GSX-R 750
Kikar lite på olika Power Valve springs och är nyfiken på att prova och se hur karaktären kommer att förändras, finns 3st olika fjädrar. Gäller en KTM SX 250 2T.

Sen tycker att det kommer en del (för mycket?) 2T olja vid avgaskröken och runt avgasmekanismen och ljuddämparen när jag ligger på väldigt höga varv.

Kan det ha med Power Valve att göra?
Blandat med 2.5% Castrol POWER 1 Racing 2T.
 
Blir det gubbdreggel gasar du för dåligt och/eller kör fel bestyckning (fett).
 
Jag skulle inte köra 1.5% jag tycker även att 2% är i minsta laget, jag tycker 3% brukar vara lagom. Inte så att motorerna skär direkt vid 2% men man ser tydligt att slitaget ökar så man får köpa fler kolvar istället.

Det har dessutom visat sig ge mer effekt med lite högre oljeblandning.
 
Blir det gubbdreggel gasar du för dåligt och/eller kör fel bestyckning (fett).

Upplever att det är när jag faktiskt gasar på bra/ordentligt som det "spottar ur sig" vid röret och blir små svarta prickar från oljan på cylinder som jag antar kommer från avgasportarna.
Får kolla bestyckningen
 
Kan vara läckage i vevaxeltätningen så att den suger in transmissonsolja, då kan det blå mycket oljekladd.

Om det skulle vara så, är det något som tar skada av det?

Har även kollat huvud- och lågfartmunstycke båda är mindre än det som är rekommenderat i manualen och tycker ändå det är för svart/mörkt på tändstift. Läckage i vevaxeltätning kan ju förklara oljekladdet dock.
 
Om det skulle vara så, är det något som tar skada av det?

Har även kollat huvud- och lågfartmunstycke båda är mindre än det som är rekommenderat i manualen och tycker ändå det är för svart/mörkt på tändstift. Läckage i vevaxeltätning kan ju förklara oljekladdet dock.
Växellådan då möjligtvis om det går så långt att den blir tom på olja.
Jag tror att chansen är ca 100 gånger större att problemet sitter bakom styret...
 
Växellådan blir nog inte tom, det fylls ju på med bensin från andra hållet, men den smörjer ju dåligt så resultatet blir väl detsamma. :tungan

Man får ju inte glömma att på 2t blir det ALLTID olja i avgasröret.
 
Nej tomt blir det knappast men 97% bensin smörjer nog liite sämre..
 
Om man kör för lugnt med tvåtaktsolja som har hög flampunkt så kladdar det rejält,, många racingoljer har hög flamtemp för att ge bra skydd på höga effektuttag och kör man då på lägre varvb och pådrag blir de mycket rök och oljeklägg. Om man kör lite lugnare vinner man på att köra marin båtmotorolja. Marin tvåtaktsolja förbränns vid lägre förbränningstemp så man slipper mycket avgaslukt och den smörjer bättre på låga varvtal vs racing olja. Många enduroåkare kör båtmotorolja av denna anledning.
 
Man kan inte påstå att castrol power 1 ar en hogteknologisk olja det är exakt samma som gamla TTS o den är konstruerad på 70 talet.. castrol finns ej som foretag dom blev uppköpta för dryga 10 år sedan och handlar olja som biltema.. vem gör billigaste batchen denna gången på det reseptet vi köpte.
 
Ställ bestyckningen exakt som det står i manualen från KTM den är jättebra. Sen ser du till att blanda oljan exakt lika varje gång dvs med mätcylinder och inte höfta ur flaskans gradering.

Sen lär du dig köra ordentligt så cykeln inte bara går på förhöjd tomgång.

När det är gjort kan man börja leta fel.
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top