Power commander

Goofy

Hög fart spar tid
Gick med
5 May 2008
Hoj
ZX 10 2010
Hejsan ! Är ute efter en PC 5 till en zx 10, har hittat en för 2632 :- på E-bay
i mitt tycke inte ett speciellt bra pris eller är det de ?
Kan det finnas någon som har ett tipps på en bra handlare ?

Mvh

PS gärna luftfilter också

Är tyvärr lite samma sak som med Ackra-rör, kostar vad det kostar, pga god prissättningskontroll från tillverkare.. :crash

du får väl ge runt 3500 för PC5 här i sverige så 2600 är bra pris.

Jag köpte min PCIII av en handlare här i svedala för 2500 när listpriset låg på 3500, så nog går det att hitta skapliga affärer här hemma om man letar lite och har lite flyt.

Beställde precis en PCV + Autotune = 586$ inkl frakt och bankavgifter (de tog inte kort, blev banköverföring) från Hard Racing.
PCV = 269$
AutoTune = 219$
Frakt + bankavgift = 98$

Så 2600kr för PCV (inkl frakt?) är inte så farligt dyrt. :tungan

Beställd precis en PCV + Autotune = 586$ inkl frakt och bankavgifter (de tog inte kort, blev banköverföring) från Hard Racing.
PCV = 269$
AutoTune = 219$
Frakt + bankavgift = 98$

tull och moms?

Återstår att se, dock så skriver de ner "invoice value" till lägre summa (frågde om det och det var ok för dem).
Har precis beställt den så det tar ett litet tag att få hit sakerna, pengarna ska komma fram till dem
först med.

Återstår att se, dock så skriver de ner "invoice value" till lägre summa (frågde om det och det var ok för dem).
Har precis beställt den så det tar ett litet tag att få hit sakerna, pengarna ska komma fram till dem
först med.

okej, ja det är mycket bättre att skriva ner summan ist för att kryssa gift, då brukar dom öppna paketet och hitta ett kvitto och så får man betala fullt men när man skriver ner priset t.ex jag köpte xenonljus för 240$ då skrev bom ner till 59$ så jag bara betalade typ 160kr i tull o moms:)

Beställde precis en PCV + Autotune = 586$ inkl frakt och bankavgifter (de tog inte kort, blev banköverföring) från Hard Racing.
PCV = 269$
AutoTune = 219$
Frakt + bankavgift = 98$

Du skulle ha laggt pengarna på en riktig bänkning i stället för det där autotunskräpet bara ( min åsikt )

Du skulle ha laggt pengarna på en riktig bänkning i stället för det där autotunskräpet bara ( min åsikt )

Oroa dig inte, ska in på bänk med sen. :tummenupp

Autotune är inte till för att ställa in hela PCV, den är till för att hålla inställningarna inom de värdena man har ställt in PCV på genom att finjustera under körning.

Oroa dig inte, ska in på bänk med sen. :tummenupp

Autotune är inte till för att ställa in hela PCV, den är till för att hålla inställningarna inom de värdena man har ställt in PCV på genom att finjustera under körning.

Det funkar inte så , Tro mig

Autotune är inte på något sätt att förväxla med " closed loop " det vill säga en öppen korrigering som en smalbandssond är satt att göra i området kring lambda 1 ( A/F 14,7 ) Dett gör alltså den sond som sitter standard på en Mc

Lambda 1 har inte att göra på en räjsmotor ( Mc motor ) detta är aldeles för magert , Man blockerar således denna funktion med o2 eliminatorn

Autotune som dom så vacker kallar det ska då alltså med en bredbandssond mäta A/F och genom en egen måltabell
skriva statestik till en Korrigeringstabell

Detta skall sedan godkännas och apliceras utav operatören , Detta låter ju helt förträffligt i TEORIN och i den DIGITALA världen

Ett flertal parametrar gör dock detta till nästan en omöjlighet , En motor är långt ifrån digital i sitt uppförande

Motortemp , BRÄNSLETEMP , Accpumpsanrikning är 3 utav dom huvudparametrar som gör livet surt för Autotunen

Tidsfaktorn ( fördröjningen ) Uppmätt värde tills den ska veta var korrigeringen skall ske är en annan väl så knepig part

Allt detta har den inverkan att den så kallade korrigeringsmappen börjar " ocilera " Överkompensera

Visst är man utav proffesortypen och har tillgång till all denna Indata och kan skriva programmet kring detta

Att aplicera så kallade " PID faktorer" så kan det funka i TEORIN

En annan faktor jag glömt att nämna är " trottelläget " detta måste hålla EXAKT för att korrigeringarna skall skrivas till rätt tabell

Märk väl att lastcellerna i orginal ECU och i PC5 INTE överensstämmer

I ett standallone (Aftermarket system ) så kan alla dessa parametrar kontroleras betydligt bättre

AUTRONIC som jag kör mycket har faktisk som en av dom få fått detta att funka hyggligt

Men även här så granskas och accepteras förändringarna MANUELLT , Alltså inte Autotune i den bemärkelsen

EXTREMT viktigt är det även här att hålla alla motorparametrar så konstanta som möjligt , Annars har man en bränsletabell på " glid " så att säga

Det vill säga att om man går tillbaka och gör om en låglast efter att ha gjort hela tabellen så får man nya korrigeringar

( beror på ICKE konstanta förhållanden )

Detta ser man även mycket väl då man kör dynojets " Tuninglink " Det gäller att veta hur mycket det glider och kompensera därför

Krångligt Jaaa hhmm jo man blir aldrig fullärd

Men att tro att vanliga Mc åkaren skulle kunna bemästra detta , Vad tror ni själva?

Mvh Peter

Last edited:
Lambda 1 har inte att göra på en räjsmotor ( Mc motor ) detta är aldeles för magert , Man blockerar således denna funktion med o2 eliminatorn

Misstror inte din kunskap i ämnet och visst om man nu vill få ut mer än vad tillverkaren har satt som mål från fabrik så är det säkerligen korrekt att rucka på lambda 1. Men med tanke på att det idag säljs motorcyklar med ca 200hk och för den delen bilar med 500hk och mer därtill som förmodat har lambda 1 i de cykler och/eller förhållanden där det ställs dom kraven. Sen om man måste bortse från det för att få ut dom där +10hk och således feta på bränsleblandningen något för att fulmappen ska ge något resultat må så vara, fast om det blir så mycket mera "räjsmotor" än tillverkarens original som klarar alla kraven vette tusan =0)

Misstror inte din kunskap i ämnet och visst om man nu vill få ut mer än vad tillverkaren har satt som mål från fabrik så är det säkerligen korrekt att rucka på lambda 1. Men med tanke på att det idag säljs motorcyklar med ca 200hk och för den delen bilar med 500hk och mer därtill som förmodat har lambda 1 i de cykler och/eller förhållanden där det ställs dom kraven. Sen om man måste bortse från det för att få ut dom där +10hk och således feta på bränsleblandningen något för att fulmappen ska ge något resultat må så vara, fast om det blir så mycket mera "räjsmotor" än tillverkarens original som klarar alla kraven vette tusan =0)

Det jag menar är att en MC motor ÄR i det närmaste en räjsmotor

Dessa går INTE alls bra runt Lambda 1

Detta har till stor del med att göra att den extrema portningen med stora raka kanaler och i det närmaste obefintlig kortradie och avsaknande utav avsmalning över sätet ( venturi ) gör att bränsle / luft blandar sig dåligt

Detta gör att fönstret för hur magert man kan köra krymper radikalt

En HD med förgasare blandar rejält mycket bättre och kan köras riktigt snålt utan att tappa moment

Biltoppar med skitfula kanaler och tvära kanter lika så

Hojar , Stora kanaler hög uteffekt = dålig gashastighet och dålig blandförmåga ( preparation ) gillar fetare blandning

Man riktigt hör på motorn hur den gillar fetare blandning , Inte minst så kan man få dom att varva 2 - 3 tusen mer på samma lastläge

Det simpla upplägget på insprutningen gör också att Lambda varierar en hel del pga bränsletemp och andra kringparametrar gör även att man måste köra ännu lite fetare i grunden för att hamna rätt i "koridoren" när det blir varmt

Dessa går INTE alls bra runt Lambda 1

Ja det där är överkurs för mig men en original 1000-räser går ju inte direkt dåligt får man väl ändå anta..?

I vilka cykler de måste gå förhållandevis snålt för att klara diverse avgascert och annat humbug är förvisso lite oklart men nog lägger de väl ner en del jobb på det med bibehållen körbarhet och hållbarhet. Sen med fria händer utan miljöaspekten, inte tillverkarens vardag m.a.o., går det naturligtvis att trolla lite och göra en fulmapp jämförelsevis =0) Jag är glad för förbättrad körbarhet, läs känguru original, men att söka enbart effekt med filter, slipon och fulmapp är en smula komiskt, räjsmotor eller ej. Går hojen bra och som ett troll original så är det ju det som är imponerande med tanke på alla krav den lever upp till för att få säljas.

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025