Power Commander

Orange Coast

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda
Jag har lite funderingar på att skaffa en power commander. Jag har hört att den ska göra så att hojen går jämnare samt att vridet ska bli bättre.

Dock så är jag inte så kunnig på området.

Vad exakt gör en power commander och är det bortkastade pengar för mig att köpa den då jag inte är så kunnig?

Jag har en Honda VFR800 från 2004.
 
En Power Commander i sig gör just ingenting....

Det är en liten låda som du kopplar in på elsystemet , så att du kan optimera bränsleinsprutning o i vissa fall tändsystem , beroende på hur mkt "lull-lull" som du har plockat på hojen , typ avgassystem , luftfilter , portning av topp , etc....

För att utnyttja powercommandern fullt ut , behöver du upp med hojen i bänk , så att de kan justera den där...
 
En Power Commander i sig gör just ingenting....

Det är en liten låda som du kopplar in på elsystemet , så att du kan optimera bränsleinsprutning o i vissa fall tändsystem , beroende på hur mkt "lull-lull" som du har plockat på hojen , typ avgassystem , luftfilter , portning av topp , etc....

För att utnyttja powercommandern fullt ut , behöver du upp med hojen i bänk , så att de kan justera den där...

Ok där ser man. Jag har Micron slip-on på hojen samt K&N luftfilter. Att köra en färdig programerad map gör inte så stor skillnad eller? Man bör bänka den alltså?
 
Visst, en std-mapp för ungefär din hoj gör ju säkert nån skillnad, men det blir långt ifrån bra. Det enda rätta är att köra den i bänk!
Jag löft över mitt kn-filter, helsystem och PCII från min förra hoj till min nya (exakt likadana hojar). Min nya gick som ett lass skit, effektkurva som ett alplandskap :huvet Men efter en sväng i bänken så gick den som ett troll, mycket snygg å fin effektkurva :tummenupp
Så bara för att det är lika på pappret så blir det inte alltid lika i verkligheten :fakta
 
Jag har lite funderingar på att skaffa en power commander. Jag har hört att den ska göra så att hojen går jämnare samt att vridet ska bli bättre.

Dock så är jag inte så kunnig på området.

Vad exakt gör en power commander och är det bortkastade pengar för mig att köpa den då jag inte är så kunnig?

Jag har en Honda VFR800 från 2004.


I vissa fall görcommandern nada men i vissa fall gör den nytta.

Jag monterade en pc3 på min gixxer och slängde på powercommanders egen orginalmapp för gixxer1000.

Jo dra på trissor vilken skillnad det blev i botten och mellanregisteret.

Dock så går den ju ganska fet vilket innebär avgasknallar osv.
 
Ok, så bänka måste man göra också. Hur mycket kostar det? Det är ju trots allt redan en ganska stor kostnad med bara power commandern. Tycker ni som gjort det att det är värt det?
 
Last edited:
I vissa fall görcommandern nada men i vissa fall gör den nytta.

Jag monterade en pc3 på min gixxer och slängde på powercommanders egen orginalmapp för gixxer1000.

Jo dra på trissor vilken skillnad det blev i botten och mellanregisteret.

Dock så går den ju ganska fet vilket innebär avgasknallar osv.
Jasså, du fick stor skillnad på din hoj...
Jag märkte ingen större skillnad på min trots att den är bänkad och inställd efter just min hoj..
Mycket märkligt...
 
Jasså, du fick stor skillnad på din hoj...
Jag märkte ingen större skillnad på min trots att den är bänkad och inställd efter just min hoj..
Mycket märkligt...


Jag tycker också det..

Jag var på en mcfirma idag här i västerås och snackade med dom.

På vissa hojar så är orginalconfigen ställt så snålt att man via typ powercommanders egen orginalmapp vinna mycket på låg och mellan registret.


Tog även upp din hoj som ett exempel med din micronpipa ( han som bänkar har en likadan ) och han har kört sin i 3 olika bänkar.
Ava och mc varuhuset stockholm och i sin egen bänk.
Bakhjulseffekten pendlade mellan 163-169 och detta beror ju mycket på lufttemp och bänkens config.

Dock så skilljer även hojarna beroende på hur dom är inkörda mellan 10-18 kusar på slangen.


Men som han sa så ska man märka en relativ skillnad på en bänkad/mappad hoj.
Och enligt honom så tyckte han att om du inte märkte av någon skillnad från orginal så tyckte han att du ska gå tillbaka.
Får då har kanske pc3 inte laddat mappen ordentligt.
Vilket händer tyvärr alltför ofta med pc3
För enligt honom ska du märka skillnad.

Långt inlägg men nyttigt..

Ok, så bänka måste man göra också. Hur mycket kostar det? Det är ju trots allt redan en ganska stor kostnad med bara power commandern. Tycker ni som gjort det att det är värt det?

Se mitt inlägg nedan..

Men kostnaden för en bänkning är i runda slängar mellan 2500 och uppåt.

Värt att tänka på är att dom stora mc firmorna i stockholm har rätt lång kö till bänken.

AVa tror jag har ca 1 mån och dom andra ligger väl ungefär samma...


JAg har inte bänkat min än, men jag kommer göra det för att optimera hojen och få ut allt som går.
Hk kåt som man är..:D
 
Last edited:

Ava och mc varuhuset stockholm och i sin egen bänk.
Bakhjulseffekten pendlade mellan 163-169 och detta beror ju mycket på lufttemp och bänkens config.
:va
Vill bara påpeka att det låter konstigt att det nämns att bänkens config/inställning/kalibrering eller vad du/någon menar, ska spela in i vad för effekt som visas(om det nu inte är DIN, SAE eller EEC korrigeringar som menas). Är bänken korrekt kalibrerad så mäter den också riktigt.
Var det bänkkillen som sa så? Sedan om operatören av någon anledning ändrar/kan ändra i kalibreringsdata för bänken kan man ju undra varför han gör det? Den trumma som hojen körs på har en viss omkrets, vikt och därav ett visst tröghetsmoment för att komma i spinn? Av den informationen räknas sedan effekten ut när hojen sätter rullen i rörelse.
Dock så stämmer det att väderförhållande(lufttemp, lufttryck, luftfuktighet) har betydelse för vad motorn presterar även bränslets temperatur om man ska vara petig;):tummenupp
 
Last edited:
:va
Vill bara påpeka att det låter konstigt att det nämns att bänkens config/inställning/kalibrering eller vad du/någon menar, ska spela in i vad för effekt som visas(om det nu inte är DIN, SAE eller EEC korrigeringar som menas). Är bänken korrekt kalibrerad så mäter den också riktigt.
Var det bänkkillen som sa så? Sedan om operatören av någon anledning ändrar/kan ändra i kalibreringsdata för bänken kan man ju undra varför han gör det? Den trumma som hojen körs på har en viss omkrets, vikt och därav ett visst tröghetsmoment för att komma i spinn? Av den informationen räknas sedan effekten ut när hojen sätter rullen i rörelse.
Dock så stämmer det att väderförhållande(lufttemp, lufttryck, luftfuktighet) har betydelse för vad motorn presterar även bränslets temperatur om man ska vara petig;):tummenupp

Menade då SAE..

Dock så är det så att både AVA och MCvaruhuset har varit glädjebänkar.

Vill minnas två här på forumet som valde att göra ett test med sina hojar.
Det diffade mellan 8-12 hk på bänkarna, nu är det också så att mc varuhuset har uppgraderat sin mjukvara på sin bänk så den stämmer bättre.,..
 
Jag som har satt på slip-on och K&N filter, borde jag ha en power commander eller är inte det ett måste bara för att man satt på slip-on och bytt luft filter?
 
Last edited:
Ok, det är uppfattat, men om jag köper en så borde jag bänka hojen, annars gör power commandern ingen nytta?

Den är till för att kunna optimera inställningarna för just din hoj o utan bänkning så är det väl ingen större ide.

Däremot finns det ett gäng olika maps på deras hemsida samt lite var som på nätet, så om man vill kan man tanka hem alla o testa sig fram själv o se ifall de blir bättre.

Kanske inte blir optimalt men blir det bättre så blir det bättre.

Fundera själv på att köpa en billig PC från utlandet eller begagnat o sen ba leka lite me olika maps...
 
är det svårt att montera powercommandern själv?

Jag har köpt PC3 till min hoj som jag väntar på ska dimpa ner i min brevlåda. Jag har ganska höga förväntningar och komemr säkert bli besviken. Det kan ju inte ge så mycket som man självklart vill att den ska ge. Men när jag har mer pengar över så ska jag köpa k&n luftfilter och bänka så den blir mer optimerad för just min hoj.
 
Vart hittar man "färdiga" mappar???

Never mind....hitta svaret i en annan tråd
 
Last edited:
Tycker jag har fått en ganska bra deal på det mesta genom att handla från USA.

Priser nedan är med moms o tull + frakt..

1.697 kr för en PCIII USB färdigmappad för min EU 2006 R1 med Akra och K&N filter.
340 kr för K&N filtret
Det bästa priset är dock Akra Evolution 2 systemet för 12.500, riktpris i Sverige 25.900 (Detta system skickades dock som värde för 100 dollar) :yoparty
 
kom på en fråga till.
Vart hittar man programvaran?? fick ingen när jag köpte min (beggad). kompisen hade kabel men va osäker om hans program skulle funka på min pc ( hans är till en pc3 usb) min är inte usb.
Taksam för svar!
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top