Post/bankväxel, exakt hur funkar det?

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Ska fixa en post eller bankväxel. Är något att föredra framför de andra? Kostnad? Kan man bara gå och fixa en direkt, eller tar det någon dag?
Skriv det som är bra o veta.

Kay skrev:
Ska fixa en post eller bankväxel. Är något att föredra framför de andra? Kostnad? Kan man bara gå och fixa en direkt, eller tar det någon dag?

Ska jag köpa privat skulle jag använda bank/postväxel! Smidigt å säker! De fixar de på stört.

Ny hoj igen?

Jag vet inte om det kallas för bankväxel, men vid förra hojköpet gick jag bara in på banken och bad dom fixa iordning alla papper, som vi sen skrev på samtidigt.

Postväxel

Kay skrev:

Postväxel kan man fixa från banken på valfritt belopp. Brukar vara gratis om summan överstiger 10.000 kr. Pengarna dras på en gång från kontot.

Men....
Vad händer om postväxeln slarvas bort?? Kan man lösa tilbaka postväxeln om den inte utnytjas? Blir det problem eftersom den är utställd på någon annan (oftast säljaren)

Nån som vet?

Be posten/banken att dra ett streck över växeln om mottagaren har konto.

Då kan pengarna bara sättas in på mottagrens konto, d v s INGEN annan (förutom du själv) kan lösa in växeln utan att pengarna går till den är avsedd för.

Bara utifall växeln skulle hamna i orätta händer.

Last edited:
twinspark skrev:
Postväxel kan man fixa från banken på valfritt belopp. Brukar vara gratis om summan överstiger 10.000 kr. Pengarna dras på en gång från kontot.

Men....
Vad händer om postväxeln slarvas bort?? Kan man lösa tilbaka postväxeln om den inte utnytjas? Blir det problem eftersom den är utställd på någon annan (oftast säljaren)

Nån som vet?

Det måste ju vara så att du själv alltid kan lösa in den också.

Skriv alltid växeln på dig själv när du tecknar den, annars kan det bli lite struligt ifall inte köpet blir av. Om du köper hojen, så skriver du helt enkelt "härmed överlåtes denna till -personens namn-" på baksidan av postväxeln. Förvara inte kvittot på samma ställe som postväxeln heller, ifall du tappar den så står spärrkoden på kvittot.

FUBAR skrev:
Skriv alltid växeln på dig själv när du tecknar den, annars kan det bli lite struligt ifall inte köpet blir av. Om du köper hojen, så skriver du helt enkelt "härmed överlåtes denna till -personens namn-" på baksidan av postväxeln. Förvara inte kvittot på samma ställe som postväxeln heller, ifall du tappar den så står spärrkoden på kvittot.

Godtar verkigen banken att man ändrar mottagare av postväxeln?

Jaha, så med spärrkoden kan man returnera pengarna till kontot??

twinspark skrev:
Godtar verkigen banken att man ändrar mottagare av postväxeln?

Japp , skriv bara överlåtes till och sen namnet på denna person på baksidan av växeln....Har gjort så många ggr när man köpt bilar o hojar så det funkar kanon.... :tummenupp

Makke skrev:
Japp , skriv bara överlåtes till och sen namnet på denna person på baksidan av växeln....Har gjort så många ggr när man köpt bilar o hojar så det funkar kanon.... :tummenupp

Skitbra! Tackar! :)

twinspark skrev:
Jaha, så med spärrkoden kan man returnera pengarna till kontot??
japp, om inte postväxeln redan har blivit inlöst, typ av tjuv eller liknande.

Du kan ju givetvis lösa tillbaka postväxeln aven om du har skrivit en annan mottagare på, fast det blir krångligare, du måste åka till samma bankkontor där du tecknade den osv...

Lät skriva den på mitt namn, sedan när köpet är handskakat så får helt enkelt mottagaren bankväxeln och när han sedan går till sin bank för att lösa in den får han skriva på och visa leg. Inte konstigare än så.

Banken sa inte något om att jag måste skriva "Härmed överlåter jag bankväxeln" osv... Det skulle inte behövas, bara min underskrift på baksidan på sträcket räcker.

Fixat nu iaf. :banana

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...