Portning eller PCIII

BridgeMill

SSEMSE #10592
Gick med
26 Nov 2005
Hoj
Aprilia RSV MILLE R -00 Race
Vad göra med motorn efter vinterns ombyggnad av hojen? Porta (utföres av en halvkänd motortrimmare innom dragracing) eller trycka ner en PCIII (MP-Racing)? Kostar ungefär lika mycket och ger nästan samma effekt...

Eller kanske för bästa resultat båda, men för dyrt tyvärr :huvet

Last edited:
Jag hade gjort både och. Portning kostar??? Ett par tusen plus PCIII och bänkning ca 5000 spänn.

En portning i sig enbart, brukar vanligtvis inte ge så mycket effekt... Vad det handlar om är att man vill öka flödet/hastigheten med soppa/luft, alltså blandningen som ska in i/ut ur i förbränningsrummet, MEN då ska man tänka på att en portning av kanalerna i toppen oftast görs i kombination med "hela kittet", dvs modifierat insug(tex andra trattar, matchportade insugningsrör), *portad topp*, värre kammar(andra kamtider samt högre ventillyft), större ventiler, högre kompressionsgrad samt ett fritt flödande avgassystem. Sedan kan man finjustera detta med en PC3:a tex, för att öka bränslemängden vid vissa varvtal/viss last.

Därför skulle jag inte rekommendera dig att börja porta i detta skede, OM du inte ska göra allt det andra... Då kan du istället köra en PC3:a och finjustera den marginal som finns kvar, innan du ska börja gröta i toppen. Men ska du porta så tänk på att underlätta motorns andning i de andra ändarna i samma veva... Att börja porta toppen är trots allt ett ganska "avancerat" trim, och då får du ett antal andra "följdåtgärder" som bör göras. MEN, då börjar det också ge effekt... :tummenupp

Hoppas du förstod detta nu... Mvh Kimmen.

Mr_M5 skrev:
2626323...mycket vettigt...
Sen bör man tänka på vad man ska ha motorn till, ska den ha maximal effekt och ett register på 500 varv, eller vill man ha ett brett register men kanske inte få ut alla hästar på topp? Det påverkar i allra högsta grad hur man bygger toppen, insugstrattar osv.
Här kan man läsa på lite i ämnet: http://www.sorman-racing.com/vedbod_file/avgasror_senaste.pdf

Last edited:
Hoztic skrev:
2626104 Jag hoppas du räknar in bänkning om du ska montera en PCIII också? :va

Japp plus modefiering av insug, ta bort puls-air och lite till detta skulle ge ca 5 till 10 hk enligt MP-racing och kosta 6500 spänn.

Portingen kostar en tusing till ungefär, gissar att jag har fått bra pris då en kompis umgås med han som skall göra jobbet. Han trodde att det skulle ge 7 till 10 hästar.

Jag bryr mig inte om effekt ökningen, utan vill ha ett brett register med mycket drag från botten...

Inser själv att en bänkning är ett måste i vilken fall som helst, men måste jag ha en PC för att kunna justera in den ordentligt??? Det är väl egentligen min fråga...

Ska tillägga att jag har helsystem...

Last edited:
En bra portning på en modern sporthoj utan andra modifieringar ger mest nytta i låg och mellanregistret då vridet planas ut och blir högre överlag, även på låga varvtal. Naturligtvis blir det även högre toppeffekt och hojen blir trevligare och mer lättkörd med flackare vridkurva.

Det lär väl finnas folk även i detta land som kan gå in och mappa/justera i Original ECU för resp hoj, utan PC3..?

T o m Bmw:s Adaptiva Motronic Original kan mappas i dagens läge, hos vissa i Sverige...

Torde väl gå med hojarna oxå eller...? Anders Brink? :)

K.

Mr_M5 skrev:
2626499Anders Brink? :)

Insprut är inte min grej - än så länge. Jag har meckat med Megasquirten på brorsan B23-försedda turbo-Amazon och fått det att funka lite halvlamt. Lixom, förgasare är så mycket enklare.

Det finns ju prylar (bredbandslamda och CO) som möjligör automatiskt inställning av bränsleekonomin vid fiskörning och maximal effekt med plattan i mattan - men än har ingen implat det fullt ut, tills dess... bli're förgasare för mig.

Slutklämmen för mig att skippa EFI tills dess "barnsjukdomarna" och "petighetern" är borta i EFI-mjukvarorna var när Andersson-turbo lastade upp sin Busa efter en helg på rullen i NCRacings garage. Just då hade nog Vrakis tyckt att det hade varit enklare att lifta till månen med allas vår Fugel än att justera in Turbo-busan.

Last edited:
BridgeMill skrev:
2625946 Vad göra med motorn efter vinterns ombyggnad av hojen? Porta (utföres av en halvkänd motortrimmare innom dragracing) eller trycka ner en PCIII (MP-Racing)? Kostar ungefär lika mycket och ger nästan samma effekt...

Eller kanske för bästa resultat båda, men för dyrt tyvärr :huvet

Både och om du frågar mig, men ska du nu bara göra EN sak, och har sprut, så är nog PCIII det som kommer först.

Det är just därför man tvekar till att Turbomata en hoj med insprutning... -Iaf jag gör det. Eftersom överladdningen med Turbo inte kommer linjärt(Så som den t e x gör med en centrifugalkompressor) så blir mappningen ett riktigt trixande, iaf om man endast kör ett tilläggssprut, även kallat Piggybacksystem.

Det bästa är ju att byta sprutet helt och hållet, till ett modernt eftermarknadssprut, om man nu ska trimma med tex Turbo(På en insprutningshoj). Detta kostar ju tyvärr oxå en hel del + att det krävs givetvis en mappning på rullande landsväg, med bredbandslambda, samt helst med knacksensorer... Kan i o f s tänka mig att det blir mycket lättare(mindre kostsamt) att justera in en förgasarmotor i dessa sammanhang.

Har själv byggt en kompressormatad Bmw M3 3,2 snurra, med dubbelvanos, och även den var ruskigt svår att justera in med ett tilläggssprut, ÄVEN fast en kompressormatad maskin är lättare att mappa än en Turbomaskin, som har en helt annan lastkaraktär vid olika varv/spjällägen. Till slut så blev även den motorn mappad av en som helt enkelt kunde programmera om Originalsprutet(Motronic), UTAN några tilläggshistorier...(Detta har inte kunnat göras förräns senare år) Då gick den som satan... Klockrent.

Eftersom en hojmaskin beräknar bränslemängd ifrån endast Insugstryck/undertryck + varv + spjälläge(i vissa fall insugningslufttemp/motortemp mm) så torde en sådan mappning bli lättare om man lyckas "trixa" sig in i det befintliga styrsystemet(Finns ju tex ingen luftmassemätare på en hoj). Kopplar man sedan in en Bredbandslambda så är det ju lätt att se hur motorn anrikas... Sen om någon KAN göra det i dagens läge, vet jag ej, men det borde ju kunna göras hos kunniga motorbyggare/duktiga på sprut.

Nu blev denna tråd lite urspårad, men personligen så skulle jag inte porta en topp, OM man inte gör dessa ytterligare modifieringar jag nämnde tidigare... Visst att det kan ge några hästar hit och dit, och förändra karaktären på motorn måttligt, men lägg några tusenlappar till på de andra justeringarna så får du garanterat en ruggig maskin, med en grym karaktär. Att endast byta en länk i en kedja gör sällan kedjan bättre...

Men visst, det finns marginaler att hämta även med en PC3:a... =)

Lycka till! :)

Last edited:
Mr_M5 skrev:
2628312 Det är just därför man tvekar till att Turbomata en hoj med insprutning... -Iaf jag gör det. Eftersom överladdningen med Turbo inte kommer linjärt(Så som den t e x gör med en centrifugalkompressor) så blir mappningen ett riktigt trixande, iaf om man endast kör ett tilläggssprut, även kallat Piggybacksystem.

Det bästa är ju att byta sprutet helt och hållet, till ett modernt eftermarknadssprut, om man nu ska trimma med tex Turbo(På en insprutningshoj). Detta kostar ju tyvärr oxå en hel del + att det krävs givetvis en mappning på rullande landsväg, med bredbandslambda, samt helst med knacksensorer... Kan i o f s tänka mig att det blir mycket lättare(mindre kostsamt) att justera in en förgasarmotor i dessa sammanhang.

Har själv byggt en kompressormatad Bmw M3 3,2 snurra, med dubbelvanos, och även den var ruskigt svår att justera in med ett tilläggssprut, ÄVEN fast en kompressormatad maskin är lättare att mappa än en Turbomaskin, som har en helt annan lastkaraktär vid olika varv/spjällägen. Till slut så blev även den motorn mappad av en som helt enkelt kunde programmera om Originalsprutet(Motronic), UTAN några tilläggshistorier...(Detta har inte kunnat göras förräns senare år) Då gick den som satan... Klockrent.

Eftersom en hojmaskin beräknar bränslemängd ifrån endast Insugstryck/undertryck + varv + spjälläge(i vissa fall insugningslufttemp/motortemp mm) så torde en sådan mappning bli lättare om man lyckas "trixa" sig in i det befintliga styrsystemet(Finns ju tex ingen luftmassemätare på en hoj). Kopplar man sedan in en Bredbandslambda så är det ju lätt att se hur motorn anrikas... Sen om någon KAN göra det i dagens läge, vet jag ej, men det borde ju kunna göras hos kunniga motorbyggare/duktiga på sprut.

Nu blev denna tråd lite urspårad, men personligen så skulle jag inte porta en topp, OM man inte gör dessa ytterligare modifieringar jag nämnde tidigare... Visst att det kan ge några hästar hit och dit, och förändra karaktären på motorn måttligt, men lägg några tusenlappar till på de andra justeringarna så får du garanterat en ruggig maskin, med en grym karaktär. Att endast byta en länk i en kedja gör sällan kedjan bättre...

Men visst, det finns marginaler att hämta även med en PC3:a... =)

Lycka till! :)

Blev lite att tänka på nu... :va

Tjena !

Jag lovade ju redan i en tidigare tråd att försöka presentera grannens bromspapper. Vad jag inte fattat var ju att din nyare hornet uppenbarligen har insprut.

Min granne åker ju med fuggar så därför torde ju inte dessa resultat vara särdeles intressanta i ditt fall.

Mycket hysh-hysh kring grannens Hornet, men summan är ungefär :
Yoshimura helsystem + PCIII + bänkning = + 3 - 5 HP.:gnissla (kostnad för bara bänkning samt PC var ca, 6500 :-)

Borde det inte vara ide' att slänga i kammarna från 919 fireblade ?
Kanske skiljer på kompet oxå ?

Tjatigt

Men alltså........när ska folk fatta att en PCIII är bara ett sätt att byta munstycken och ändra nål-läget i ett insprut.........suck....

/J

VR-8 skrev:
2629567 Men alltså........när ska folk fatta att en PCIII är bara ett sätt att byta munstycken och ändra nål-läget i ett insprut.........suck....

/J

Åfan, så det går inte att ställa tändkurvor och trottelmappar med PCIII då ?:tomten

Vilka sopor,:va

Trajja675 skrev:
2629592 Åfan, så det går inte att ställa tändkurvor och trottelmappar med PCIII då ?:tomten

Vilka sopor,:va

Skaffa en Ignition Module och du kan ändra tändkurvor. Samma sak varje gång.....

SÖK i TEKNIKFORUMET! ! ! ! !

/J

VR-8 skrev:
2629601 Skaffa en Ignition Module och du kan ändra tändkurvor. Samma sak varje gång.....

SÖK i TEKNIKFORUMET! ! ! ! !

/J

Ikväll har jag druckit en mindre mängd svenskt öl.
Jag fattar fan inte vad du menar, kanske borde gå på det Tjeckiska dIreCkt.

Vafan vore det för vits med att kosta på en bänkning om man inte kunde justera de mest basala parametrarna.:confused:

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026