2628312 Det är just därför man tvekar till att Turbomata en hoj med insprutning... -Iaf jag gör det. Eftersom överladdningen med Turbo inte kommer linjärt(Så som den t e x gör med en centrifugalkompressor) så blir mappningen ett riktigt trixande, iaf om man endast kör ett tilläggssprut, även kallat Piggybacksystem.
Det bästa är ju att byta sprutet helt och hållet, till ett modernt eftermarknadssprut, om man nu ska trimma med tex Turbo(På en insprutningshoj). Detta kostar ju tyvärr oxå en hel del + att det krävs givetvis en mappning på rullande landsväg, med bredbandslambda, samt helst med knacksensorer... Kan i o f s tänka mig att det blir mycket lättare(mindre kostsamt) att justera in en förgasarmotor i dessa sammanhang.
Har själv byggt en kompressormatad Bmw M3 3,2 snurra, med dubbelvanos, och även den var ruskigt svår att justera in med ett tilläggssprut, ÄVEN fast en kompressormatad maskin är lättare att mappa än en Turbomaskin, som har en helt annan lastkaraktär vid olika varv/spjällägen. Till slut så blev även den motorn mappad av en som helt enkelt kunde programmera om Originalsprutet(Motronic), UTAN några tilläggshistorier...(Detta har inte kunnat göras förräns senare år) Då gick den som satan... Klockrent.
Eftersom en hojmaskin beräknar bränslemängd ifrån endast Insugstryck/undertryck + varv + spjälläge(i vissa fall insugningslufttemp/motortemp mm) så torde en sådan mappning bli lättare om man lyckas "trixa" sig in i det befintliga styrsystemet(Finns ju tex ingen luftmassemätare på en hoj). Kopplar man sedan in en Bredbandslambda så är det ju lätt att se hur motorn anrikas... Sen om någon KAN göra det i dagens läge, vet jag ej, men det borde ju kunna göras hos kunniga motorbyggare/duktiga på sprut.
Nu blev denna tråd lite urspårad, men personligen så skulle jag inte porta en topp, OM man inte gör dessa ytterligare modifieringar jag nämnde tidigare... Visst att det kan ge några hästar hit och dit, och förändra karaktären på motorn måttligt, men lägg några tusenlappar till på de andra justeringarna så får du garanterat en ruggig maskin, med en grym karaktär. Att endast byta en länk i en kedja gör sällan kedjan bättre...
Men visst, det finns marginaler att hämta även med en PC3:a... =)
Lycka till!