PORTNING av gsxr 1000-01

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Har införskaffat mig ett extra topplock via ebay.de till hojen. Tänkta börja porta och plana det i lugn och ro medans man har en ihopplockad hoj som fungerar. Har "portat" ett likadant topplock innan men körde då endast av gjutskägg och ojämnheter.

Skulle vilja ha lite tips av kunnigt folk vad man ska göra med insug/utblås av förbränningsrummen?

Bilderna blev inte dem bästa men jag kan skicka in flera nästa vecka när jag plockat ur ventilerna.

Bifogat

• Topp 1.jpg
    Topp 1.jpg
    83.3 KB · Visningar: 196
  • Topp 2.jpg
    Topp 2.jpg
    133.9 KB · Visningar: 272
  • Topp 3.jpg
    Topp 3.jpg
    137.6 KB · Visningar: 160
Avgasdelen är bra som den är.

Annat än gjutskägg och kanter ska du inte ge dig på om du inte hade tänkt plasta den. Spetsa insugsdelaren ger så lite att det knappt är värt att ge sig på. Tar lång tid att få det rikigt bra om man inte har grovt huggna roterande filar med långa skaft.

Låt bli korta och långa radien om du inte har portat tidigare med bänkresultat i ryggen. Lätt att förstöra som iofs går att rädda med plast. onödigt jobb bara.

Ska du använda originalventiler är det inte så mycket som kan göras utöver en rensning för att det ska vara värt att göras.

andersbrink skrev:
2696465 Avgasdelen är bra som den är.

Annat än gjutskägg och kanter ska du inte ge dig på om du inte hade tänkt plasta den. Spetsa insugsdelaren ger så lite att det knappt är värt att ge sig på. Tar lång tid att få det rikigt bra om man inte har grovt huggna roterande filar med långa skaft.

Låt bli korta och långa radien om du inte har portat tidigare med bänkresultat i ryggen. Lätt att förstöra som iofs går att rädda med plast. onödigt jobb bara.

Ska du använda originalventiler är det inte så mycket som kan göras utöver en rensning för att det ska vara värt att göras.

OK! Har som sagt gjort en enklare portning på min ena gixxer. Den ligger på 164,3 hk SAE på bakhjulet. Men då sitter det ju KN, PCIII och akrapovic helsystem. Planad 2 tiondelar. Då tog jag endast bort skägg och putsade lite. Om jag orkar kan jag alltså spetsa delaren? Är det inget att göra vid övergången mellanventilsätet och toppen? Kommer inte ihåg hur det såg ut. Tänker plana den 2-3 tiondelar också.

Säger som Brinken, men nu har jag inte kikat i just en gix1000, men i den andra tråden ser du en 750, och såvitt jag kan se är de snarlika.
Och ja - avgasdelen är ju lätt att frestas öppna upp i utgången där din sotrand på packningsytan som är ren indikerar hur stort hålet SKULLE kunna vara, men den där avsatsen är bra. Funkar som D-portning.
Möjligen om det behövs öht så kan du ta lite i ovankant. Men det går inte bedöma av bilderna om det ens är nödvändigt. Ser inte så ut. Så gör som Anders sa och låt bli.
Samma sak med styrningar osv. I gix-en finns inte direkt nåt som stör, så jämna till runtikring dessa vårtor och styrningar så att inte avgaserna slår i några konstiga kanter.

På in-sidan ser det ju ut att finnas en del putsning att göra, och du får nog lyssna lite på Heliac igen! Det ser man ju att insugsgummina inte matchar så särdeles väl, och den vassa fula alukanten man ser ffa i ovankant måste åtgärdas.
Alla vassa kanter i form av förträngningar på insugs-sidan är särskilt dåliga. hade gummit däremot varit mindre, och kanalen större hade det inte varit samma katastof, men givetvis fortfarande inte bra.

Last edited:
Dr.Bike skrev:
2696715
På in-sidan ser det ju ut att finnas en del putsning att göra, och du får nog lyssna lite på Heliac igen! Det ser man ju att insugsgummina inte matchar så särdeles väl, och den vassa fula alukanten man ser ffa i ovankant måste åtgärdas.
Alla vassa kanter i form av förträngningar på insugs-sidan är särskilt dåliga. hade gummit däremot varit mindre, och kanalen större hade det inte varit samma katastof, men givetvis fortfarande inte bra.

Tror att bilden ljuger lite. Kände lite snabbt mellan insugen och toppen och märkte knappt någon kant alls. Kommer lite bättre bilder nästa vecka då jag har lite mera tid!

MangeH skrev:
2696798 Tror att bilden ljuger lite. Kände lite snabbt mellan insugen och toppen och märkte knappt någon kant alls. Kommer lite bättre bilder nästa vecka då jag har lite mera tid!

Gött mos! Jo jag vet, bilderna är luriga, och ger inte verkligheten någon rättvisa.
Vad ser du på din avatar? Det verkar MINST vara Jenna Jamesson ;)

Dr.Bike skrev:
2696861 Gött mos! Jo jag vet, bilderna är luriga, och ger inte verkligheten någon rättvisa.
Vad ser du på din avatar? Det verkar MINST vara Jenna Jamesson ;)

Ja det vetefan. Det är ju inte jag på bilden:D

Passa på att få kammarna omslipade och montera 600ans fjädrar när du ändå är igång.

Räkna i DIN hk då SAE kan ge missvisande värde vis olika väderlek.
Bromsade en std R1000 med akra evo helsystem den lämnade 166 SAE men bara 155 DIN....

Last edited:
slangarn skrev:
2698269 Passa på att få kammarna omslipade och montera 600ans fjädrar när du ändå är igång.

Räkna i DIN hk då SAE kan ge missvisande värde vis olika väderlek.
Bromsade en std R1000 med akra evo helsystem den lämnade 166 SAE men bara 155 DIN....

Vad är det som är bättre med 600:ans fjädrar? Vem slipar kammar och vad kan det göra i effekt?

Dom är hårdare rekomenderas med högre varv och lyft.

MangeH skrev:
2698527 Vad är det som är bättre med 600:ans fjädrar? Vem slipar kammar och vad kan det göra i effekt?

Bilder!!!!

Då har jag kört ur kanalerna lite och planat 0,25 mm. Insugen har jag kört med en roterande fil och endast tagit bort allt gjutskägg. Utblåsen har jag kört med en sliptrissa av finare sort. Endast polering alltså. Förbränningsrummen är blästrade och som sagt den är planad 0,25 mm.

Bifogat

• Topplock 005.jpg
    Topplock 005.jpg
    87.3 KB · Visningar: 338
  • Topplock 004.jpg
    Topplock 004.jpg
    68.9 KB · Visningar: 204
  • Topplock 011.jpg
    Topplock 011.jpg
    104.1 KB · Visningar: 146
Köp en Dremmel-kopia från Coop/Konsum för 150 spänn (där ingår sliprullar etc) och ta och släta ut de största valkarna från roterande filen så får du ytterligare lite bättre skjuts i motorn. När du samtidigt är på språng - köp en sats JB-weld från Clas i Sjön och fyll igen bakom och på sidorna om ventilstyrningen. Blöter du fingret och duttar lite så behöver du knappt slipa efteråt. Uppruggat, smuts och fettfritt är bästa underlaget för all slags epoxy.

Köp en Dremmel-kopia från Coop/Konsum för 150 spänn (där ingår sliprullar etc) och ta och släta ut de största valkarna från roterande filen så får du ytterligare lite bättre skjuts i motorn. När du samtidigt är på språng - köp en sats JB-weld från Clas i Sjön och fyll igen bakom och på sidorna om ventilstyrningen. Blöter du fingret och duttar lite så behöver du knappt slipa efteråt. Uppruggat, smuts och fettfritt är bästa underlaget för all slags epoxy.

OK! Ska kolla upp det. Hur nödvändigt är det att plasta och hur bra sitter det kvar? Behöver man riva motorn och kolla upp varje efter säsong elller?

OK! Ska kolla upp det. Hur nödvändigt är det att plasta och hur bra sitter det kvar? Behöver man riva motorn och kolla upp varje efter säsong elller?

Varför inte plocka bort spjällhusen och kika in där istället ?
(Det sitter oftast ganska bra vad jag förståt.)

Han menar nog att du behöver inte riva toppen för att titta om plasten sitter där den ska..d är bara att titta in genom insuget. Ska polera och porta lite lätt i min R1 topp och tackar för tipset med JB Weld!

Ja det var jag som var lite TRÖG för en stund, men nu är allt återställt:D .

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti