Portad topp på turbomotor !

miksu

Medlem
Gick med
2 Nov 2006
Hoj
Yamaha r1 2001
Hej!!
Jag har bänkat min suzuki gsxr 1100 med 0.7-0.8 bar laddtryck. Fick en bakhjulseffekt på 184 hp. Är det normalt för en gammel gixer??.
Undrar också hur mkt mer effekt det hade blivit om toppen hade varit portad?? :va Vad skulle det kosta mig att porta toppen?? Måste man ha större ventiler?

Bifogat

• bänk.jpg
    bänk.jpg
    106.3 KB · Visningar: 307
Är det bara jag som inte får ihop vrid och effekt graferna?

Något är troligtvis mycket skumt med bänkningen.

effekten är ju vridmoment och varvtal, så om vridet minskar och varvtalet ökar blir ju effektkurvan ganska rak sådär :) standardhojar brukar ju dock ha max vridmoment ganska nära rödmarkeringen så de kan skriva så häftiga effektsiffror som möjligt :D

Den borde ge lite mer effekt tycker jag å så e den lite mager. Va e de för turbo på?

Den borde ge lite mer effekt tycker jag å så e den lite mager. Va e de för turbo på?

Turbo är en td04-16t med siffran 7 på avgashuset. Plenum kopia av marklunds.
Intercooler från mercedes. Kompsänkt (2mm packning). Bränslepump bränsleregulator från marklund.

Öka storleken 5.0 på huvudmunstycket, t.ex. från 130 till 135. Den är farligt klen för att vara turbomatad.

Tackar för den upplysningen:tummenupp . Ska byta munstycken redan i dag. Bara jag inte har sabbat något :mad: Har ju kört ett tag med den blandningen. Hur mycket gör det på effekten om jag portar toppen?? Är mkt nyfiken !!

Effektökning blir relaterad till både den ökade gashastigheten och turboaggregatets kapacitet. Är det turbon som begränsar får du bara en lite effektökning längst upp i registret medans mellanregistret får en jämra knuff. Har du ett aggregat som pallar så kommer effektökning att bli procentuellt bättre som på en sugmotor. Dvs om du har en sugare på 100 som får 115 med porting får du en turbomotor som ger ca 330 istället för 300.

Effektökning blir relaterad till både den ökade gashastigheten och turboaggregatets kapacitet. Är det turbon som begränsar får du bara en lite effektökning längst upp i registret medans mellanregistret får en jämra knuff. Har du ett aggregat som pallar så kommer effektökning att bli procentuellt bättre som på en sugmotor. Dvs om du har en sugare på 100 som får 115 med porting får du en turbomotor som ger ca 330 istället för 300.

Tackar!!:tummenupp
:)

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm