_Johansson_
Storfräsare
Jag håller på med lite fyrtaktsteori som kvällsläsning och har börjat fundera över påståendet att varje kilo övertryck dubblar effekten.
Den Suzuki 750-motor jag bygger på ger strax över 80hk original, så med den tumregeln borde den klämma ur sig cirkus 160hk med ett kilo laddtryck. En modern 750 ger en bra bit över 100hk och jag har sett effektsiffror på 260hk vid runt kilot laddtryck. Då grundförutsättningarna inte är helt olika (fyrventilstopp, ungefär samma grundkomp med turbo, samma tillverkare) så kan man ju förutsätta att fyllnadsgraden på den nyare motorn är betydligt högre.
Tidigare har jag i min enfald trott att en överladdad motor är relativt okänslig på förbättringar i luftflödet då luften pressas in i motorn istället för att sugas, men nu tror jag att det börjar det klarna ju mer jag läser på. En centrifugalkompressor har ju förmågan att vara självjusterande till viss mån, om något stryper utloppsarean så ökar trycket för att hålla massflödet konstant, så en optimalt portad topp låter alltså turbon flöda lika mycket fast vid ett lägre laddtryck än tidigare.
Min fundering är hur mycket man tjänar på en "halvseriös" portning, man kanske till och med vinner mer på att porta en turbomotor än en sugmotor? Är jag helt ute och cyklar får ni gärna hojta till så ska jag vara tyst i fortsättningen...
//Anders
Den Suzuki 750-motor jag bygger på ger strax över 80hk original, så med den tumregeln borde den klämma ur sig cirkus 160hk med ett kilo laddtryck. En modern 750 ger en bra bit över 100hk och jag har sett effektsiffror på 260hk vid runt kilot laddtryck. Då grundförutsättningarna inte är helt olika (fyrventilstopp, ungefär samma grundkomp med turbo, samma tillverkare) så kan man ju förutsätta att fyllnadsgraden på den nyare motorn är betydligt högre.
Tidigare har jag i min enfald trott att en överladdad motor är relativt okänslig på förbättringar i luftflödet då luften pressas in i motorn istället för att sugas, men nu tror jag att det börjar det klarna ju mer jag läser på. En centrifugalkompressor har ju förmågan att vara självjusterande till viss mån, om något stryper utloppsarean så ökar trycket för att hålla massflödet konstant, så en optimalt portad topp låter alltså turbon flöda lika mycket fast vid ett lägre laddtryck än tidigare.
Min fundering är hur mycket man tjänar på en "halvseriös" portning, man kanske till och med vinner mer på att porta en turbomotor än en sugmotor? Är jag helt ute och cyklar får ni gärna hojta till så ska jag vara tyst i fortsättningen...

//Anders