Porta turbomotor...

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag håller på med lite fyrtaktsteori som kvällsläsning och har börjat fundera över påståendet att varje kilo övertryck dubblar effekten.

Den Suzuki 750-motor jag bygger på ger strax över 80hk original, så med den tumregeln borde den klämma ur sig cirkus 160hk med ett kilo laddtryck. En modern 750 ger en bra bit över 100hk och jag har sett effektsiffror på 260hk vid runt kilot laddtryck. Då grundförutsättningarna inte är helt olika (fyrventilstopp, ungefär samma grundkomp med turbo, samma tillverkare) så kan man ju förutsätta att fyllnadsgraden på den nyare motorn är betydligt högre.

Tidigare har jag i min enfald trott att en överladdad motor är relativt okänslig på förbättringar i luftflödet då luften pressas in i motorn istället för att sugas, men nu tror jag att det börjar det klarna ju mer jag läser på. En centrifugalkompressor har ju förmågan att vara självjusterande till viss mån, om något stryper utloppsarean så ökar trycket för att hålla massflödet konstant, så en optimalt portad topp låter alltså turbon flöda lika mycket fast vid ett lägre laddtryck än tidigare.

Min fundering är hur mycket man tjänar på en "halvseriös" portning, man kanske till och med vinner mer på att porta en turbomotor än en sugmotor? Är jag helt ute och cyklar får ni gärna hojta till så ska jag vara tyst i fortsättningen...:D

//Anders

Jag håller på med lite fyrtaktsteori som kvällsläsning och har börjat fundera över påståendet att varje kilo övertryck dubblar effekten.

Den Suzuki 750-motor jag bygger på ger strax över 80hk original, så med den tumregeln borde den klämma ur sig cirkus 160hk med ett kilo laddtryck. En modern 750 ger en bra bit över 100hk och jag har sett effektsiffror på 260hk vid runt kilot laddtryck. Då grundförutsättningarna inte är helt olika (fyrventilstopp, ungefär samma grundkomp med turbo, samma tillverkare) så kan man ju förutsätta att fyllnadsgraden på den nyare motorn är betydligt högre.

Tidigare har jag i min enfald trott att en överladdad motor är relativt okänslig på förbättringar i luftflödet då luften pressas in i motorn istället för att sugas, men nu tror jag att det börjar det klarna ju mer jag läser på. En centrifugalkompressor har ju förmågan att vara självjusterande till viss mån, om något stryper utloppsarean så ökar trycket för att hålla massflödet konstant, så en optimalt portad topp låter alltså turbon flöda lika mycket fast vid ett lägre laddtryck än tidigare.

Min fundering är hur mycket man tjänar på en "halvseriös" portning, man kanske till och med vinner mer på att porta en turbomotor än en sugmotor? Är jag helt ute och cyklar får ni gärna hojta till så ska jag vara tyst i fortsättningen...:D

//Anders

Porta! mer effekt är alltid :tummenupp , vill se ditt bygge i sommar :yoparty

Motorn vet i princip inte om att den är överladdad

Samma regler gäller som vid sugmotor

Det man offtast bortser från är avgasmottrycket som ju ser till att motorn i princip fungerar likadant

samma procentuella effektökning vid flödesförbättring får du alltså på din turbomotor

Ok, gäller även samma förhållanden mellan storlek på insugs- och avgasventiler som på en sugmotor?

//Anders

Luft trycks in i alla motorer, sug är ingen kraft. Därför hjälper allt du kan göra för att flöda mer luft även på en turbo motor, tex så är jag övertygad om att ett bra avgassytem är bättre än bara ett kort rör från turbon, jag vet att det funkar på mina twinar iaf.

tex så är jag övertygad om att ett bra avgassytem är bättre än bara ett kort rör från turbon, jag vet att det funkar på mina twinar iaf.

Beror ju på förhållandet Kavitation/stall mellan husen. de vanligaste är ju att man får för högt avgasmottryck dvs. avgashuset stallar, har man då ett (stort) avgassystem efter blir ju avgasmottrycket ännu större.

Men som i ditt fall så kanske kompressorhuset kaviterar och setupen funkar bättre med högre avgasmotstånd...?

Nu kanske jag är övertydlig.. Men påståendet att varje "kilo" övertryck (där det egentligen ska stå "bar"/"atmosfär"/annan tryckenhet) dubblar effekten stämmer inte helt. Helt bortsett från portningsfrågorna du egentligen tar upp i inlägget.

Lite förenklat, med öppet spjäll, bortsett från tryckförändringar pga stort luftflöde och turbulens, under antagandet att förhållandet luft-bränsle är konstant och att samma temperatur gäller på insugsluften:
Sugmotor = 0 bars övertryck (tryck relativt omgivande atmosfär) = 1 bars absolut tryck, x st luftmolekyler.
Överladdad motor med 1 bars övertryck = 2 bars absolut tryck, 2*x st luftmolekyler.
Överladdad motor med 3 bars övertryck = 4 bars absolut tryck, 4*x st luftmolekyler.

Sedan kan man såklart grotta ner sig i detaljer som att fetta till blandningen under högt tryck för att få den kylande effekten (undvika spikningar), och att högre turbotryck i princip alltid ger högre temperatur på insugsluften (om man inte samtidigt sätter på en större intercooler), etc.

En sak jag länge undrat över är vad som händer när förhållandet mellan laddtryck och avgasmottryck närmar sig 1:1, på den tiden turbo var tillåtet i F1 hade dom högre laddtryck än mottryck och det var tydligen en av anledningarna till de sjuka effekterna dom plockade ur motorerna (bortsett från att dom körde på ett bränsle med betydligt högre oktanvärde än bensin)

Är det överhuvudtaget möjligt att ha så lågt avgasmottryck och samtidigt ha en körbar motor med en effektkurva som inte liknar en exponentialfunktion?

//Anders

Last edited:
Betänk att om en sugmotor har 80 hästar har ca 11:1 i komp så lär man ladda mer än 1 Bar med 8:1 i komp för att få 160 hästar pga av kompsänkningen.

Beror ju på förhållandet Kavitation/stall mellan husen. de vanligaste är ju att man får för högt avgasmottryck dvs. avgashuset stallar, har man då ett (stort) avgassystem efter blir ju avgasmottrycket ännu större.

Men som i ditt fall så kanske kompressorhuset kaviterar och setupen funkar bättre med högre avgasmotstånd...?

Nja, jag tror att ett bra avgassytem kan minska mottrycket

Betänk att om en sugmotor har 80 hästar har ca 11:1 i komp så lär man ladda mer än 1 Bar med 8:1 i komp för att få 160 hästar pga av kompsänkningen.

Jag slipper ju förhoppningsvis kompsänka motorn då grundkompet endast är 9.6:1 och jag ska köra på etanol, så förutsatt att den pallar 1 bar så borde jag hamna däromkring effektmässigt.

//Anders

En sak jag länge undrat över är vad som händer när förhållandet mellan laddtryck och avgasmottryck närmar sig 1:1, på den tiden turbo var tillåtet i F1 hade dom högre laddtryck än mottryck och det var tydligen en av anledningarna till de sjuka effekterna dom plockade ur motorerna (bortsett från att dom körde på ett bränsle med betydligt högre oktanvärde än bensin)

Är det överhuvudtaget möjligt att ha så lågt avgasmottryck och samtidigt ha en körbar motor med en effektkurva som inte liknar en exponentialfunktion?

//Anders

Japp , Det är precis det som är " hemligheten " med mer avancerade turbosystem

Jusst att hålla ner avgasmotrycket

Detta ger en ökad fyllnadsgrad med ju mer man laddar

Exempelvis så hadde grabbarna ( Christer Johansson ) som bänkade 700 hk ur busan Ca 1,6 bar i avgastryck medans dom laddade 2,4 bar

Att bygga dessa system med stora aggregat ställer väldigt höga krav på alla komponenters funktion
så som wastgate , dumpventil,grenrör, bränsleregulatorer mm

Jag har tidigare skrivit mycke om just detta

När man laddar på " normal " nivå runt 300 hk med kanske en mitsu 16T
så funkar det mesta , lite som att trimma en moped hehe:D

På en normal "moppemotor" :D så börjar turbon bygga tryck senare ju större avgashus den har, och då är ladd/mottrycksförhållandet ändå 1:2-3. Hur tar man sig från det förhållandet till 1:1 och däröver utan att få en helt okörbar motor?

Jag har tidigare skrivit mycke om just detta

I vilka trådar då? Det vore intressant att läsa på om lite mer avancerad teori då jag inte hittat något i de böcker jag har hemma.

//Anders

som nån skrev tidigare är det inte alls ovanligt att med seriösa uträkningar å utprovningar att få mer än 100%ökad effekt med 1bars överladd.

däremot saker som att sänka tändning, feta blandningen, å sänka komp för å kunna ladda ett bar sänker ju givetvist den från början tänkta effekten.
håller man sej på rimligt lambda, å kan ligga kvar på samma kompf. å utan att EGT sticker allt för hålla sej på motsvarande tändläge så har man goda förutsättningar att komma upp till 100% ökning.
kan du desutom bygga så pass optimalt att du hamnar på ett lägre avgastryck än du matar insuget med så finns goda möjligheter att öka änn mera effekt.

ang snabbare spoolupp med mindre avgashus/turbinhjul så är det enligt vissa enbart en myt baserad på felaktiga beräkningar, det hela kan liknas vid ett kvarhjul. tänk att du har ett kvarnhjul med 2dm i diameter som ska driva en malmaskin(eller i vårt fal ett kompressorhjul) sen tar du samma mal å sätter på ett hjul med 2meter i diameter, vilket tror du själv är lättast att sätta fart på ;)

att sedan ett större turbinutlopp sänker avgastrycket å ger bättre förutsättningar för en högre toppeffekt gör ju inte valet av turbo svårare.

nu ska ni ju inte tolka det här fel å tro att en hx55a gör susen för snabb spool. men att räkna fram det optimala för motorn snarare än att välja en något för lite för man tror man får mindre lagg är inte riktigt rätt väg att gå.

som nån tidigare sa så ger ju portningen en % effektökning i de flesta fall.
däremot så kan det bli kingigt med högt flödande avgaskanaler tillsammans med kammaxlar med mycket överlap om du tänkt köra med flugturbo som matar motorn bakvägen med avgaser när det börjar varvas ut lite :(

men ska man bygga en kul bushojj med rimliga effekter för gata så är det inte så kinkigt. bygg så det får plats å du har en hojj snabbare än polarnas orginalhojj, ska du upp å leka på strippen med de erfarna grabbarna är det en annan femma

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!