Porsche 997 Carrera VS Mercedes SL 55 AMG

Porsche 997 Carrera VS Mercedes SL 55 AMG

• Antal röstningar
    0

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Hoj
Varierar...
Vad har ni för åsikter/erfarenheter av respektive modell?

Vilken skulle DU välja och varför?

För att inte tråden ska dö innan den ens har börjat så kan ni även delge era erfarenheter/åsikter av liknande bilar.:)

Jag såg en gubbe sätta sin SL 55 AMG i avåkningsskydden efter att ha missat att lyckas bromsa efter rakan på Gotland Ring i somras. Han tog golfstickorna ur skuffen o lämnade skrotet.

997 drabbar nog inte sin förare med sådana pinsamheter.

Två helt olika typer av bilar. Du får nog skriva mer om vilka förväntningar du själv har innan man kan ge dig rätt råd. Äger själv en 911 sedan ett par år tillbaka och har kört AMG bilar från Mercedes dock ej SL 55 AMG, men väl en S55 AMG.

För en raceputte bör valet vara enkelt. 997 sju dagar i veckan. Har inte kört en SL men 997 Carrera S är nästan som en hoj fast på fyra hjul. En riktig körmaskin. Ett väldigt upphetsande åkdon, kort sagt.

997 är en sportbil, Mercedes är en ... Mercedes...

Två helt olika typer av bilar. Du får nog skriva mer om vilka förväntningar du själv har innan man kan ge dig rätt råd. Äger själv en 911 sedan ett par år tillbaka och har kört AMG bilar från Mercedes dock ej SL 55 AMG, men väl en S55 AMG.

Är väl medveten om att de är två helt olika bilar, men båda har enligt mej egenskaper som lockar, därför jag undrar hur andra resonerar kring dem. Vad har du för 911? Vad tyckte du om motorn i S55:an?

Avser man ta ut bilen på bana bör man endast titta på GT3 och Turbo ur 996 och 997 generationen. På dem kan man montera r-däck utan att oroa sig för motorhaveri. Kan inte uttala mig om hur andra generationens DI motor håller ihop på bana med r-däck. Det är inte bara standard Carrera som fått den motorn. Numera återfinns den även i 997 Turbo och det talas om att den även ska installeras i nästa generation GT2. Gör man det är det bara GT3 kvar som har den gamla beprövade torrsumps motorn.

Först och främst, en 997'a är ALDRIG fel :)
Ska du köpa nytt eller letas det begagnat? prisnivå?

Cayman S kanske skulle kunna vara ett alternativ om det finns något pristak under en miljon, bara 30Hk mindre (men mittmotor) för 300.000 kr mindre i nypris.

Själv bestämt mig att någon gång i framtiden äga en Porsche, och då blir det nog antingen en Cayman S eller en GT3 RS, lite beroende på förutsättningar och intresse :yoparty

Men Mercedes, nee, en C-klass framför en Panamera kanske, men inte när det kommer till SPORTbil :mattias

Last edited:
jäffligt schtekigt att glida upp i en merca av den kalibern :Bugar
rajsa gör vi med hojarna :tummenupp

SL55 är en grym gubbräser med vrålstark V8, som låter underbart. Tyvärr har den en konventionell, sur slirautomat.

Är väl medveten om att de är två helt olika bilar, men båda har enligt mej egenskaper som lockar, därför jag undrar hur andra resonerar kring dem. Vad har du för 911? Vad tyckte du om motorn i S55:an?

Äger en 993 Turbo, men har kört alla 997 utom GT2 och GT3. Har även kört Cayman S, Boxster och Cayenne Turbo. De har alla sin tjusning beroende på vad man har för preferenser.

Motorn i S55 är den stora behållningen. Den har ett enormt vrid. Slutar aldrig att accelerera. Den bilen jag körde hade toppfartsspärren bortplockad. Därmed fortsätter accelerationen även efter 250 km/h. I en S55 åker väldigt odramatiskt i farter långt över 200 km/h. Kan prata med sina medpassagerare i normal samtalston. Bilen isolerar sin förare och passagerare från omgivningen. Att köra den i normalt motorvägstempo känns meningslöst. Den är byggd för Autobahn och långresor därigenom.

Först och främst, en 997'a är ALDRIG fel :)
Ska du köpa nytt eller letas det begagnat? prisnivå?

Cayman S kanske skulle kunna vara ett alternativ om det finns något pristak under en miljon, bara 30Hk mindre (men mittmotor) för 300.000 kr mindre i nypris.../.../

jäffligt schtekigt att glida upp i en merca av den kalibern :Bugar
rajsa gör vi med hojarna :tummenupp

Era inlägg samanfattar problematiken rätt bra... Båda bilarna har ju sina fördelar....:tummenupp

@Werzion, Letar begagnat, Ser dock inte Cayman som ett alternativ.

Äger en 993 Turbo, men har kört alla 997 utom GT2 och GT3. Har även kört Cayman S, Boxster och Cayenne Turbo. De har alla sin tjusning beroende på vad man har för preferenser.

Motorn i S55 är den stora behållningen. Den har ett enormt vrid. Slutar aldrig att accelerera. Den bilen jag körde hade toppfartsspärren bortplockad. Därmed fortsätter accelerationen även efter 250 km/h. I en S55 åker väldigt odramatiskt i farter långt över 200 km/h. Kan prata med sina medpassagerare i normal samtalston. Bilen isolerar sin förare och passagerare från omgivningen. Att köra den i normalt motorvägstempo känns meningslöst. Den är byggd för Autobahn och långresor därigenom.

Härligt! :Bugar

Vad anser du om vanliga 997 Carrera? "Duger" det något konservativa HK antalet till att stilla värsta gasbegäret? Visst är det mindre problem med den "nya" motorn än gamla 3.4:an i 996:erna?

Det beror givetvis på vad du ska ha den till och vad du gillar.

Som redan nämnts är Mercan mer en Authobahn-räcer som jag hade valt om man ska ut och långsemestra i Europa utan tak. Ska du ha den till vardags är det också ett lämpligare alternativ. För alla andra tillfällen är det däremot Porschen du vill ha.

Åk och provkör båda så tror jag du kommer fastna. Kör själv Porsche och det finns ingen Mercedes som skulle kunna ge mig samma känsla som den gör.

Porsche ser så jäkla tråkiga ut. det finns ju hur mycket som helst som lockar mer än en sådan. men det är ju min åsikt.

Beror lite på hur man är som person. I mitt fall hade det blivit 997 alla dagar i veckan. Smidig, sportig utan att bli obekväm. Och såklart boxermotor! :yoparty

Mercedes SL är najs men mycket mer glidarbil. Lite mycket schtekare över den. En AMG som väcker betydligt mer habegär hos mig är C63. Den är naaajs. :)

Det beror givetvis på vad du ska ha den till och vad du gillar.

Som redan nämnts är Mercan mer en Authobahn-räcer som jag hade valt om man ska ut och långsemestra i Europa utan tak. Ska du ha den till vardags är det också ett lämpligare alternativ. För alla andra tillfällen är det däremot Porschen du vill ha.

Åk och provkör båda så tror jag du kommer fastna. Kör själv Porsche och det finns ingen Mercedes som skulle kunna ge mig samma känsla som den gör.

Jag gillar båda, därav problematiken... Har lutat åt Porsche men mycket "vardagskörning" tillsammans 500HK + Cab som SL55:an erbjuder gör att den blivit ett alternativ.

Beror lite på hur man är som person. I mitt fall hade det blivit 997 alla dagar i veckan. Smidig, sportig utan att bli obekväm. Och såklart boxermotor! :yoparty

Mercedes SL är najs men mycket mer glidarbil. Lite mycket schtekare över den. En AMG som väcker betydligt mer habegär hos mig är C63. Den är naaajs. :)

Ja, stekfaktorn är faktiskt ett av de minus som SL55:an har. Är ju en skön bil i övrigt, och cab fast ändå "riktigt" tak är ju trevligt.

Last edited:
jag ser de så här
Porsche rääser måste tas till bana för att få utnyttja.

Mercedes glidar bilen som ger mycket nöje stillastående/glidandes inne i stan.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back