BlöjRäsern
Gränsfall
Jag har skaffat mig ett fräckt litet batteri till bågen. Tyvärr med omvänd polplacering kontra originalbatteriet. Jag har lyckats trixa fram kablarna så att de går att ansluta lätt och ledigt. Dock inte så ledigt att jag litar på att vibrationerna med tiden inte kommer knäcka polskon på pluskabeln.
Jag behöver alltså skarva kabeln för att undvika framtida bärgningar.
Frågorna är:
1. Var fan hittar man lödkabelskor i erforderlig storlek? Har för avsikt att skaffa en lödkolv men har inte för avsikt att skaffa en presstång för 10 eller 16mm^2, därav lödkabelsko.
2. Funkar det att lödskarva kablaget direkt?
3. Var hittar jag en ny polsko i lämplig storlek? (fick knäcka till den jag har, annars hade jag lödit loss och återanvänt den)
Hade det varit en kabel med mindre genomströmning hade jag inte tvekat en sekund att lödskarva direkt. Det finns de som menar att det håller sämre än en presskarv men jag tycker smidigheten går före att skarven håller i tvåtusen år.
Jag behöver alltså skarva kabeln för att undvika framtida bärgningar.
Frågorna är:
1. Var fan hittar man lödkabelskor i erforderlig storlek? Har för avsikt att skaffa en lödkolv men har inte för avsikt att skaffa en presstång för 10 eller 16mm^2, därav lödkabelsko.
2. Funkar det att lödskarva kablaget direkt?
3. Var hittar jag en ny polsko i lämplig storlek? (fick knäcka till den jag har, annars hade jag lödit loss och återanvänt den)
Hade det varit en kabel med mindre genomströmning hade jag inte tvekat en sekund att lödskarva direkt. Det finns de som menar att det håller sämre än en presskarv men jag tycker smidigheten går före att skarven håller i tvåtusen år.