Polsko + lämplig skarv sökes

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag har skaffat mig ett fräckt litet batteri till bågen. Tyvärr med omvänd polplacering kontra originalbatteriet. Jag har lyckats trixa fram kablarna så att de går att ansluta lätt och ledigt. Dock inte så ledigt att jag litar på att vibrationerna med tiden inte kommer knäcka polskon på pluskabeln.

Jag behöver alltså skarva kabeln för att undvika framtida bärgningar.
Frågorna är:
1. Var fan hittar man lödkabelskor i erforderlig storlek? Har för avsikt att skaffa en lödkolv men har inte för avsikt att skaffa en presstång för 10 eller 16mm^2, därav lödkabelsko.

2. Funkar det att lödskarva kablaget direkt?

3. Var hittar jag en ny polsko i lämplig storlek? (fick knäcka till den jag har, annars hade jag lödit loss och återanvänt den)

Hade det varit en kabel med mindre genomströmning hade jag inte tvekat en sekund att lödskarva direkt. Det finns de som menar att det håller sämre än en presskarv men jag tycker smidigheten går före att skarven håller i tvåtusen år.

Feltema har kabelskor för 30 bagis o en crimptång för 199, köp till lite krympslang så har du en välgjord kabel för småpengar.
Med rätt grejer kan man säkert löda deras kabelskor också, men det räcker inte med nån 30W lödpenna...

Byt ut kabeln, håll inte på med skarvar och skit. Vilken elfirma som helst borde kunna pressa kabelskorna, ta med dig gamla kabeln och säg att du vill ha en likadan fast längre.

Ah, just det ja. Anledningen till skarvning är, att det på pluskabeln sitter ett startrelä ca 150-200mm efter polskon. Den är inte bara att byta, annars hade jag naturligtvis gjort det.
Minuskabeln kunde man göra som föreslagits men den räcker ändå med lite omdragning.

Plocka lös kabeln med relä och be någon elfirma skarva in lämplig längd mellan relä och polsko då, isolera med 5-6 lager eltejp halv överlapp och sen samma med vulktejp.

Ta en vanlig kabeldojja och dra bort plasten, på med en stump krympslang och löda.

Äsch då.
Var ner till bågen nu och fann att det jag först tänkte var ett startrelä i själva verket bara var en förgreningspunkt. Dessutom fann jag ett till sätt att montera batteriet på som inte ger några påfrestningar på polskon. Gött!
För att inte tråden ska ha varit helt onödig så kan jag ge några tips.

Skulle det knipa med utrymmet vid förgrening så kan man med fördel knipsa av anslutningarna och pressa på ringkabelskor på kabeländarna. Ringkabelskorna träs på lämplig skruv med bricka närmast skruvhuvudet och skruvas därefter ihop med bricka +låsmutter. Isolera med eltejp först och sedan vulkband enligt inlägg ovan. Bättre än original men inte lika snyggt.

Edit: Och var inte trött när skuvande skall företas :mattias

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey