Poll: Vilken hjälm skulle du köpa idag

Vilken prisklass hamnar din nya hjälm i, oavsett märke

• Antal röstningar
    0

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Du ska idag ut och köpa en ny hjälm. Du vill ha en hjälm som ska tåla hårda tag. Du är inte ute efter en öppningsbar utan ska vara full integral. Du kör både på bana i höga farter och "inspirerat" på gata och vill ha en hjälm du litar på vid en olycka i höga farter.

Debatten om BT hjälmen kan vi hålla i andra tråden men jag blev nyfiken om hur man själv tänker vid hjälmköp och om en undersökning som den kommer att påverka folks verkliga hjälmval.

Schuberth S1 (ej pro) köpte jag för några månader sedan och den skulle jag köpa igen.

Edit: Oj, nu kom pollen upp och det var tydligen pris och inte modell/märke som avsågs. Ja, den kostade väl strax över 4000. Tror inte en dyrare hjälm nödvändigtvis är säkrare, snarare komforten man betalar för och det är den värd. Men 7000 spänn skulle jag aldrig betala för en hjälm, tror 4-5000 är max vad jag skulle få för mig att ge...

Last edited:
Polls e lite dumma, man postar tråden innan man kan skriva poll alternativen =)
Jo jag förstår att den som är skönast etc men man vet väl ungefär vilken prisklass? Om inte annat så chansa lite.

Composithjälm så att man slipper leka studsboll om olyckan är framme!
Framförallt köper jag en hjälm som passar just mitt huvud! Oavsett fabrikat eller pris sitter hjälmen bra eller inte!? En viktig sak man glömde ta upp i "Plus"!

Komfort, ljudnivå , kylning och utseende är mina kriterier förutom säkerhet och det brukar bli en Arai...

Valde 4-5kkr och skulle nog köpa RX7 GP från england eller tyskland!

BT hjälm från plus skulle jag tänka mig ha som extrahjälm men jag skjutsar ogärna och har man kraschat och behöver en ny hjälm kan man nog vänta tills man köpt en av det märke man vill ha!

Jag beställde nyss en hjälm i 4000-5000kr klassen men beställde den från england så jag betalar bara drygt 2000. Utnyttja fri handel innom EU ffs!

Den dyraste Arai, självklart! Allt annat vore att häda min i övrigt så grymt coola attityd & framförhållning på vägarna/vid Rosenhill/i depån. Åka runt med Biltemahjälm, hallå liCksom :3freak

priset spelar nog mindre roll än passformen ,vikt, passform och eventuellt om två är likvärdiga där priset är saker jag väger in ,
har haft shoei senaste tre hjälmarna och provsmällt en rejält så den ligger nära till hands men skallformen är ju individuell

försökt hitta en snygg en skulle väll bli runt 2-3k tror jag

Det skulle plockas upp en haga-replika, Arai RX-7, då de kommer säljas ut nu när GP-modellen tar över som flaggskepp hos Arai. :) Arai sitter bra på min knopp.

/J

Kör arai rx7-rr nu, skulle jag köpa en ny skulle det möjligtvis bli en annan grafik om det fanns något kul men skulle aldrig köpa annan modell! :tummenupp

Själv är jag lite sugen på en AGV men jag är väldigt osäker ännu. Ska köpa mig en ny hjälm eftersom det är bra att ha 2 när man bara kör bana så man inte står utan hjälm pga en klantgrej och hojen är körbar och bandagen knappt börjat. Men min nuvarande kostade strax över 5k så det fick bli alternativet för nu. Nya Rossi designen är rätt ball... :)

Samma som jag har nu,passar perfekt.

Pris? Det den kostar när det är dags för byte.

Hjälm? xr1000,bäst passform på min skalle.

Henrik

Har köpt Biltemas för Motardkörningen. Köper nog en till för fiddykörningen. För banracingen blir det en annan prisklass :tummenupp Högst troligt en Exspirit igen :)

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick